- Microsoft hittar en bugg som bryter appen Remote Desktop.
- Felet finns på Windows 11 22H2 men påverkar bara företagsanvändare.
- Företaget erbjuder en lösning tills en permanent fix rullar ut.
Microsoft har bekräftat en ny bugg som bryter applikationen Remote Desktop efter uppgradering till Windows 11 22H2. Enligt företaget kan Remote Desktop-appen sluta fungera när en anslutning upprättas via Remote Desktop Gateway eller Remove Desktop Connection Broker.
Eftersom dessa är funktioner för affärsnätverk, säger Microsoft att hemanvändare sannolikt inte kommer att snubbla över detta problem eftersom standardprocessen för att ansluta till en fjärrdator inte involverar gateway- eller mäklarfunktionerna.
Företaget fortsätter att berätta att problemet kan uppstå när klienten befinner sig i stegen ”Laddar virtuell maskin” eller ”Konfigurera fjärranslutning”. Dessutom kan ibland felmeddelandet ”Din Remote Desktop Services-session har avslutats” visas.
Även om Microsoft inte delar när det kommer att släppa en permanent fix, erbjuder det ett par lösningar. Till exempel kan du öppna Processer fliken från ”Task Manager”, högerklicka på mstsc.exe bearbeta och välj Avsluta uppgiften alternativ.
Nätverksadministratörer kan också lösa det här problemet via grupprincip genom att gå till Datorkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Remote Desktop Services > Remote Desktop Connection Clientöppnar ”Stäng av UDP On Client” policy och ställa in den på Aktiverad.