Det finns fortfarande ett fortsatt intresse för Facebook och hur det använder våra data och etikens. Det verkar som att det inte ens spelar någon roll om du är Facebook-användare. De har fortfarande tillgång till dina data. Vi frågade våra författare: “Borde företag få samla in data om icke-användare?”
Vårt yttrande
Alex svarar med ett rungande “Aldrig!” Han konstaterar att icke-användare kan motsätta sig företagets användning av data på moraliska eller etiska grunder, vilket gör ett val att vara en icke-användare. “Att behandla en icke-användare som någon som bara inte är en användare ännu men som det oundvikligen kommer att vara är kategoriskt fel.”
Phil förklarar det ”Att samla in data om människor är en av de viktigaste frågorna under 2000-talet,” som “Företag fortsätter att samla in data från så många människor som de kan som en affärs- eller marknadsföringstillgång.” Dessa företag finns alltid i länder utanför den rättsliga ramen där uppgifterna samlas in. Han ser det som ett nästan olösligt problem. “Vi borde alla vara mycket oroliga vem som har våra uppgifter och vad som kan göras för att säkra den i framtiden.”
“Dataintegritet bör i slutändan vara användarens ansvar,” stater Miguel. Han ser ingen skada i datainsamlingen så länge som “Det leder inte till katastrofala konsekvenser för individen eller personen.” Men det betyder inte att processen inte ska vara transparent. “Allt som erbjuder människor mer kontroll över sin närvaro online bör vara välkommen.”
Simon känner att det beror något på hur mycket tillstånd användaren har gett samt kontrollen som användarna har. “Om användarna har kommit överens om att tillåta att deras data används av tjänster utanför de de har, och de har kontroll över vad som används, så är det verkligen inget problem.” Men när de börjar samla information utan uttryckligt tillstånd är det där problemet börjar, och även om det är fel, kommer det alltid att vara en praxis oavsett. “Information är stora pengar idag, och vissa företag vill helt enkelt inte bry sig om behörighets kryssrutor och användarkontroller över informationen.”
Andrew inser om de är tillåtna eller inte, oddsen är att de kommer att samla in data. ”Reglering av datainsamling kommer troligen inte att förändra det faktum att det görs; det kommer bara att förändra hur det är gjort. ” Han tror inte att det inte är lösningen, eftersom det skulle vara svårt att kontrollera.
Han tycker att det bästa fallet ligger i innovation, “Som decentraliserad teknik som gör det möjligt för användare att lagra sina reklamprofiler lokalt och begära annonser anonymt utan att data lämnar användarens maskin.” Han föreslår också att användare kan veta när deras data nås och hur de användes. “Det bästa du verkligen kan göra i informationsåldern är att säga något” över var dina uppgifter oundvikligen kommer att hamna.
Ryan känner “Data är värt mer än guld och datainsamlingen är nära Orwellian i läsk.” Han inser “De flesta är lyckligt okunniga om datainsamlingens taktik och vad som är tillåtet enligt lagen” och det “Lagstiftare ser välsignelsen för ekonomin och har fattat beslutet att blunda för vad dessa företag gör.” Han tycker att det är dags att teknikvärlden regleras som andra företag. Men om de inte bryter mot lagen kommer de inte att sluta. ”Lagar och policyer måste införas som skyddar slutanvändarnas och konsumenternas intressen.”
Jag tror att det som behövs är för en större allmänhetens medvetenhet. Om människor är mer medvetna om att deras data samlas in, vilket det verkar som om Facebook-skandalen har skolat alla, kommer det att förändra hur de delar sin information, oavsett om de använder det företaget eller inte. Kunskap är nyckeln.
Din åsikt
Har du starka känslor om detta ämne? Hur tycker du att dina uppgifter ska användas av företag som kan komma åt den även om du inte har någon koppling till dem? Ska företag få samla in data om icke-användare? Lägg till dina tankar till vår diskussion i kommentarerna nedan.