Windows 11:ssä mahdollisuus ota etätyöpöytä käyttöön avulla voit käyttää tietokonetta toisesta paikasta Remote Desktop Protocol (RDP) -protokollan avulla tarjotaksesi apua tai ohjataksesi toista laitetta olematta fyysisesti paikalla nykyaikaisen “Etätyöpöytä”- tai vanhan “Remote Desktop Connection” -sovelluksen avulla.
Jos sinun on muodostettava etäyhteys laitteeseen, Windows 11 sisältää useita tapoja määrittää ominaisuus käyttämällä Asetukset-sovellusta, Ohjauspaneelia, komentokehotetta ja jopa PowerShell-komentoja.
Tässä oppaassa opit, kuinka voit ottaa Remote Desktopin käyttöön tietokoneen hallitsemiseksi tai tiedostojen ja sovellusten etäkäyttöön Windows 11:ssä. (Katso myös tämä opetusvideo Pureinfotechin YouTube-kanavalla katsoaksesi ominaisuuden käyttöönottoprosessin.)
Contents
Ota etätyöpöytä käyttöön Windows 11:ssä asetusten kautta
Voit ottaa etätyöpöydän käyttöön Windows 11:ssä Asetukset-sovelluksen kautta seuraavasti:
-
Avata asetukset Windows 11:ssä.
-
Klikkaa Järjestelmä.
-
Klikkaa Etätyöpöytä oikealla puolella.
Etätyöpöydän asetukset -
Laita päälle Etätyöpöytä vaihtokytkin.
Etätyöpöytä käytössä -
Klikkaa Vahvistaa -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, voit muodostaa yhteyden tietokoneeseesi käyttämällä moderni etätyöpöytäsovellus (suositus).
Kun käytät Remote Desktop -ominaisuutta, varmista, että käytät “Verkkotason todennus” -vaihtoehtoa, jotta yhteys on turvallisempi. Asetussivulla näkyy myös nykyinen etätyöpöydän portti siltä varalta, että sinun on määritettävä reititin sallimaan etäyhteydet verkon ulkopuolella. Jos mikään ei muutu laitteessasi, portin numeron tulee aina olla 3389.
Ota etätyöpöytä käyttöön Windows 11:ssä Ohjauspaneelin kautta
Voit ottaa etätyöpöydän käyttöön Windows 11:ssä ohjauspaneelin avulla seuraavasti:
-
Avata Ohjauspaneeli.
-
Klikkaa Järjestelmä ja turvallisuus.
-
Napsauta “Järjestelmä”-osiossa Salli etäkäyttö vaihtoehto.
Ohjauspaneeli sallii etäkäytön -
Valitse “Etätyöpöytä”-osiosta Salli etäyhteydet tähän tietokoneeseen vaihtoehto.
Salli etäyhteydet -vaihtoehto -
Klikkaa Käytä -painiketta.
-
Klikkaa OK -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, voit käyttää jotakin toisesta tietokoneesta käytettävissä olevista asiakkaista muodostaaksesi etäyhteyden laitteeseesi.
Kun otat ominaisuuden käyttöön Ohjauspaneelista, vaihtoehto edellyttää Verkkotason todennus valitaan myös oletusarvoisesti, mikä on vaihtoehto, jonka haluat kuitenkin sallia.
Ota etätyöpöytä käyttöön komentokehotteen kautta
Voit ottaa etätyöpöytäprotokollan käyttöön komentokehotteella seuraavasti:
-
Avata alkaa.
-
Etsiä Komentokehotenapsauta hiiren kakkospainikkeella ylintä tulosta ja valitse Suorita järjestelmänvalvojana vaihtoehto.
-
Kirjoita seuraava komento ottaaksesi etätyöpöytäprotokollan käyttöön ja paina Tulla sisään:
reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Terminal Server" /v fDenyTSConnections /t REG_DWORD /d 0 /f
Komentorivi ottaa käyttöön etätyöpöydän -
(Valinnainen) Kirjoita seuraava komento ottaaksesi etätyöpöydän käyttöön Windowsin palomuurin kautta ja paina Tulla sisään:
netsh advfirewall firewall set rule group="remote desktop" new enable=Yes
Kun olet suorittanut vaiheet, ominaisuus käynnistyy, jolloin voit käyttää tietokonetta etänä.
Ota etätyöpöytä käyttöön PowerShellin kautta
Ota PowerShell-etätyöpöytä käyttöön Windows 11:ssä seuraavasti:
-
Avata alkaa.
-
Etsiä PowerShellnapsauta hiiren kakkospainikkeella ylintä tulosta ja valitse Suorita järjestelmänvalvojana vaihtoehto.
-
Kirjoita seuraava komento ottaaksesi etätyöpöytäprotokollan käyttöön ja paina Tulla sisään:
Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\System\CurrentControlSet\Control\Terminal Server' -name "fDenyTSConnections" -value 0
Ota etätyöpöytä käyttöön PowerShellin avulla -
(Valinnainen) Kirjoita seuraava komento ottaaksesi etätyöpöydän käyttöön Windowsin palomuurin kautta ja paina Tulla sisään:
Enable-NetFirewallRule -DisplayGroup "Remote Desktop"
Kun olet suorittanut vaiheet, voit käyttää laitetta etäkäyttöön Remote Desktop -sovelluksella, vaikka palomuuri olisi käytössä.