Om du föredrar att hantera alla dina uppgifter direkt från terminalen, Uppgiftsbok låter dig göra det med enkla kommandon. Det finns ingen irriterande GUI eller väntar på att sidor ska laddas. Allt är omedelbart och bara en knapptryckning borta. Låt oss se hur du kan använda den för att organisera alla dina uppgifter i terminalen.
Installera Aktivitetsbok
De föreslagna sätten att installera Taskbook är via Garn, NPM eller Snapcraft. Kommandona för detta, som tillhandahålls i appens dokumentation, är:
sudo yarn global add taskbook sudo npm install --global taskbook sudo snap install taskbook

Eftersom vi använder den på Ubuntu 20.04 går vi snabbvägen. För enklare användning föreslås det också att du använder ett alias för uppgiftsbok så att du inte behöver skriva in dess fullständiga namn för att hantera dina uppgifter. Du kan lägga till aliaset “tb” i arbetsboken med:
sudo snap alias taskbook tb

Lägga till uppgifter och anteckningar
Med Aktivitetsbok installerad, skriv: för att skapa en uppgift:
tb -t Text you want for your task.
Tryck på Enter och din uppgift läggs till i Aktivitetsbokens lista. För att lägga till några fler uppgifter, upprepa detta kommando som i exemplet nedan.
tb -t Onioni.fi/sv tb -t Download Updates tb -t Fix CSS

Kolla in dina uppgifter: skriv tb
och tryck på Enter.

För att lägga till en anteckning om något som inte kommer att vara en åtgärd, använd -n
växla istället för -t
:
tb -n Text of your note

Om du checkar ut din uppgiftslista efter att du har lagt till några uppgifter och anteckningar ser du anteckningar som börjar med en cirkelikon, medan uppgifter har en klassisk kryssruta till vänster.

Använd styrelserna, Luke!
För bättre uppgiftsorganisation kan du använda olika styrelser. Varje bräda kan innehålla en annan uppsättning uppgifter och anteckningar, men om du vill kan en uppgift eller anteckning finnas i mer än ett bräde samtidigt. För att lägga till en uppgift på ett bräde, använd:
tb -t @board_name Text of task
I följande exempel lägger vi till två uppgifter, en till ”mte” -tavlan och en till ”pc” och ”tablet” -tavlorna.
tb -t @mte Write article tb -t @pc @tablet Change passwords

Lägg märke till att vi inte behövde skapa tavlan manuellt. Taskbook har skapat brädorna automatiskt och tilldelat uppgifterna till dem, med en uppgift på två brädor.

Handlar med uppgifter
För att markera de uppgifter du har börjat arbeta med som ”aktiva” använder du -b
växla. Lägg märke till numret före varje uppgift när du tittar på hur du väljer uppgifter. Välj uppgiften genom att ange numret bredvid den.
tb -b 2 7

Du ser dina aktiva uppgifter markerade med tre punkter (“…”).

Använd omkopplaren för att markera en uppgift som ”slutförd” -c
och uppgiftens nummer:
tb -c 7

Du kan nu se att den slutförda uppgiften är nedtonad och har en bock bredvid.

Om det tar för lång tid att slutföra en uppgift som du har markerat som aktiv kan du pausa eller ångra den med samma kommando som du använde för att starta den.
tb -b Task_Number

För att markera dina viktigaste med en stjärna, använd -s
växla:
tb -s 1 3

För ännu mer kontroll kan du använda faktiska prioriteringar. Syntaxen är dock något mer komplex.
tb -p @Task_Number Priority_Number
Till exempel, för att ställa in vår andra uppgiftsprioritet till ”normal”, vår första uppgiftsprioritet till ”hög” och den tredje uppgiftsprioriteten till ”medium”, använde vi:
tb -p @2 1 tb -p @1 3 tb -p @3 2

Du kan se i följande skärmdump hur kommandona ovan markerade vår ”Onioni.fi/sv” -uppgift som den viktigaste, ”Fix CSS” som medelprioritet och lämnade ”Ladda ner uppdateringar” oförändrade vid normal prioritet.

Om du också märkte det i vår skärmdump lade vi till en ny uppgift på vårt ”surfplatta” -kort. Men vi använde också p:2
innan du anger den faktiska texten. Kommandot i icke-skärmdumpform var:
tb -t @tablet p:2 Flash new ROM
Med ovanstående har vi lagt till uppgiften ”Flash new ROM” till ”surfplattan” med medelprioritet. Du kan prioritera varje uppgift när du skapar den så att du inte behöver redigera den efteråt.
Men tänk om du lägger till en uppgift på fel tavla? Flytta den till rätt med:
tb -m @Task_Number board

Som du kan se på vår skärmdump kan du flytta en uppgift till mer än ett bräde samtidigt.
Efter ett tag kommer dock dina brädor att fyllas med uppgifter och de färdiga kommer att fortsätta visas i grått. För att städa upp dina listor, använd:
tb --clear

Ovanstående kommando ”raderar” alla slutförda uppgifter. Använd omkopplaren för att radera en uppgift eller anteckning manuellt -d
och dess nummer:
tb -d 4

Vi använde citattecken med ”delete” eftersom uppgifterna och anteckningarna faktiskt inte raderas. Istället arkiveras de. För att komma åt ditt arkiv med tidigare uppgifter, använd:
tb -a

Använd för att återställa alla uppgifter från arkivet till dina kort -r
följt av deras nummer:
tb -r TASK_NUMBER
Observera att du kan återställa mer än en post med flera nummer.

Använd för att se uppgifter från ett visst kort -l
och styrelsens namn. I följande exempel kontrollerar vi bara uppgifterna i vårt mte-kort:
tb -l mte

Slutligen, när du har dussintals uppgifter i dina styrelser, kan du filtrera dina listor med -f
och en textsträng:
tb -f TEXT

När du har bekant dig med Taskbook-kommandona kan du jonglera alla dina uppgifter genom att bara använda tangentbordet medan du arbetar i terminalen.
Nu när du vet hur du hanterar uppgifter i terminalen föredrar du fortfarande ett mer visuellt sätt att hantera dina uppgifter? En webbaserad lösning eller en app som du också använder på din smartphone? Berätta för oss i kommentarfältet nedan.
Relaterad:
-
Så här skapar du påminnelsedeltaskar i iOS och macOS
-
Hur man förvandlar vanlig text till ett kraftfullt uppgiftshanteringssystem med TaskPaper
-
Nybörjarhandboken för att använda Cron för att schemalägga uppgifter i Linux