I Windows 10 (eller Windows 11), om du försöker ansluta till en fjärrdator som har fjärrskrivbord aktiverat och konfigurerat, kommer du förmodligen att få ett felaktigt lösenordsfel.
Om så är fallet är du inte den enda. Det verkar som om problemet ligger i hur du initialt har konfigurerat Windows-kontot. Om du till exempel använder ett Microsoft-konto och tvåfaktorsautentisering är aktiverad, verkar det som om systemet inte lagrar autentiseringstoken, som sedan används för att fjärrautentisera.
Lösningen på detta problem är att logga in minst en gång med det lokala lösenordet för att cachelagra åtkomsttoken som sedan används för att logga in på distans.
I den här guiden kommer du att lära dig stegen för att åtgärda lösenordsproblemet när du försöker fjärransluta till en Windows 10-dator. Dessa steg bör även fungera på Windows 11.
Åtgärda lösenordsproblem för fjärrskrivbord på Windows 10
För att lösa lösenordsproblemen med Remote Desktop-appen använder du dessa steg på datorn du vill ansluta:
-
Öppet Start på Windows 10.
-
Klicka på profilmenyn och välj Logga ut alternativ.
-
Klicka på Jag formaterar min PIN-kod alternativ.
-
Klicka på Använd ditt lösenord istället alternativ.
-
Bekräfta din Microsoft-kontolösenord.
-
Klicka på Logga in knapp.
När du har slutfört stegen bör Windows cachelagra åtkomsttokenen korrekt, så att du kan ansluta till fjärrdatorn med hjälp av fjärrskrivbordet. Den här korrigeringen kommer också att lösa ett liknande problem när du försöker komma åt en delad mapp på servern.
Detta bör också fungera för att undvika problem med att försöka logga in på delade mappar i nätverket.
Alternativt kan du också lösa problemet genom att byta till ett lokalt konto och sedan länka tillbaka det till ett Microsoft-konto. Eller så kan du skapa ett annat lokalt konto som du bara använder för att ansluta till datorn på distans.