Skip to content
Uudet virat
  • Windows 11-uppdatering KB5007262 fixar Microsoft Installer-problem
  • Hur man aktiverar eller inaktiverar lösenordsgenerator på Microsoft Edge
  • Hur man uppgraderar till Windows 11
  • Hur man lägger till teman för att anpassa Microsoft Edge
  • Windows 10 kommer inte att få x64 app-emulator för ARM
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

  • Home
  • Technology News
  • Linux
  • Windows
  • Mac
  • Hardware
  • Internet
  • More
    • Opinions
    • Productivity
    • Smart Home
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

  • Home
  • Technology News
  • Linux
  • Windows
  • Mac
  • Hardware
  • Internet
  • More
    • Opinions
    • Productivity
    • Smart Home
onioni tech

Vain yksi tekninen sivustoz

Home - Linux - Hur man hanterar användare i Ubuntu

Multianvändare

Hur man hanterar användare i Ubuntu

    söndag maj 9, 2021

Contents

  • 1 Hur man hanterar användare i Ubuntu
    • 1.1 Skapa användare
    • 1.2 Ställ in dina användare
    • 1.3 Ändra lösenord
    • 1.4 Dela mappar
    • 1.5 Lägga till användare i en grupp

Hur man hanterar användare i Ubuntu

Att ha ditt eget utrymme på en familjedator kan vara en riktig sanitetsbesparare. Att alltid veta att dina favoritappar är där du förväntar dig att de ska vara, bokmärken saknas inte och dokument lagras säkert från nyfikna ögon kan vara en riktig livräddare. I denna handledning visar vi dig hur du lägger till och hanterar användare i Ubuntu, justerar deras behörigheter och ställer in en ”Familj” -mapp så att alla användare kan ha ett utrymme för samarbete eller fildelning.

Notera: den här guiden är baserad på Ubuntu 20.04 och Gnome 3.36, men metoderna bör i stort sett vara lika över distro.

Skapa användare

För att börja, gå in i appen Inställningar och välj Användare från vänster kant. För att kunna göra ändringar här måste du autentisera. Klicka på ”Lås upp …” högst upp till höger och ange ditt lösenord. Du har nu tillgång till de olika verktygen, till exempel att kunna ändra ditt användarnamn eller lösenord, ställa in automatisk inloggning eller visa kontoaktivitet. Senare, som administratör, kan du också få tillgång till denna information för andra konton.

Skärmdump som visar kontohanteringsinställningarna från Gnome.

Välj ”Lägg till användare …” högst upp i fönstret.

Ställ in dina användare

På den här skärmen definierar du om den nya användaren har administratörsbehörighet eller inte – vilket innebär att de kan göra ändringar på systemnivå, installera programvara etc. – sedan ange ett fullständigt namn och användarnamn. Den senare används för att skapa ”/ home” -mappen för kontot och kan inte redigeras. Därefter ställer du in lösenord. I en familjesituation kanske du vill välja det första alternativet så att dina användare skapar ett lösenord när de loggar in, men i vårt fall tilldelar vi ett lösenord härifrån.

Fleranvändare Lägg till konto

Lösenordssäkerhet är alltid viktigt, så Gnome anger ett kriterium och tillåter inte att du fortsätter om inte ditt val har bokstäver, siffror och skiljetecken. Det ska vara lätt att komma ihåg men svårt att gissa.

När du har valt ”Lägg till” kommer du att bli ombedd att autentisera en gång till och kontot skapas.

Ändra lösenord

Grattis, du är nu en sysadmin med makt att ge (och neka) åtkomst till filer. Det betyder också att du blir den första anlöpshamnen om dina användare glömmer sitt lösenord eftersom du kan gå in på deras konton och antingen skapa ett nytt lösenord eller återställa systemet så att de kan skapa ett nytt lösenord vid nästa inloggning. För att göra detta, välj helt enkelt deras namn i användarlistan överst, välj lösenordsfältet och ställ in lämplig åtgärd.

