Så bra som tekniken har varit för telefonsamtal, har det också belastat det. Det är fantastiskt att kunna ringa telefonsamtal inte bara på fasta telefoner utan på mobiltelefoner som vi kan ha med oss hela tiden, men det ökar också våra chanser att få oönskade skräppost och bluffsamtal.
Medan en är irriterande kan den andra vara ganska skadlig. Ingen vill bli översvämmad av obevekliga skräppostsamtal, men ändå kan bluffsamtal leda till att du blir phished, där du har möjlighet att förlora mycket pengar om du hamnar i bluffen.
Hur hanterar du skräppost och bedrägeri?
Vårt yttrande
Sayak får de mest oönskade samtalen på telefonen som han använder för att registrera sig för banker, kreditkort, konton på sociala medier och annonsörer. Eftersom det inte är en telefon han verkligen använder, ”Det är alltid i tyst läge och laddning.” Han kontrollerar meddelandet en gång i veckan och hittar en stor samtalshistorik. Han gör bara ”Välj alla + radera.” För de telefoner han använder personligen och numret han lovar att dela med oss använder han TrueCaller som har det största registret över telefonnummer och blockerar Robocalls omedelbart.
Så snart som Phil känner igen ett skräppostsamtal, har han ”Ingen förmåga att lägga på genast,” ändå förordar det genom att säga till dem att det är ett privat nummer och inte ringa igen. Han har svårare var hans fars telefonnummer som har demens. Han använder sällan sin fasta telefon förutom att ringa, så Phil blockerade alla nummer som han identifierade som skräppost. Så småningom slutade han bara med att inaktivera ringsignalen. För att hjälpa till att blockera det på sin mobiltelefon planerar han att ändra sin fars nummer var sjätte månad.
Simon försöker gå “Artig väg” med oönskade samtal eftersom han läste på en webbplats för några år tillbaka att det inte tar dig från listan att lägga på, och de försöker bara igen senare. Han försöker visa uppringarna att han inte är intresserad så att de tar honom från listan men inser att det kan vara naivt.
Han hade ett bluffsamtal av någon som försökte sälja honom en metod för ”Tjäna pengar hemma utan att göra någonting.” När han avslog erbjudandet ville de veta varför han ”Ville inte tjäna mer pengar.”
Ryan har bott i Australien de senaste nio åren och får ett skräppostsamtal bara ungefär en gång om året men inser ändå hur häftigt problemet är när han besöker sin familj tillbaka i USA. Han känner att de flesta samtal de får på sina mobiltelefoner är skräppost. Han har läst att det finns appar som kan hjälpa till att mildra det beloppet men vet att det inte stoppar dem helt. Han känner att den enda åtgärden är att rapportera oönskade texter och samtal till FCC.
Andrew säger att det är länge sedan han var tvungen att ta itu med ett bluffsamtal eftersom han ofta byter land och telefonnummer. Om han får ett bluffsamtal tenderar det att vara på ett annat språk, och han kan inte riktigt förstå det. Vid det sällsynta tillfället han får dem, lägger han antingen på eller låter dem veta att han är på dem och sedan lägger på.
Alex konstaterar att FCC behöver ”Slå ner på dessa samtal”. Spam-samtal på hans mobiltelefon har “Förstört integriteten hos telefonkommunikationsnätverket” för honom eftersom det är så allvarligt. Han jämför det med 1996 då hälften av e-postmeddelandet du fick var den lataste möjliga skräpposten. Han får rutinmässigt klientsamtal och känner sig tvungen att svara, utan att veta om det är en klient eller skräppost. När han hälsas med ett skräppostsamtal hittar han det ”Frustrerande och förbittrande.”
Han började använda en app, ”RoboKiller”, som kostar några dollar per månad men blockerar skräppostsamtal med enkel heuristik. Även om det inte är felfritt, betyder det att han kan lita på sin ringsignal igen. Han finner emellertid att regeringen misslyckas med att hålla nätverken funktionella med avseende på detta.
Samma dag som jag skrev upp den här artikeln fick min pappa ett bluffsamtal. Liksom Phils pappa hanterar han också lite demens. Han slog av telefonen och sa: ”Huh, någon måste ha ringt och sagt att vi behövde lite arbete på datorn.” Jag förklarade att det var en bluff Han antog, eventuellt korrekt, att de fick hans nummer från en lista över personer som just gått bort, när min mamma gick för några veckor tillbaka. Han tänkte att bedragarna tror att de kan lura änkan / änkman att tro att den avlidne hade ringt för att få datorn fixad.
Hur ska jag fixa det här för honom? Jag har ingen aning. Även om min syster skrev ner en lista med vägbeskrivningar som förklarade phishing-samtal och placerade den bredvid telefonen, med hopp om att han kommer ihåg att inte ge ut sina bankuppgifter till okända personer.
Din åsikt
Störs du av oönskade samtal? Avslutar du bara artigt? Använder du en app för att hantera samtalen? Hur hanterar du dem? Hur hanterar du skräppost och bluffsamtal? Låt oss veta dina metoder i kommentarfältet nedan.