Skip to content
Uudet virat
  • Så här kontrollerar du om du har Windows 11 Home eller Pro
  • Hur man skapar paritetsvolym med lagringsutrymmen i inställningar på Windows 11
  • Hur man ändrar poolnamn i Storage Spaces på Windows 10
  • Hur man aktiverar Sleeping Tabs för att spara resurser på Microsoft Edge
  • Systemkrav för Windows 11
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

  • Home
  • Technology News
  • Linux
  • Windows
  • Mac
  • Hardware
  • Internet
  • More
    • Opinions
    • Productivity
    • Smart Home
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

  • Home
  • Technology News
  • Linux
  • Windows
  • Mac
  • Hardware
  • Internet
  • More
    • Opinions
    • Productivity
    • Smart Home
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

Home - News - Kommande ändringar i Google Chrome kan döda annonsblockerare

Kommande ändringar i Google Chrome kan döda annonsblockerare

Kommande ändringar i Google Chrome kan döda annonsblockerare

    måndag maj 3, 2021

Kommande ändringar i Google Chrome kan döda annonsblockerare

Det här är inte den typ av samtal som Google verkligen behöver pågå. Det är redan en välförtjänt tagg på dem att de bryr sig mer om att sälja än vad de gör för att ha en bra användarupplevelse. Och nu kan en plan för den nyaste versionen av Chrome-webbläsaren döda eller kraftigt begränsa tillägg för annonsblockerare under skenet att förbättra integriteten och skydda säkerheten.

Nytt och ”förbättrat” ​​Google Chrome

Google kan behöva lite bättre PR efter detta. Flera annonsblockerande tillägg riktas mot detta ny version av Chrome-webbläsaren, enligt företagets utvecklare.

Dessa inkluderar ad-blockeraren uBlock Origin, trackerblockeraren Ghostery, sekretess- och lösenordshanteraren Privowny, Javascript-programvarusblockeraren NoScript och malware-blockeraren F-Secure.

Google kämpar tillbaka och försvarar sig mot nyheterna och insisterar på att de bara vill förbättra Chrome samtidigt som alla dessa tillägg fungerar.

”Vi vill se till att alla grundläggande användningsfall fortfarande är möjliga med dessa ändringar och arbetar med tilläggsutvecklare för att se till att deras tillägg fortsätter att fungera samtidigt som de optimerar tilläggsplattformen och bättre skyddar våra användare”, säger Google i ett uttalande.

Dålig PR kan skada dem mycket. Chrome-webbläsaren står för 62 procent av webbplatsanvändningen för närvarande. Om problem uppstår kan emellertid förlängningsförfattare och webbplatsutvecklare vara otur med den webbtrafik som tillskrivs Chrome.

Det kan också ha långtgående effekter på andra webbläsare – Vivaldi, Opera, Brave och snart Microsoft Edge – eftersom de är byggda på open source-versionen av Chrome, Chromium.

Medan webbläsartillägg låter dig göra en mängd olika saker, både nödvändiga och onödiga, är annonsblockerande tillägg efterfrågade. uBlock Origin ensam har installerats mer än tio miljoner gånger.

news-google-chrome-ad-blockers-laptop

”Detta skulle i grund och botten innebära att Google förstör annonsblockering och integritetsskydd som vi känner till det”, säger Ghostery-utvecklaren Cliqz i ett uttalande.

”Oavsett om Google gör detta för att skydda deras reklamverksamhet eller helt enkelt för att tvinga sina egna regler mot alla andra, skulle det vara inget annat än ett annat fall av missbruk av dess marknadsdominerande ställning. Om detta blir sant kommer vi att överväga att lämna in ett antitrustklagomål. ”

En plan för att förbättra tilläggen som helhet avslöjades i oktober förra året. Först nu märker utvecklare att en viss del av den som heter Manifest v3 kan skada annonsblockerare.

Manifest v3 är utformat för att förbättra prestanda, integritet och säkerhet för Chrome-tillägg. Men en del begränsar hur tillägg kommer att kunna undersöka webbplatser. En förlängning kan kontrollera om webbplatselement kommer från en lista med reklamkällor.

Blockade.io, ett tillägg som är utformat för att skydda användare efter att de klickat på skadliga länkar, ”kommer att upphöra att fungera”, under Manifest v3, enligt. Brandon Dixon, som underhåller förlängningen. ”Det finns en 30K-regelgräns som införs, vilket inte räcker för att hantera vår regleruppsättning (~ 250K),” tillade han.

Webbläsartilläggstekniken är ”helt i händerna på Google, [which] kan och kommer att ändra det när som helst baserat på sina egna intressen, säger Pivownys Daniel Glazman i ett blogginlägg.

”Den här designen är fortfarande i utkaststillstånd och kommer troligen att förändras, konstaterade Chrome-teammedlem Devlin Cronin i ett svar på mejllistan. ”Vårt mål är inte att bryta tillägg.”

dessutom

Oavsett Cronins tankar och vad avsikten är med dessa förändringar, kommer många fortfarande att se detta som bara ett nytt försök från Google att sälja annonser eftersom att döda annonsblockerare verkar bara hjälpa dem i slutändan.

Är det så du tolkar den kommande ändringen av Google Chrome och hur den hanterar annonsblockerande tillägg? Låt oss veta dina tankar om förändringen i kommentarerna nedan.

#Kommande #ändringar #Google #Chrome #kan #döda #annonsblockerare

How much onions deserves this post?

Click a onion to throw it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Inläggsnavigering

Previous Article
Next Article

Senaste inläggen

  • Så här kontrollerar du om du har Windows 11 Home eller Pro
  • Hur man skapar paritetsvolym med lagringsutrymmen i inställningar på Windows 11
  • Hur man ändrar poolnamn i Storage Spaces på Windows 10
  • Hur man aktiverar Sleeping Tabs för att spara resurser på Microsoft Edge
  • Systemkrav för Windows 11

Kategorier

  • Deals
  • News
  • Software Tools

Sitemaps

FINLAND | SWEDEN | NORWAY zz
Contact
ONIONI.FI
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA

Terms and Conditions - Privacy Policy