Efter nästan ett år av teasers och en långsam sippra av information har Microsoft äntligen gett en omfattande titt på sin kommande konsol. Medan Xbox One bara var jämförbar med mellanstora spel-datorer, snäpps Xbox Series X dock på hälarna av avancerade spelutrustningar. Det är ingen lätt prestation.
Xbox Series X Specifikationer
Även om det är en förväntan att köra spel med bästa grafikfidelitet och stabila bildrutor, har Microsoft utrustat Xbox Series X med en banbrytande teknik för att göra en märkbar skillnad för den totala användarupplevelsen.
SSD-integration
Serie X kommer att levereras med en 1 TB SSD som har spionerats som levererar överföringshastigheter på upp till 2,4 GB. Det är imponerande 40 gånger snabbare än traditionella hårddiskar som finns på dagens konsoler. Detta gör att konsolen kan starta upp snabbare. Faktum är att laddningstider för spel redan har bevisligen skurits ner till en bråkdel av vad som vanligtvis krävs i de senaste Series X-demos.
Instant CV och DLI
Velocity Architecture gör att RAM-minnet kan cachas till SSD nästan omedelbart, vilket i sin tur gör det möjligt att pausa och återuppta flera spel precis där du lämnade dem. Ingångs- och återgivningssubsystemen har också integrerats tätt för att möjliggöra dynamisk latensingång (DLI). DLI förhindrar skillnaden mellan renderade ramar och visade ramar genom att synkronisera spelarens ingångar omedelbart för att förhindra latens.
Variabel uppdateringsfrekvens
Introduktionen av VRR (Variable Refresh Rate) är en funktion som avsevärt förbättrar kvaliteten på konsolens spelupplevelse. VRR låter konsolen dynamiskt justera uppdateringsfrekvensen för den bifogade skärmen och synkronisera den med den ständigt föränderliga bildhastigheten. Detta eliminerar fula domare och skärmavrivning för en mjukare och sammanhängande upplevelse.
Spel med 120 bilder per sekund
Spel med hög uppdateringsfrekvens är en konkret förbättring. Series X: s stöd för 120 fps bör uppmuntra tillverkare att leverera moderna TV-apparater med 120Hz uppdateringshastighet. Om det görs bra kan detta leda till en positiv förändring av TV-utrymmet.
Spel-PC-prestanda till en bråkdel av kostnaden
Xbox Series X överträffar förväntningarna med sin råa 12 teraflop-datorkraft. 7 nm litografi Navi och Zen2-driven System-on-Chip (SoC) packar i 15,3 miljarder transistorer i samma formstorlek som den utgående Xbox One X-konsolen. Series X förväntas packa i nästan lika mycket prestanda som en hel spelutrustning utrustad med RTX 2080-grafikkortet. Hela konsolen förväntas kosta mindre än GPU ensam.

Serie X kör ganska ovanligt sin 8-kärniga Zen2-processor med en flammande snabb klockhastighet på 3,8 GHz över alla kärnor. Det är nästan i nivå med skrivbordsutbudet och ger en inblick i varför Microsoft valde en icke-standardform som var föremål för en spärr av memes som liknar det med vanliga hushållsapparater. Traditionell konsolhårdvara körs med lägre klockhastigheter för att minska värme- och effektbegränsningar som en kostnadsbesparande åtgärd, men Series X tar en ganska dyr PC-liknande metod för prestanda.
Ovanlig form välsignas i förklädnad
För detta ändamål avskaffar serien X tråkiga kylflänsar och små höga fläktar som finns på traditionella konsoler. Microsoft har istället valt en stor ångkammare-utrustad kylare för att kyla SoC effektivt, med en monströs 130 mm fläkt som drar varm luft ut från toppen.
Det är i princip samma luftflöde / kylkonfiguration (för att inte tala om formen också) som Corsair One-spel-PC. Med rätt kylinställning kan Corsair One enkelt hantera allvarligt heta och energikrävande komponenter som Intel Core i9-9900K-processor och Nvidia RTX 2080 Ti-grafikkort.

Det PC-liknande tillvägagångssättet bör göra det möjligt för Xbox Series X att gå svalare och tystare än konsolerna innan den. Låsta processor- och GPU-klockhastigheter bör också översättas till en mjukare och konsekventare spelupplevelse.
Utvecklarvänlig maskinvaruarkitektur är lika med bättre spel
Microsoft gjorde det smarta steget för att möjliggöra större flexibilitet för spelutvecklare med sin nya konsol. Series X är utan tvekan kraftfullare än PlayStation 5, men det erbjuder fortfarande plattformsspelutvecklare möjlighet att använda den välkända 8-kärniga Zen2-processorn på ungefär samma sätt som den skulle vara programmerad för PS5. Emellertid kan förstaparts- och plattformsutvecklare som är villiga att optimera för serie X utnyttja den högre prestandan hos Zen2s SMT-multitrådningsteknik.

Detta gör att 8-kärnprocessorn kan utnyttja 16 logiska kärnor för spel som drar nytta av parallell bearbetning. Zen2-processorer som körs på datorer har vanligtvis visat 30 procent prestandaförbättring med SMT. Detta bör göra det möjligt för Xbox Series X att köra plattformsspel såväl som PS5, samtidigt som förstapartitlar kan överträffa konkurrensen med SMT-stöd.
Ta med Ray Tracing till massorna
Nvidia kan vara den första som introducerar hårdvaruaccelererad strålspårning med RTX-serien av grafikkort, men AMD kommer att ta det till massorna med Xbox Series X och PlayStation 5. Strålespårning, i de enklaste termerna, är ett beräknings- dyrt sätt att göra ett spel. Renderingstekniken beräknar ljusstrålarnas väg individuellt, vilket möjliggör extremt realistisk global belysning, skuggor och reflektioner.

Den inneboende utvecklarvänligheten i serie X kommer att vara nyckelelementet för strålspårning i allmänhet. Utvecklare tar för många risker och avstår från resurser för att engagera sig i en ny teknik som Nvidias RTX-baserade hårdvarustrålespårning. Tekniken fungerar bara på de senaste RTX Nvidia GPU: erna, och det är därför bara en handfull spel stöder den.
Xbox Series X-spel, å andra sidan, kommer också att lanseras på datorn med ray-tracing-stöd via DirectX Raytracing (DXR) API. Till skillnad från Nvidia tvingar DXR inte spelare att köpa egen hårdvara för att möjliggöra strålespårning. Spelutvecklare garanteras därför en stor installerad bas av Xbox Series X- och PC-användare som kan dra nytta av strålspårade spel utan Nvidia RTX-hårdvara.
Xbox Series X är planerad att släppas den kommande semesterperioden. Räcker det för att få dig upphetsad?
Relaterad:
-
PS5 vs. Xbox Series X vs. Nintendo Switch: Vilken är den bästa konsolen den här semestern?
-
5 av de bästa gratis Xbox One-spelen du borde spela
-
Skillnaden mellan Xbox One, Xbox One S och Xbox One X