I Windows 11, om du inte använder Remote Desktop, är det bäst att inaktivera funktionen för att minimera risken för att illvilliga personer får obehörig åtkomst till din dator på distans. Det är ingen lätt uppgift, men det kan hända.
Remote Desktop tillåter alla med rätt användare och lösenord att komma åt en dator från en annan plats med hjälp av Remote Desktop Protocol (RDP) för att komma åt filer och applikationer eller erbjuda hjälp till andra användare. Även om funktionen är relativt säker, kan någon komma åt enheten utan ditt medgivande om dina kontouppgifter äventyras. Om du inte använder funktionen rekommenderas alltid att inaktivera den.
Den här guiden lär dig hur du inaktiverar Remote Desktop på Windows 11.
Contents
Inaktivera fjärrskrivbord på Windows 11
I Windows 11 kan du inaktivera funktionen Remote Desktop från appen Inställningar, Kontrollpanelen och kommandon från PowerShell och Kommandotolken.
Från Inställningar
För att inaktivera Remote Desktop på Windows 11 från appen Inställningar, använd dessa steg:
-
Öppen inställningar på Windows 11.
-
Klicka på Systemet.
-
Klicka på Fjärrskrivbord sida.
-
Stäng av Fjärrskrivbord brytare.
-
Klicka på Bekräfta knapp.
Från kontrollpanelen
För att inaktivera Fjärrskrivbord från Kontrollpanelen, använd dessa steg:
-
Öppen Kontrollpanel.
-
Klicka på System och säkerhet.
-
Under “System” klickar du på Tillåt fjärråtkomst alternativ.
-
Under avsnittet “Fjärrskrivbord” väljer du “Tillåt inte fjärranslutningar till den här datorn” alternativ.
-
Klicka på Tillämpa knapp.
-
Klicka på OK knapp.
Från kommandotolken
För att inaktivera fjärrskrivbordsprotokollet från kommandotolken, använd dessa steg:
-
Öppen Start.
-
Söka efter Kommandotolkenhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att aktivera fjärrskrivbordsprotokollet och tryck på Stiga på:
reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Terminal Server" /v fDenyTSConnections /t REG_DWORD /d 1 /f
-
(Valfritt) Skriv följande kommando för att inaktivera funktionen via Windows-brandväggen och tryck Stiga på:
netsh advfirewall firewall set rule group="remote desktop" new enable=No
Från PowerShell
För att inaktivera fjärrskrivbord med PowerShell-kommandon, använd dessa steg:
-
Öppen Start.
-
Söka efter PowerShellhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att inaktivera fjärrskrivbordsprotokollet och tryck på Stiga på:
Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\System\CurrentControlSet\Control\Terminal Server' -name "fDenyTSConnections" -value 1
-
(Valfritt) Skriv följande kommando för att inaktivera funktionen via Windows-brandväggen och tryck Stiga på:
Disable-NetFirewallRule -DisplayGroup "Remote Desktop"
När du har slutfört stegen kommer funktionen för fjärrskrivbord att inaktiveras i Windows 11.