• Fel 8018000a uppstår i Microsoft Intune/Windows Endpoint-registreringar under enhetsregistrering.
  • Ibland kan felet uppstå på grund av att en annan användare redan har loggat in på enheten.
  • Att ändra ditt register och ta bort poster kan vara ett genomförbart felsökningsalternativ.

Många av våra läsare klagar på att stöta på Fel 8018000a: Något gick fel. Enheten är nu registrerad. Uppstår när man försöker registrera sig för Intune. Därför kommer den här guiden att diskutera sätt att lösa felet.

Dessutom kan du vara intresserad av att veta vad du ska göra om din enhet saknar viktiga säkerhets- och kvalitetskorrigeringar.

Contents

Vad orsakar registreringsfel 8018000a?

Följande är några av de anmärkningsvärda faktorerna som kan orsaka felet:

  • En annan användare har registrerat enheten i Intune – För att registrera en enhet måste du registrera dig för första gången. Om en annan användare redan har registrerat enheten i Intune eller anslutit den till Azure AD kan du se felmeddelandet 8018000a Enheten är redan registrerad.
  • Behörighetsproblem – Du kan stöta på felet på grund av behörighetsinställningar som hindrar enheten från att registreras med Intune. Du kan förhindra Enterprise från att komma åt Intune-hanteringsservern.
  • Ogiltig Intune-licens – Innan du begär och får åtkomst till Intune-tjänster behöver du en aktuell och fungerande licens för att validera den. Att ha ett ogiltigt Intune-licenscertifikat kommer därför att orsaka problem med enhetsregistreringen.

Dessa faktorer kan variera på olika datorer. Vi kommer dock att guida dig genom några grundläggande steg för att lösa enhetens registreringsfel.

Hur kan jag åtgärda registreringsfel 8018000a?

Innan du försöker några avancerade felsökningssteg, utför följande preliminära kontroller:

  • Kontrollera att enheten inte finns i din Tuning portal.
  • Kontrollera att datorn inte är ansluten genom att köra detta i det förhöjda kommandot: dsregcmd /status.

Om du inte kan lösa felet, fortsätt med lösningarna nedan:

1. Ta bort alla GUID i registreringsposten

  1. tryck på fönster + R nycklar för att öppna Springa fönster, entré regeditoch tryck Kom in i att öppna Registerredigerare.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda
  2. Kopiera och klistra in följande sökväg och tryck Kom in i: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Enrollments
  3. Radera allt GUID enligt denna paragraf med undantag för Kontext, egenskap, tillstånd och ValidNodePaths.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda

Den här processen säkerställer att du tar bort alla spår av Azure ADjoin som pågår och ser till att felet åtgärdas.

Genom att ändra registret kan du lösa konfigurationsproblem som orsakar fel 8018000a i Microsoft Intune/Endpoint Windows-registreringar.

2. Radera det andra arbets- eller skolkontot

  1. Vänsterklicka på Börja knappen klickar du på Användarprofil, och logga ut från ditt konto.
  2. Logga sedan in med hjälp av ett annat administratörskonto som har registrerat eller anslutit sig till enheten.
  3. Vänsterklicka på Börja knappen, klicka inställningaroch välj konton.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda
  4. Klicka nu Tillgång till arbete och klicka Koppla ifrån för det registrerade kontot.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda
  5. Upprepa steg 1 och 2 för att logga in på ditt konto på Windows igen och navigera till Tillgång till arbete.
  6. Klicka sedan Ansluta sig för att registrera din enhet.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda
  7. Vänta på bekräftelse och klicka Avsluta.Registreringsfel 8018000a – Bästa sätten att åtgärda

Ibland kan Intune hantera datorn, men den är kopplad till ett annat användar- eller administratörskonto. Därför måste du ta bort det andra kontot för att registrera ditt.

Sammanfattningsvis kan du kolla in vår kompletta guide om hur du synkroniserar enheter med MS Intune på din PC.

Har du fler frågor eller förslag om den här guiden? Lämna dem i kommentarsfältet.