Att skapa en undersökning för att skicka ut till hundratals eller tusentals e-postadresser kan låta som en skrämmande uppgift. Huvudfrågorna är “Kommer folk att bry sig om att fylla i det?” och “Hur bäddar jag in en omröstning i ett e-postmeddelande?” Lyckligtvis adresserar Google Forms båda dessa frågor.
Med Google Forms är det enkelt att skapa en interaktiv undersökning som mottagarna kan fylla i direkt i sina e-postklienter. I den här artikeln visar vi dig hur du skapar en omröstning i Google Forms och bäddar in den i ett e-postmeddelande, redo att skickas ut till världen.
Skapa en Google Form Poll / Survey
För att komma igång måste du skapa din undersökning med alla dess frågor och svar.
Gå till ditt Google Drive-konto i din webbläsare och klicka på “Ny -> Mer -> Google Formulär -> Tomt formulär högst upp till vänster.”
Du får omedelbart en grundläggande mall för att skapa en omröstning. Fyll i alla nödvändiga delar och notera att du kan ändra vissa alternativ genom att klicka på nedåtpilen bredvid “Fråga” -raden (som om du vill att den ska vara “flervals” eller låta läsarna ge längre svar).
Med hjälp av färgpalettikonen kan du ändra färgtema i din undersökning från den ganska imponerande lila färgen och lägga till din egen rubrikbild. För att hålla fast vid vårt ämne gick vi efter en smakfull blandning av flera nyanser av vitt.
Det finns också en skjutreglage längst ner som låter dig välja om mottagare kan hoppa över frågan eller om den är “Obligatorisk”. Över till höger kan du lägga till bilder, videor och avsnitt (fler frågor) till undersökningen, och den treprickade menyikonen längst upp till höger låter dig lägga till medarbetare.
Bädda in Google Form Poll i e-post
När din undersökning är klar klickar du på “Skicka” längst upp till höger för att visa sändningsalternativ. Du ser att du kan skicka formuläret via e-post, via en länk eller genom att skicka det till sociala nätverk. Den här gången skickar vi den via e-post, så klicka på kuvertikonen och ange alla adresserna du vill skicka den till under “E-post”.
Viktiga saker att notera här är rutan “Samla e-postadresser” högst upp och rutan “Inkludera formulär i e-post”.
Om du markerar “Samla e-postadresser” måste mottagarna uppge sina e-postadresser innan de fyller i formuläret. Du kanske vill ha denna information förstås, men det kan göra att många människor inte kan fylla i formuläret, så var försiktig med det.
Fältet “Inkludera formulär i e-post” är användbart eftersom det är det som faktiskt bäddar in formuläret i e-postmeddelandet snarare än att få mottagarna att klicka igenom till undersökningen (vilket de också kan vara ovilliga att göra). Vi rekommenderar att du markerar den här rutan.
Medan för några år sedan kanske många e-postklienter inte har stöd för Google Forms-undersökningar, men de är idag mycket kompatibla. Som du kan se nedan fick vi den inbäddade undersökningen i Outlook utan problem.
När du är redo klickar du på Skicka. Du kommer att kunna övervaka svaren på ditt formulär under rubriken “Svar” på omröstningens huvudsida (naturligtvis sparad på din Google Drive).
Slutsats
Medan Google Forms inte är en av Google Drive-funktionerna mest i förgrunden, är det där för dem som behöver det och fungerar mycket bra.
Kom ihåg att med den här metoden kan du lika enkelt lägga upp din undersökning till olika sociala nätverk eller till och med bädda in den på en webbsida med hjälp av HTML-alternativet i “Skicka formulär.”