Det finns många ord där ute, som du kanske har märkt. Långa ord, korta ord, tusen synonymer och antonymer för var och en av dem, vilket gör att du känner dig förvirrad och lite analfabeter. Lyckligtvis, oavsett om du surfar på internet, läser en PDF eller arbetar i ett Word- eller Google Docs-dokument, är det faktiskt ganska enkelt att slå upp ord per definition på din dator.
Här är hur.
Medan den här artikeln fokuserar på Windows 10 är de flesta metoder som används tillämpliga för olika operativsystem
Slå upp Word Definition i Chrome, Edge och Firefox
Det mesta av den läsning du gör på din dator finns förmodligen i din webbläsare. Den goda nyheten är att alla större webbläsare har tillägg som du kan installera, så att du kan slå upp alla ord du läser med ett enkelt dubbelklick.
I Chrome är din bästa insats Google ordbok, som när du är installerad låter dig slå upp ordboksdefinitionen för valfritt ord med ett enkelt dubbelklick.
Som ett trevligt tillägg till det finns en förlängning för den här tillägget (en extens-inception, om du vill) kallas Flashkort, där ett litet “Spara” -alternativ visas när du dubbelklickar på ord, så att du kan spara orden och sedan testa dig på dem med hjälp av flashkort under din egen tid.
Nu när Microsoft Edge har flyttat över till Chromium kan du också få ovanstående tillägg för webbläsaren från Chrome Web Store, medan Firefox svar är tillägget Definiera det.
Slå upp Word Definition i en PDF
Nu när vi har täckt alternativet när du surfar på nätet, låt oss titta på några alternativ för när du läser ett PDF-dokument.
Om du har en av Adobes PDF-läsare, till exempel Acrobat Reader DCkan du bara dubbelklicka på ett ord i ett PDF-dokument och sedan välja “Slå upp [word]”. Detta öppnar ordets definition på Dictionary.com i din standardwebbläsare.
PDF-visaren i Chrome eller Edge fungerar tyvärr inte med ordbokstilläggen, och för att definiera ett ord måste du dubbelklicka på det och klicka sedan på “Sök på nätet efter [word]”, Som leder dig till din webbläsares standardsökmotor och berättar definitionen.
Slå upp Word Definition i Word eller Google Docs
De två mest populära ordbehandlingsprogrammen för tillfället är Microsoft Word och Google Docs, som båda har sina egna orddefinitionsverktyg integrerade i dem.
För att slå upp en orddefinition i Google Docs kan du antingen högerklicka på ordet och sedan klicka på “Definiera [word]”, Eller, om du lutar dig mot kortkommandon, markerar du ordet och klickar sedan på Ctrl + Flytta + Y.
I Microsoft Word kan du slå upp en orddefinition genom att högerklicka på ordet och sedan klicka på “Slå upp [word]”I snabbmenyn. Eller som en genväg, håll ned Alt på tangentbordet, vänsterklicka sedan bara på ordet.
Vill du fortsätta spela på din Windows 10-dator? Så här kontrollerar du CPU-temperaturer i Windows 10, och vi har också en praktisk guide om hur du kontrollerar hårddiskens hälsa i Windows 10.
Relaterad:
-
5 av de bästa PDF-redigerarna online för att redigera din PDF gratis
-
Så här får du Microsoft Word för att kontrollera dokumentets läsbarhet