Apple är ökänt för att skydda sitt ekosystem av enheter från tredjepartsinteroperatörer. Det betyder att när din telefon är skadad kan du bara gå tillbaka till Apple för reparation, förutsatt att din iPhone har en garanti. För att säkerställa att du verkligen kvalificerar dig för det finns det flera sätt att kontrollera. Tänk först på att skador som orsakats av användare, som är uppenbara, såsom en sprucken skärm eller hölje, inte täcks av garantin. Så här kontrollerar du din iPhones garantistatus.
Få åtkomst till garantistatus på iPhone själv
Om din iPhone fortfarande är i tillräckligt bra skick för att slutföra den här verifieringen följer du stegen:
1. Starta appen Inställningar.
2. Klicka på avsnittet ”Allmänt”.

3. Tryck på avsnittet “Om”.
4. Din garantidata bör vara under iPhones ”Serienummer.”

Denna sida kan kallas antingen ”Begränsad garanti” (med utgångsdatum) eller ”Täckning har upphört.” Klicka på den, ange ”Täckning” för att se mer detaljerad information. Om det fortfarande täcks, bör du ha en garanti för hårdvara utöver teknisk support. Om inte, kommer det bara att finnas information om var du kan få support för din telefon via Apples supportapp.
Öppna din Apple Support-app för att kontrollera garantin
Om din iPhone är för långt borta för att kontrollera garantistatus direkt kan du logga in på ditt Apple-konto. För stöldspårningsändamål och allmänt stöd registrerar Apple vilken telefon som är länkad till ditt konto.
Om du har en annan enhet ansluten till ditt Apple-konto kan du kontrollera garantistatus direkt via Apples Support app eller supportportal. Logga in med ditt Apple-ID.
1. Starta appen Support på din andra iPhone eller iPad.
2. Här ser du en lista över alla enheter som är länkade till ditt Apple-ID.
3. Under avsnittet ”Mina enheter” trycker du på den enhet du vill kontrollera för garantiinformation.
4. Klicka på ”Enhetsinformation.”

Du har möjlighet att justera din AppleCare-täckning här. ”Begränsad garanti” har ett utgångsdatum och AppleCare-uppgraderingsalternativ, medan ”Täckning har upphört att gälla” pekar på Apples servicecenter.
Kontrollera din iPhones garantistatus via serienummer
Om inget av de två alternativen ovan gäller kvarstår det gamla skolan – som matchar din telefons serienummer. Det finns flera sätt att få det:
1. Telefonens originalförpackning innehåller serienumret under modellnumret. Det kommer att stå ”Serial: …”.
2. iPhone-SIM-facket kommer att ha ett IMEI / MEID-nummer som kan fungera som serienummer.
3. Förutsatt att iPhone fortfarande är detekterbar, kan Finder-appen se serienumret genom att ansluta den till en Mac-enhet. Om den är ansluten till en dator visas den i iTunes.
Med serienumret i handen, gå till Apples täckningssida, ange det i textfältet och fyll i captcha. Det här är praktiskt om du har tappat bort ditt Apple-ID så att du fortfarande kan kontrollera telefonens garanti utan det.

När du har klickat på ”Fortsätt” laddas sidan ”Din service och supporttäckning” med ett antal satser:
- Är inköpsdatum giltigt?
- Stöder det teknisk support via telefon?
- Är reparationstäckningen aktiv?
- Täcks det av AppleCare?
Beroende på om du har gröna bockar eller röda korsningar för varje klausul ser du vilken täckning som gäller din iPhone.
Nu när du har kontrollerat om din iPhone fortfarande är under garanti bör du också lära dig om alla sätt som iCloud skyddar både din telefon och dina data om den blir stulen.
Relaterad:
-
Hur man mäter en persons höjd med en iPhone 12 Pro
-
Hur man kyler ner en överhettad iPhone
-
Hur man organiserar foton på din iPhone