Att ha lite extra juice till din telefon är alltid praktiskt, särskilt när du ska landa i en ny stad eller ett nytt land. Men om du planerar att ta med ett kraftpaket eller några extra batterier i planet, bör du förmodligen kontrollera deras specifikationer först: inte allt flyger. Att bära extra stora kraftbanker eller många mindre kan vara lite riskabelt för planet, särskilt om batterierna finns i lastrummet där bränder inte kan hanteras lika lätt.
Om du redan har en bra uppfattning om vad Wh och mAh är kan du hoppa ner till flödesschemat för en snabb guide.
Om du är nyfiken på att veta om en kraftbank är tillåten på ett flyg, är svaret ja, men det är inte så enkelt.
Plats, plats, plats
Regeln här är enkel: om du har en kraftbank, bärbar datorbatteri, telefonbatteri eller något annat som använder ett uppladdningsbart litiumjonbatteri, går det i din handbagage. Det kan tyckas konstigt, men det är faktiskt säkrare att hålla dessa potentiellt explosiva enheter där de kan övervakas. Att ha en telefon i eld i kabinen är lite skrämmande, men det kan vara mycket värre i ett lastrum där ingen lätt kan märka och stoppa elden innan den sprider sig.
Gå liten eller gå hem
Att sätta batterierna i din handbagage är enkelt nog, men det räcker kanske inte för att få dig över säkerheten om du packar en energikälla som kan driva en liten by. De flesta kraftpaket ligger i allmänhet under gränsen på 100 Watt (Wh), men det är en bra idé att kontrollera ändå.
Du kanske har märkt att ditt kraftpaket inte mäter uteffekten i wattimmar – det använder antagligen milliamp timmar, eller mAh. Många kraftpaket har också Watt-timmarna listade någonstans, men om de inte gör det, här är formeln att konvertera mellan enheter:
1. Hitta mAh-numret (troligen mellan 1 och 30 000)
2. Hitta spänningen (vanligtvis 3,6V / 3,7V)
3. Dela mAh-numret med 1000, omvandla det till Amp timmar (Ah)
4. Multiplicera Ah-talet med spänningen för att få wattimmarna.
Hela formeln:
Till exempel skulle ett 20.000 mAh kraftpaket med 3,6 V-klassning vara: (20 000/1000) * 3,6 = 72 Watt-timmar.
Medan kraftpaket finns i en mängd olika effektvärden och spänningar, måste ett genomsnittligt 3,6 V kraftpaket vara cirka 28 000 mAh innan det gick över 100 Wh-gränsen. Så länge du ser “3.6V” eller “3.7V” och ett antal lägre än 28.000 mAh är oddsen bra att ditt batteri är planvänligt.
Går stort utan att gå hem
Men om du råkar ha en större kraftbank finns det fortfarande en god chans att du kan ta med dig den. Batterier som är klassade från 100,1 – 160 Wh kräver bara att flygbolaget godkänns för att få ombord på ett plan. Det finns inte riktigt ett etablerat förfarande för att flyga med dessa batterier, så du kommer förmodligen inte att se det som ett bagagealternativ, men att ringa ditt flygbolag och be en representant kommer att få dig svaret du behöver.
Som referens är 160 Wh ungefär lika med 44 000 mAh vid 3,6 volt.
Allt som är större än 160 Wh kan orsaka problem, eftersom det måste följa riktlinjerna för farlig last. Lyckligtvis är det ganska svårt att hitta en kraftbank över den gränsen, och om du har en skulle du förmodligen veta det.
Flödesschemat
Om du bara behöver en snabbreferens, här är ett flödesschema:
Hur farliga är de egentligen?
Om du av misstag tog ett överdimensionerat batteri på ett flyg eller lämnade ett i ditt incheckade bagage, är det inte troligt att det orsakar en katastrof, men det finns en risk för katastrof. En snabb sökning efter ”exploderande batteri på plan” kommer att ta upp många fall, men i allmänhet har dessa bränder snabbt släckts.
Den enda bekräftade batterirelaterade katastrofen var ett UPS-plan 2010 som kraschade vid Dubais internationella flygplats efter en brand orsakad av en last litiumbatterier. Denna krasch är en viktig del av varför det finns begränsningar för passagerare som bär litiumbatterier, och UPS transporterar nu denna typ av last i speciella glasfiberbehållare.
Det finns till och med en (icke underbyggd) hypotes att en last litiumjonbatterier var ansvarig för försvinnandet av MH370 2014. Även om det inte finns mycket anledning att freak out för den genomsnittliga passageraren, kan du lika gärna göra din del för att se till att ditt plan gör det säkert till sin destination.
Slutlig checklista
I slutändan är allt du behöver veta för att undvika kraftolyckor när du flyger:
- Förvara dina batterier i kabinen
- Ta inte batterier över 100Wh (vanligtvis cirka 27-28.000 mAh) utan att rådfråga flygbolaget
Beväpnad med de två bitarna av information bör du kunna ha en trevlig avkopplande flygning i ditt höghastighetsmetallrör som flyger flera kilometer över marken.