Kyky hallita tietokonetta kotona toisesta järjestelmästä auttaa sinua käyttämään järjestelmän resursseja, tiedostoja ja paljon muuta. Microsoftin etätyöpöytäprotokollaa (RDP) käytetään näissä yhteyksissä, ja se on turvallisin tapa muodostaa yhteys Windows-etätietokoneeseen.
Tässä tutkitaan tärkeimpiä tapoja käyttää Windows-etätyöpöytääsi hyvässä käytössä.
1. Yhdistä Windows-etätietokoneet
Microsoft-etätyöpöydän suurin ja yleisin käyttö on käyttää Windows-etätietokonetta tai kannettavaa tietokonetta toisesta Windows-järjestelmästä. Sinulla on oltava vähintään Windows 7 SP1, 8.1, 10 tai Windows Server ja Windows 64-bittinen versio asennettuna molempiin päihin. Tarvitset Windows 10 Professional- tai Enterprise-versiot järjestelmän käyttämiseen.
Aloittamiseen on kaksi tapaa: voit joko muodostaa yhteyden Windows 10: n etätyöpöytäsovelluksella tai suorittaa sovelluksen Microsoft Storesta. Ensimmäisten osalta voit avata ohjelman Käynnistä-valikosta järjestelmänvalvojan tilassa.

Siirry kohdetietokoneesi Järjestelmä-asetuksiin ja tarkista sisäänkirjautumiseen käyttämäsi nimi ja käyttäjänimi. On parempi tallentaa tunnistetiedot.

Heti kun painat Yhdistä-painiketta, etäyhteys muodostetaan ja kaksi tietokonetta liittyvät toisiinsa. Sinun on sallittava ”etäyhteydet tälle tietokoneelle” Käynnistä-valikosta.

Windows 10 Professional- ja Enterprise-käyttäjille voit muodostaa yhteyden myös Microsoft Storesta, joka tarjoaa houkuttelevamman käyttöliittymän. Siirry asiaankuuluvaan sovellukseen ja asenna se Windows 10 -tietokoneellesi.

Siirry kohtaan ”+” lisätäksesi uuden tietokoneen etäkäyttöä varten. Hanki kohdetietokoneesi nimi ja käyttäjänimen tiedot ja tallenna se sovellukseen.

Sinun on otettava käyttöön lisäasetukset, mukaan lukien yhteyden muodostaminen järjestelmänvalvojaistuntoon (ilman etäyhteyttä ei muodostu), näytön tarkkuus ja muut istunnon asetukset, kuten ”yhteyden muodostaminen koko näytössä”. Voit myös aloittaa kunkin yhteyden uudessa ikkunassa, jos mukana on useampi kuin yksi etätietokone.

Etätietokoneen tallennetut käyttäjän tunnistetiedot on tallennettu. Nyt sinun tarvitsee vain napsauttaa käyttäjää päästäksesi etätietokoneeseen.

Voit ottaa käyttöön lisäasetuksia estääksesi aikakatkaisun, näyttämällä työpöydän esikatselut ja lähettämällä nimettömiä tietoja Microsoftille.

Kun etäyhteydet on muodostettu, saat yleiskatsauksen kaikista etätietokoneista työpöydän esikatselujen avulla.

2. Yhdistä Android / iOS: sta
Sen lisäksi, että käytät Windows-etätietokonetta toisella Windows-laitteella, voit käyttää sitä myös iOS ja Android sovelluksia.
Ennen kuin lataat sovelluksia puhelimeesi, varmista, että olet ottanut käyttöön ”etäyhteydet kohdetietokoneeseen” sen Käynnistä-valikosta. Voit tehdä sen myös Etätyöpöytä-asetuksista.

Pidä Enable Remote Desktop -liukusäädin päällä, jotta voit käyttää muita tietokoneita tai puhelimia.

Palaa puhelimesi asennettuun sovellukseen ja lisää uusi etätietokone napsauttamalla “+”.

Anna etätietokoneelle nimi Tietoja järjestelmäasetuksista, anna sille ystävällinen nimi ja varmista, että voit muodostaa yhteyden puhelimen järjestelmänvalvojaistuntoon.

Etätyöpöytä on lisätty puhelimeen. Nyt sinun tarvitsee vain napsauttaa sitä pääsyn luomiseksi.

Etätietokoneen yhteys puhelimeen muodostetaan alla olevan kuvan mukaisesti.

3. Etätyöpöytäyhdyskäytävän määritys
Windows-etätyöpöytäpalvelua voidaan käyttää etätyöpöytäyhdyskäytävän (RD) määrittämiseen. Sen avulla ihmiset voivat kirjautua turvallisesti yrityksen Windows-tietokoneisiin mistä tahansa Internet-yhteensopivasta laitteesta, jossa on etätyöpöytäasiakassovellus.
Voit määrittää tällaisen etätyöpöytäyhdyskäytävän asiakaskoneessa siirtymällä RD-yhdyskäytävän palvelimen asetuksiin.

Valitse yhteyden muodostamisen automaattiset asetukset. Muussa tapauksessa, jos verkon järjestelmänvalvoja on antanut sinulle palvelimen nimen tai muut kirjautumistiedot, syötä nämä tiedot. Valitse tällöin ”käytä RD-yhdyskäytävän tunnistetietoja etätietokoneelle”.

Jos mobiililaitteeseesi on asennettu etätyöpöytä yllä olevan kuvan mukaisesti, voit käyttää ”Yhdyskäytäviä” sivupaneelissa.

Lisää vaadittava yhdyskäytävän IP-osoite ja muut tiedot yhteyden muodostamiseksi.

4. Yhdistä paikalliset laitteet ja resurssit
Haluat ehkä käyttää tiettyjä paikallisia resursseja etätietokoneella. Tämä voidaan tehdä Microsoft Remote Desktop -sovelluksen (myös Microsoft Storesta) ”Paikalliset laitteet ja resurssit” -välilehdeltä.
Valintasi ovat tietyt laitteistot, tulostimet, älykortit, web-kamerat, asemat ja paljon muuta.

Etkö ole tyytyväinen Microsoft Remote Desktopiin? Voit käyttää muita etäkäyttösovelluksia, kuten TeamViewer, Chrome-etätyöpöytä tai AnyDesk. Mitä muita tapoja olet käyttänyt Microsoft Remote Desktopia? Kerro meille kommenteissa.
Liittyvät:
-
Macin etäkäyttö ulkoisesta tietokoneesta
-
Etäyhteyden määrittäminen tietokoneelle, jolla on dynaaminen IP-osoite
-
5 parhaista Linux-etätyöpöytäsovelluksista tietokoneen etäkäyttöön