På Windows 11 kan du aktivera det inbyggda “Administratör”-kontot på minst tre sätt, och i den här guiden visar vi dig hur. Även om administratörskontot är inaktiverat som standard eftersom det inte krävs och kan innebära en säkerhetsrisk, kan avancerade användare och nätverksadministratörer ibland behöva kontot för att felsöka problem och hantera systeminställningar.
Det lokala inbyggda kontot liknar alla andra administratörskonton, men det kommer utan användarkontokontroll (UAC) aktiverad som kör allt förhöjt (med administratörsbehörigheter).
Oavsett om orsaken kan vara, även om administratörskontot inte visas i appen Inställningar, erbjuder Windows 11 minst tre sätt att aktivera det med kommandotolken, PowerShell eller datorhantering.
I den här guiden lär du dig stegen för att aktivera (eller inaktivera) det inbyggda administratörskontot oavsett om du har Windows 11 Pro eller Windows 11 Home.
Aktivera administratörskonto i Windows 11 med kommandotolken
För att aktivera det lokala administratörskontot med kommandotolken på Windows 11 Pro eller Home, använd dessa steg:
-
Öppna Start på Windows 11.
-
Söka efter Kommandotolkenhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att aktivera Windows 11-administratörskontot och tryck Stiga på:
net user "Administrator" /active:yes
När du har slutfört stegen kan du logga ut från det aktuella kontot och logga in med administratörskontot.
Om du inte längre behöver det lokala kontot kan du använda samma instruktion för att inaktivera det, men i steg Nr 3se till att använda detta kommando: net user "Administrator" /active:no
.
Aktivera administratörskonto på Windows 11 med PowerShell
För att aktivera administratörskontot med PowerShell på Windows 11 Pro eller Home, använd dessa steg:
-
Öppna Start.
-
Söka efter PowerShellhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att aktivera det inbyggda administratörskontot och tryck Stiga på:
Get-LocalUser -Name "Administrator" | Enable-LocalUser
När du har slutfört stegen kommer standardadministratörskontot att vara aktiverat och tillgängligt från inloggningsskärmen.
När du inte längre behöver kontot, använd samma instruktioner som beskrivs ovan för att inaktivera det, men i steg Nr 3se till att använda detta kommando: Get-LocalUser -Name "Administrator" | Disable-LocalUser
.
Aktivera administratörskonto i Windows 11 med datorhantering
För att aktivera administratörskontot med datorhantering, använd dessa steg:
-
Öppna Start.
-
Söka efter Datorhantering och klicka på det översta resultatet för att öppna appen.
-
Expandera Lokala användare och grupper gren.
-
Expandera Användare gren.
-
På höger sida högerklickar du på Administratör konto och välj Egenskaper alternativ.
-
Rensa Kontot är avaktiverat alternativ.
-
Klicka på Tillämpa knapp.
-
Klicka på OK knapp.
När du har slutfört stegen kommer det inbyggda lokala administratörskontot på Windows 10 att vara tillgängligt från inloggningsskärmen.
Om du vill inaktivera kontot kan du använda instruktionerna, men på steg Nr 6se till att kontrollera Kontot är avaktiverat alternativ.