Nästan två år har gått sedan Google först lanserade stöd för Podcasts. Under den tiden har det ofta känts som podcastsupport på iOS har varit en eftertanke för sökmotorn. Det har förändrats nu med ett välkommet iOS-lansering. Mitt i ett hav av konkurrenter sticker Googles podcast-app omedelbart ut på iOS tack vare sin algoritmiska sökning och ren design. Varför ska du välja det över Apples egen app eller andra stora namn? Låt oss gräva in och ta reda på det.
Det handlar om design
Apples podcast-app har utan tvekan blivit standardvalet för miljontals lyssnare tack vare dess tillgänglighet direkt ur lådan. Tyvärr gör det det inte till en bättre app. Designen lämnar mycket att önska, även om det är Apples bekanta minimistil. Å andra sidan valde Googles designers en enkel upplevelse med endast tre flikar. När du har öppnat appen kommer du direkt till “Hem” -skärmen. Den här skärmen fokuserar på alla dina befintliga prenumerationer. Dess rullningsbara flöde erbjuder ett val mellan nedladdning, kö eller uppspelning. Apple och Spotify erbjuder inte samma funktionalitet utan extra klick och, när det gäller Spotify, nästan för många alternativ.

Den andra fliken centrerar kring “Utforska”. Den kanske viktigaste delen av de flesta podcast-appar, den här fliken är en blandning av upptäckt och rekommendationer. Som man kan förvänta sig med Google är det algoritmiska tillvägagångssättet att hjälpa dig att hitta nya podcaster att njuta av. Många appar har försökt att bemästra podcast upptäckten, och få kommer nära vad Google kan göra.

Fliken “För dig” är standardlandningen efter att ha hoppat in på fliken Utforska. Det är en blandning av nya shower och rekommendationer som är direkt relaterade till dina intressen. Apples “Browse” -funktion erbjuder ingen sådan personalisering. Istället fokuserar det bara på vad som är populärt. Med sin app har Spotify nästan ingen upptäcktsfunktion och förlitar sig istället på att du vet vad du vill lyssna på i förväg. Som man kan förvänta sig med Google kommer det att fortsätta att lära sig dina lyssningsintressen, vilket möjliggör förbättrade rekommendationer över tiden.

Fliken Aktivitet är en annan skarpt utformad sida med allt du behöver precis framför. Återigen finns det lite i vägen för jämförelse med Googles två största konkurrenter i Apple och Spotify. Den här fliken är full av din lyssningshistorik, nedladdningar och köade avsnitt för framtida lyssnande. Det är enkelt att hantera dina prenumerationer tack vare en särskild flik med rätt märkning “Prenumerationer”. Sammantaget är fliken Aktivitet ett enkelt och enkelt sätt att se vilka podcaster som är tillgängliga för dig. Du kan gå vidare i en serie, ta bort en podcast du inte vill ha eller ladda ner dem för offline-användning. I slutändan lönar sig Googles beslut att använda en grundläggande uppsättning menyfunktioner nästan ingen inlärningskurva.
Det handlar om sökning
Även när Google Podcasts fokuserar på avsnitt du kan hoppa in direkt, är det fortfarande roligt att söka. Appar som Apple och Spotify är enbart beroende av att trycka på dig för att prenumerera på program du väljer. De låter dig sedan ta reda på vad du vill lyssna på nästa. Den bättre upplevelsen är absolut med Google Podcasts. Utför en sökning efter “Filmer” så visas avsnitt och podcaster som är relaterade till din sökning. Ju mer du söker efter nyckelord som detta, desto mer kommer din personliga rekommendationsmotor att föreslå relevanta podcaster.

Det är det som gör For You-avsnittet på fliken Utforska så ovärderligt och till skillnad från något som Google Podcasts huvudtävling kan erbjuda. För varje sökresultat visas en snabb sammanfattning så att du vet om du vill lyssna. Om du någonsin vill stoppa de personliga rekommendationerna för att upptäcka ämnen som du annars skulle ha ignorerat, är det också enkelt. Gå till Inställningar genom att knacka på de tre punkterna längst upp till höger på skärmen på fliken Aktivitet. Titta halvvägs ner på skärmen efter alternativet “Visa personliga rekommendationer”. Stäng bara av det.
Synkronisering lägger till ytterligare ett lager
För att vara rättvis är synkronisering inte alls en exklusiv funktion för Google Podcasts. Det finns något riktigt roligt med att kunna lyssna på webben och sedan fortsätta där du slutade i iOS-appen. Apple erbjuder en liknande funktion med sin kombination av stationär / iOS-app, men den kräver en stationär app. Det gör det svårt för webbanvändare, liksom förmågan att lyssna på vilken dator som helst. Det är ytterligare en fjäder i hatten på Google Podcasts. Att använda webben snarare än en dedikerad stationär app betyder nästan inga begränsningar för var och när du kan lyssna.
Podcastmarknaden har ökat de senaste åren när giganter som Apple och Spotify kämpar med många mindre oberoende spelare. I slutändan är både Apple och Spotify tillräckligt bra appar för att klara sig med. Om du vill ha en mer komplett podcastupplevelse på iOS med en rekommendationsmotor som är oöverträffad, är Google Podcasts på iOS en no-brainer.