Det här är inte den typ av samtal som Google verkligen behöver pågå. Det är redan en välförtjänt tagg på dem att de bryr sig mer om att sälja än vad de gör för att ha en bra användarupplevelse. Och nu kan en plan för den nyaste versionen av Chrome-webbläsaren döda eller kraftigt begränsa tillägg för annonsblockerare under skenet att förbättra integriteten och skydda säkerheten.
Nytt och ”förbättrat” Google Chrome
Google kan behöva lite bättre PR efter detta. Flera annonsblockerande tillägg riktas mot detta ny version av Chrome-webbläsaren, enligt företagets utvecklare.
Dessa inkluderar ad-blockeraren uBlock Origin, trackerblockeraren Ghostery, sekretess- och lösenordshanteraren Privowny, Javascript-programvarusblockeraren NoScript och malware-blockeraren F-Secure.
Google kämpar tillbaka och försvarar sig mot nyheterna och insisterar på att de bara vill förbättra Chrome samtidigt som alla dessa tillägg fungerar.
”Vi vill se till att alla grundläggande användningsfall fortfarande är möjliga med dessa ändringar och arbetar med tilläggsutvecklare för att se till att deras tillägg fortsätter att fungera samtidigt som de optimerar tilläggsplattformen och bättre skyddar våra användare”, säger Google i ett uttalande.
Dålig PR kan skada dem mycket. Chrome-webbläsaren står för 62 procent av webbplatsanvändningen för närvarande. Om problem uppstår kan emellertid förlängningsförfattare och webbplatsutvecklare vara otur med den webbtrafik som tillskrivs Chrome.
Det kan också ha långtgående effekter på andra webbläsare – Vivaldi, Opera, Brave och snart Microsoft Edge – eftersom de är byggda på open source-versionen av Chrome, Chromium.
Medan webbläsartillägg låter dig göra en mängd olika saker, både nödvändiga och onödiga, är annonsblockerande tillägg efterfrågade. uBlock Origin ensam har installerats mer än tio miljoner gånger.
”Detta skulle i grund och botten innebära att Google förstör annonsblockering och integritetsskydd som vi känner till det”, säger Ghostery-utvecklaren Cliqz i ett uttalande.
”Oavsett om Google gör detta för att skydda deras reklamverksamhet eller helt enkelt för att tvinga sina egna regler mot alla andra, skulle det vara inget annat än ett annat fall av missbruk av dess marknadsdominerande ställning. Om detta blir sant kommer vi att överväga att lämna in ett antitrustklagomål. ”
En plan för att förbättra tilläggen som helhet avslöjades i oktober förra året. Först nu märker utvecklare att en viss del av den som heter Manifest v3 kan skada annonsblockerare.
Manifest v3 är utformat för att förbättra prestanda, integritet och säkerhet för Chrome-tillägg. Men en del begränsar hur tillägg kommer att kunna undersöka webbplatser. En förlängning kan kontrollera om webbplatselement kommer från en lista med reklamkällor.
Blockade.io, ett tillägg som är utformat för att skydda användare efter att de klickat på skadliga länkar, ”kommer att upphöra att fungera”, under Manifest v3, enligt. Brandon Dixon, som underhåller förlängningen. ”Det finns en 30K-regelgräns som införs, vilket inte räcker för att hantera vår regleruppsättning (~ 250K),” tillade han.
Webbläsartilläggstekniken är ”helt i händerna på Google, [which] kan och kommer att ändra det när som helst baserat på sina egna intressen, säger Pivownys Daniel Glazman i ett blogginlägg.
”Den här designen är fortfarande i utkaststillstånd och kommer troligen att förändras, konstaterade Chrome-teammedlem Devlin Cronin i ett svar på mejllistan. ”Vårt mål är inte att bryta tillägg.”
dessutom
Oavsett Cronins tankar och vad avsikten är med dessa förändringar, kommer många fortfarande att se detta som bara ett nytt försök från Google att sälja annonser eftersom att döda annonsblockerare verkar bara hjälpa dem i slutändan.
Är det så du tolkar den kommande ändringen av Google Chrome och hur den hanterar annonsblockerande tillägg? Låt oss veta dina tankar om förändringen i kommentarerna nedan.