Google Slides är ett utmärkt alternativ till PowerPoint för att skapa och visa presentationer. Programvaran är gratis och full av funktioner. En av dessa funktioner som hjälper dig att skapa en professionell presentation är möjligheten att inte bara infoga ett diagram eller diagram utan också länka de två för enkel uppdatering.
Följande instruktioner visar hur du lägger till ett diagram i din Google Presentationer-presentation.
Infoga diagram som en bild
Om du redan har skapat ditt diagram eller diagram och du vet att data aldrig behöver uppdateras kan du infoga det som en enkel bild.
1. Spara ditt diagram eller diagram som en bildfil.
2. Skapa ett nytt Slides-dokument genom att klicka på knappen Ny.
3. Välj Presentationer.
4. Klicka på Infoga och välj Bild.
Skapa en graf i Google Presentationer.
Att infoga diagrammet som en bild är bra om du använder data som inte kommer att förändras i framtiden. Men om du kommer att uppdatera den informationen för en framtida presentation bör du skapa diagrammet direkt i bilder. Detta kommer att länka ditt diagram till data i Google Sheets och låta dig göra uppdateringar av den informationen som du kan uppdatera på bilden med ett enkelt klick.
Så här infogar du bilden:
1. Gå till bilden där du vill ha diagrammet.
2. Klicka på Infoga och välj Diagram.
3. Välj en diagramstil.
4. Ditt diagram kommer att visas i bildspelet.
5. För att redigera det infogade diagrammet, klicka på länkikonen i det övre högra hörnet av diagrammet och välj ”Open Source”. När du klickar på Open Source kommer Google att ta dig till ett färdigt Google Sheet. Det här arket innehåller de data som används i diagrammet och en kopia av ditt diagram som det ser ut i din presentation.
6. Dubbelklicka på diagrammet för att öppna diagramredigeraren.
Diagramredigeraren har två flikar, Konfigurera och Anpassa.
Med Setup kan du ändra diagramtyp, dataintervall och rubriker.
Anpassa ger dig alla alternativ för att kontrollera utseendet på ditt diagram. Dessa inkluderar färger, teckensnitt och storlekar på vart och ett av elementen i diagrammet. Du kan också redigera förklaringen som visar förklaringen av datapunkterna.
Ändra och redigera informationen i diagrammet. Uppgifterna uppdateras automatiskt i diagrammet.
Om du lägger till fler kolumner måste du lägga till en ny serie i inställningen för diagramredigeraren.
När du har gjort de nödvändiga ändringarna, gå tillbaka till din Presentationer och klicka på uppdateringsknappen i det övre högra hörnet av diagrammet. Ditt uppdaterade diagram visas på bilden.
Länka ett diagram till en bild från ark
Om du hellre vill skapa diagrammet först, eller om du redan har data på ett ark som du vill lägga till i en Google Presentationer-presentation, kan du fortfarande länka de två filerna.
1. Lägg till dina data i ett Google Sheets-dokument.
2. Skapa diagrammet genom att klicka på Infoga och välja Diagram.
3. Gör de ändringar du behöver för att skapa det diagram du behöver med hjälp av Chart Editor.
4. Gå in i presentationen och klicka på Infoga och håll muspekaren över pilen bredvid diagrammet.
5. Välj alternativet ”Från ark”.
6. En meny med dina arkfiler visas. Klicka på den du vill använda.
7. Google visar diagrammen som är tillgängliga i den filen. Klicka på den du vill infoga och klicka sedan på Importera.
Nästa gång du har en presentation att göra som kräver diagram och grafer för att göra din poäng, försök att använda Google Presentationer. Stegen för att skapa och länka dessa bilder är enkla att följa och skapar professionella bildspel för din publik.