- Microsoft testaa muutoksia korkean virkistystaajuuden monitoreihin Windows 11:ssä.
- Uusi toteutus ohjaa virkistystaajuutta näytön sisällön perusteella.
- Tämän pitäisi myös auttaa vähentämään virrankulutusta ja pitämään GPU:t hiljaisempana.
Microsoft aikoo parantaa tapaa, jolla Windows 11 käsittelee näyttöjen korkeita virkistystaajuuksia. Uusimmassa Windows 11 -esikatselussa yritys otti käyttöön uuden logiikan, jonka avulla järjestelmä voi automaattisesti säätää virkistystaajuuksia useilla näytöillä sisällön perusteella. Uuden toteutuksen pitäisi vähentää virrankulutusta ja samalla minimoida näytönohjaimen kuormitus, mikä tekee siitä hiljaisemman.
Yrityksen mukaan (via neowin), kehitystiimi on ”parantunut virkistystaajuuden logiikkaa sallimaan eri virkistystaajuudet eri näytöissä kunkin näytön virkistystaajuudesta ja näytöllä näkyvästä sisällöstä riippuen.” […] ”Tämä auttaa enemmän virkistystaajuudesta riippuvaisessa moniajossa, kuten pelien pelaamisessa ja videon katselussa samanaikaisesti.”
Esimerkiksi tällä uudella toteutuksella sinulla voi olla korkeampi virkistystaajuuden arvo yhdellä näytöllä peliä pelaamalla ja pienempi arvo toisella videota tai still-kuvaa toistettaessa.
Tällä hetkellä on olemassa näytönohjainkortteja (kuten Nvidian), jotka voivat pitää fanit pois päältä saadakseen hiljaisemman kokemuksen, mutta kun lisäät toissijaisen näytön, tämä toiminto poistaa ominaisuuden käytöstä ja tuulettimet alkavat pyöriä uudelleen korkean virkistystaajuuden näytöissä.
Lisäksi Canary Channelin uusin Windows 11 -esikatselu sisältää parannuksia kannettavien tietokoneiden Dynamic Refresh Rate (DRR) -ominaisuuteen. Jos virransäästötoiminto on käytössä, käyttöjärjestelmä vähentää nyt näytön virkistystaajuutta, kunnes virransäästötila poistetaan käytöstä.
On epäselvää, milloin nämä muutokset saavuttavat käyttäjät, mutta ne otetaan todennäköisesti käyttöön osana versiota 23H2.