- Microsoft lopettaa Windows 11:n sisäänrakennettujen vianmääritystoimintojen käytön.
- Muutos alkaa versiossa 23H2 vuoden 2023 lopulla ja sitä uudemmissa versioissa.
- Yhtiön odotetaan luopuvan työkaluista kokonaan vuoteen 2025 mennessä.
- Tämä ei vaikuta Windowsin vanhempiin versioihin.
Microsoft luopuu asteittain käytöstä Microsoftin tukidiagnostiikkatyökalun (MSDT) ja vanhojen MSDT-vianmääritysohjelmien käytöstä Windows 11:lle (ja uudemmille). Mukaan yhtiö, suunnitelmana on poistaa vanhat vianetsintäominaisuudet version 23H2 julkaisun myötä. Kestää kuitenkin useita vuosia ennen kuin työkalut poistetaan kokonaan käyttöjärjestelmästä.
Vuonna 2023 Windows 11 23H2 alkaa ohjata joitakin vianetsintäohjelmia uuteen “Hae apua” -sovellukseen ongelman diagnosoimiseksi ja ratkaisemiseksi. Vuonna 2024 on tarkoitus poistaa vianetsintää ja suorittaa uudelleenohjaukset Get Help -sovellukseen. Lopuksi vuonna 2025 Microsoft poistaa kokonaan MSDT-alustan käyttöjärjestelmästä.
Nämä työkalut ovat olleet käytössä useita vuosia, ja voit suorittaa ne manuaalisesti yleisten ongelmien (kuten tulostus-, päivitykset, ääni-, Bluetooth- ja verkko-ongelmat) diagnosoimiseksi ja korjaamiseksi. Lisäksi joissakin tapauksissa työkalut käynnistettiin automaattisesti tietyn ongelman korjaamiseksi.
On tärkeää huomata, että Microsoft luopuu asteittain vanhasta vianetsintäalustasta Windows 11 23H2:ssa ja uudemmissa. Jos sinulla on Windows 11 22H2 tai vanhempi tai Windows 10, 8.1 tai 7, voit silti käynnistää vianmääritykset yleisten ongelmien diagnosoimiseksi ja korjaamiseksi.
Get Help Now -sovellus on alusta, jolla voit ratkaista yleisiä tietokoneesi ongelmia. Jos käytät Windows 11:tä, voit käyttää sovellusta Käynnistä-valikosta. Lisäksi, jos sinulla on esimerkiksi ääniongelmia, löydät vaihtoehdon käynnistää sovellus suoraan “Ääni”-asetuksista.
Sovellus on hyvin yksinkertainen, koska se sisältää vain hakukentän, jonka avulla voit etsiä ongelmaa. Kun kirjoitat, sovellus alkaa käyttää ennusteita näyttääkseen nopeasti tuloksia aiheesta. Voit sitten valita tuloksen aloittaaksesi vianmääritysvaiheet.

Joissakin tapauksissa Get Help -sovellus opastaa sinua vaiheissa, jotka sinun on suoritettava ongelman korjaamiseksi. Muissa tilanteissa sinulle tarjotaan vaihtoehtoa suorittaa työkalu, joka voi korjata ongelman, ja sinulle voidaan myös antaa yhdistelmä vaiheita ja työkaluja ongelman ratkaisemiseksi.
Lisäksi sovellus tarjoaa mahdollisuuden ottaa yhteyttä suoraan Microsoftin tukeen, jos tarvitset lisäapua. Jos haluat aloittaa keskustelun, sinua pyydetään määrittämään tuote ja voit sitten keskustella tuen kanssa selaimen kautta, tai jos sinulla on Microsoft 365 -tilaus, voit saada puhelintukea. .