PPSSPP är en av de enklaste att använda PSP-emulatorer. Teoretiskt kan du köra den, välja en spelfil och nästan omedelbart ser du de flesta av PlayStation Portables titlar körs på din skärm utan problem.
Lär dig hur du kan installera PPSSPP i Linux och anpassa hur det fungerar. Om du har en kraftfull dator kan du också implementera uppgraderingar som dramatiskt kan förbättra hur alla spel presenteras och fungerar i PPSSPP.
Installation
PPSSPP är ganska populärt, men det saknas i många populära distributioner. Bland dem, som ett inte så slumpmässigt exempel, Ubuntu.
För att installera den i de flesta Debian-baserade distributioner måste du först lägga till dess officiella arkiv till dem.
sudo add-apt-repository ppa:ppsspp/stable
Du bör sedan uppdatera listan över tillgänglig programvara med kommandot
sudo apt-get update
Slutligen fortsätt till installationen av själva applikationen med kommandot
sudo apt-get install ppsspp
Spelar ett spel
För att spela ett faktiskt spel behöver du en kopia av spelet lagrat lokalt, vanligtvis i ISO- eller CSO-format. Välj “File -> Load” och välj sedan spelets fil i nästa fönster. PPSSPP laddar bilden och kör titeln automatiskt. För helskärmsläge dubbelklickar du på en tom plats i emulatorns huvudgränssnitt.
Om du har ställt in en joypad har emulatorn antagligen tagit upp den. Kontrollerna kommer att ha kartlagts baserat på den kartläggning PlayStation-spelfamiljen har använt i årtionden. På tangentbordet är standardinställningarna markörtangenterna för D-Pad (rörelse), Z som ”X”, A som ”Square”, S som ”Triangle” och X som ”Circle”, med plats för ”Start” och V för ”Välj”. Den analoga nuben är mappad till IKJL (upp, ner, vänster respektive höger). Om din joypad inte kändes igen eller om du inte gillar standardtangentbordet kan du ändra dem i inställningarna.
Inställningar och anpassning
PPSSPP ger åtkomst till samma alternativ från två olika punkter. En av dem är dess typiska toppradsmeny om du har PPSSPP som körs i fönsterläge. Den här menyn är inte tillgänglig i helskärmsläge. Hela uppsättningen alternativ och inställningar är dock endast tillgänglig via inställningsalternativet genom dess, i avsaknad av en bättre term, in-emulator-miljö.
Rendering av programvara
Håll en mental (eller faktisk) anteckning om det här alternativet, för du kan behöva det i framtiden: om en titel har några problem med sin grafik, försök ändra emulatorns Rendering Mode till ”Software rendering (slow).”
Detta har mycket lägre prestanda men också signifikant ökad kompatibilitet. Även om det sällan behövs kan det i vissa fall vara en enkelriktad gata för korrekt återgivning av en titel problemfri – åtminstone tills släppandet av en ny version av emulatorn som löser problemen som plågar den.
Efterbehandling av Shaders
Till skillnad från mjukvaruåtergivningen såg vi i föregående steg ”Postprocessing shader” hjälper inte till att lösa problem och kompatibilitetsproblem, utan kan dramatiskt ändra hur PPSSPP presenterar alla PSP-spel.
Efterbehandling av skuggare är filter som appliceras på spelet direkt på GPU: n. De kan till exempel jämna ut irriterande pixlar i grafik (antialiasing), få din nya skärm att se gammal ut (CRT scanlines) eller modifiera spelets färger (naturliga färger).
Istället för att försöka beskriva dem alla kan det vara bäst om du försökte dem en efter en för att se vilka du vill använda. Smaker och åsikter skiljer sig åt, och medan någon kanske älskar ett CRT-filter eftersom det påminner honom om sin barndom som sitter framför familjens TV med en hemmakonsol, kommer en annan att hata en CRT-skuggares oundvikliga fuzziness.
Rendering upplösning
Trots att den hade en respekterad samling av enastående spel, baserade PSP, hårdvarusmässigt, inte bara på vad som idag anses vara gammal teknik utan hade också nackdelen att vara bärbar. Jo, självklart, en bärbar konsol bör först och främst vara bärbar.
Anledningen till att vi nämner detta som en nackdel är att när hårdvaran krymper så gör dess prestanda också. Så även om PSP släpptes efter PlayStation 2, är dess faktiska prestanda mycket lägre än storebrorns. Vi kommer inte ens nämna följande generationer av Sonys konsoler.
Allt detta är vårt artiga sätt att säga att PSP-spel vanligtvis ser mycket sämre ut än något som körs på en PlayStation 2 eller nyare. PSP: s faktiska upplösning var tragiskt låga 480 x 272 pixlar, 16 gånger mindre än den redan ”gamla” full HD-upplösningen på 1920 x 1080 pixlar. Lyckligtvis kan PPSSPP göra något åt det här lilla problemet.
Med alternativet ”Rendering resolution” kan du ändra upplösningen på de emulerade spelen till en multipel av den faktiska PSP-upplösningen. 4x-värdet är ganska perfekt för full HD-skärmar.
Ju högre upplösning, desto högre är emulatorns krav. I det här fallet var dock PSP baserad på sådan föråldrad teknik, och PPSSPP är så optimerad att de flesta datorer inte svettar och skjuter upplösningen ännu högre – om din bildskärm kan ta den.
Textur skalning
Alternativen i avsnittet Skalering av textur kan dramatiskt förbättra hur ett spel visas och tvärtom förvandla det till en mardrömsk röra. Deras effektivitet och kvalitet beror på vilken typ av grafik varje spel har: är de tvådimensionella eller tredimensionella?
Texturskalning är perfekt för 3D-grafik, eftersom det kan uppgradera ytorna som används i alla 3D-modeller som skapar ett spelvärld.
Det är därför vi inte kan tillhandahålla fördefinierade värden och inställningar som ger optimala resultat för alla. Som med efterbehandlingsskuggor beror allt på både det enskilda spelet och användarens preferenser. Det är dock värt att lura sig med dessa alternativ för att se deras resultat i aktion på varje titel. Vissa kan sluta känna sig som helt andra spel. Andra kommer att vända sig till Picasso wannabes. Du kan inte vinna hela tiden.
FPS-räknare
PPSSPP innehåller en FPS-räknare som du kan – och bör – möjliggöra för att se den avgift som dina tweaks på emulatorns alternativ har för verklig prestanda.
Även om det är användbart när du justerar, när du har ställt in allt, kanske du vill inaktivera FPS-räknaren, såvida du inte slutar spela många olika spel samtidigt och ständigt ändra emulatorns inställningar för var och en av dem.
Kontrollmappning
”Kontrollmappning” låter dig mappa om PSP: s fysiska knappar på tangentbordet. Och ja, detta inkluderar ”nubben”, den lilla analoga joysticken som tack och lov ignorerades av många spel.
För att njuta av de flesta spel som de var utformade för att spelas, kan du använda en PS4 joypad med en Bluetooth-mottagare på din dator eller en äldre PS2 med en adapter. De är närmast PSP: s faktiska knappkonfiguration på en dator.