Ändra lösenord för fleranvändare

Nästa gång du startar får du en lista med användare. Varje användare kan konfigurera sitt skrivbord, aktivitetsfält och teman så att de passar. De kommer också att ha en katalog på systemet som är deras hem, som i allmänhet är otillgänglig för andra användare.

Dela mappar

Det finns många gånger när du vill dela dokument över konton. Vi kan göra detta genom att ställa in behörigheter för vissa mappar. I vårt fall ska vi skapa en delad mapp som heter ”Familj”, istället för att ställa in individuell åtkomst till mappen lägger vi till andra användare i gruppen, som heter ”andy”, som äger den mappen. Sedan kan vi ställa in behörigheter för hela gruppen.

Fleranvändardel 1

Börja med att öppna Gnomes filhanterare, gå in till huvudadministratörens hemmapp, skapa en ny mapp (högerklicka -> Ny mapp) och ge den ett namn. Det enkla sättet att dela den här mappen är att högerklicka och välja ”Lokalt nätverksdelning.” Om du väljer det efterföljande alternativet ”Dela den här mappen” kommer installationen av Linux Samba-systemet att krävas så att Windows-användare också kan komma åt mappen. Vi är inte särskilt intresserade av detta för närvarande, så vi kommer att ställa in saker manuellt.

I stället för nätverksdelningsalternativet väljer du ”Egenskaper” från högerklickmenyn och väljer fliken Behörigheter.

Tillstånd för fleranvändare

Här ser du tre klasser av användare. Ägaren kan ”Skapa och ta bort filer”, gruppen (uppkallad efter ägaren) kan ”Få åtkomst till filer” och andra kan också ”Få åtkomst till filer.” (Läs den här chmod 777-artikeln för mer information om filtillstånd.) Vi vill höja gruppens behörigheter så att alla i ”andy” -gruppen kan komma åt mappen helt. Ändra inställningen till ”Skapa och ta bort filer.” Observera att om du gör detta till en etablerad mapp med massor av undermappar kan du välja “Ändra behörigheter för slutna filer” för att få ändringskaskaden genom mappen.

Lägga till användare i en grupp

De senaste versionerna av Gnome har tagit bort möjligheten att lägga till användare i en grupp med ett grafiskt gränssnitt, så vi kommer att behöva göra några saker på terminalen. Lyckligtvis är det inte så svårt.

Öppna terminalen – Ubuntu salter bort detta under Utilities i dess applikationsmeny – och skriv:

sudo usermod -a -G group user
Skärmdump av Linux Terminal som visar kommandot att lägga till en användare i en viss grupp.

”Grupp” är gruppens namn och ”användare” namnet på användaren. Du måste autentisera med ditt administratörslösenord för att göra ändringen.

Din användare, i sitt eget konto, kan nu navigera till ”Dator -> Hem -> användarnamn -> mappnamn” för att komma åt eller lägga till filer i den delade mappen.

Linux-delningssystemet är tillräckligt flexibelt för att du ska kunna komma åt dina filer även om du startar Windows och Linux dubbelt. Var bara säker på att du inte inaktiverade låsskärmen för din familjedator.

Relaterad:

  • Så här fixar du problemet utan ljud i Ubuntu
  • Wi-Fi fungerar inte på Ubuntu? Så här fixar du det
  • Så här fixar du Ubuntu Login Loop

#Hur #man #hanterar #användare #Ubuntu

How much onions deserves this post?

Click a onion to throw it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Inläggsnavigering

Previous Article
Next Article

Senaste inläggen

  • Windows 11-uppdatering KB5007262 fixar Microsoft Installer-problem
  • Hur man aktiverar eller inaktiverar lösenordsgenerator på Microsoft Edge
  • Hur man uppgraderar till Windows 11
  • Hur man lägger till teman för att anpassa Microsoft Edge
  • Windows 10 kommer inte att få x64 app-emulator för ARM

Kategorier

  • Deals
  • News
  • Software Tools

Sitemaps

FINLAND | SWEDEN | NORWAY zz
Contact
ONIONI.FI
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA

Terms and Conditions - Privacy Policy