Det är så lätt att vänja sig vid en daglig rutin på våra datorer och enheter, oavsett om det använder vissa appar, tjänster, våra egna personliga lösningar och dagliga vanor osv. När det har förändrats är det lätt att kasta sig för en krets. Och om det råkar vara en favoritapp eller -tjänst som gör en förändring som är svår att arbeta med eller tas bort helt kan den se förödande.
Google meddelade den här veckan att de blir av med sin Inbox-app. Den här appen verkade före sin tid när den först kom ut 2014 och blev min snabba favorit. Men nu dödar Google Inbox och ger det bara sex månader att leva.
De första fyra åren av inkorgen
Google medger lätt att Inbox var experimentellt för dem och sa i ett blogginlägg som meddelade Inbox förestående död, att det “har varit ett bra ställe att experimentera med nya idéer som att snoozing e-postmeddelanden till senare, samt prova de senaste AI-drivna upplevelserna som Smart Reply, Nudges och aviseringar med hög prioritet som hjälper dig att hålla dig produktiv. ”
Dessa experimentella funktioner var precis vad som gjorde det så bra. Bortsett från det mycket rena gränssnittet gjorde det det väldigt enkelt att hitta saker. Den grupperade e-postmeddelanden efter marknadsföring, ekonomi, sociala, inköp, resor, etc. Gruppgrupperna för resor var bäst och placerade alla e-postmeddelanden som handlade om en resa i en mapp och gav den en vacker bild av din destination.
Tillsammans med att göra det enkelt att hitta e-postmeddelanden gjorde det också enkelt att uppnå Inbox Zero, och om inte noll, åtminstone nära nog så att det du fortfarande behöll var snyggt organiserat. Den innehöll snoozing och även stift. Den som först talade den gamla klichéen ”en plats för allt och allt på sin plats” måste ha varit en inkorgsanvändare.
Men Gmail genomgick bara en enorm översyn och redesign tidigare i år. Och det jag hela tiden märkte när jag gick igenom ändringarna var hur lik de var i Inbox. Det fick mig omedelbart att undra varför en tjänst skulle ha två appar som gör liknande saker. Svaret är naturligtvis att de inte skulle göra det.
Googles tillkännagivande
Google gav Inbox sin rätt i sitt tillkännagivande att de dödade den som en TV-karaktär vars skådespelare hade meddelat att de lämnade showen efter en kontrakttvist.
”Fyra år efter lanseringen av Inbox 2014 har vi lärt oss mycket om hur man kan göra e-post bättre – och vi har tagit populära Inbox-upplevelser och lagt till dem i Gmail för att hjälpa mer än en miljard människor att få mer gjort med sina e-postmeddelanden varje dag . ”
Det var trevligt och allt, men det var följande få meningar som fick Inbox’s hängivna fans att snälla. ”När vi ser på framtiden vill vi ta ett mer fokuserat tillvägagångssätt som hjälper oss att ge den bästa e-postupplevelsen till alla. Som ett resultat planerar vi att enbart fokusera på Gmail och säga adjö till Inbox by Gmail i slutet av mars 2019. ”
Google har också eftertänksamt insett att “förändring är svårt” och skapat en “övergångsguide” för att hjälpa användare att byta från Inkorgen till nya Gmail.
Problemet med det är att många Inbox-användare kom till den appen eftersom de inte gillade Gmail. Och medan det har plockat upp några av inkorgsfunktionerna är det fortfarande långt ifrån detsamma, och användarna låter Google veta det i kommentarer till blogginlägget och i sociala medier.
Som användarna påpekade är det en av de fortsatta knackarna på Google. De har gjort det tidigare. De introducerade appar / tjänster och blev sedan av med dem efter sitt infall och lämnade användarna ute i kylan.
Vart ska man åka härifrån?
Jag snubblade över de här nyheterna ikväll och tillbringade sedan två timmar på att söka i App Store och letade efter ett alternativ till Inbox. Trots att jag har sex månader på mig att övergå, kunde jag inte tänka på det (förmodligen för att jag skrev detta i mitt huvud när jag gick och blev argare och argare).
Jag gillade inte iOS Gmail-appen 2014 och jag gillar inte den nu. Och det enda jag ogillar mer än iOS Gmail-appen är iOS Mail-appen. Jag måste bara fortsätta söka tills jag hittar något jag gillar lika mycket som Inbox. Lyckligtvis har jag de sex månaderna.
Var du ett fan av Inbox? Gillar du Gmail-appen? Eller undviker du båda helt och hållet och använder en separat tjänst? Har du ett förslag på en e-postapp som kan göra allt? Hur hanterar du det när en av dina favoritappar försvinner? Låt oss veta dina svar på dessa frågor i kommentarfältet nedan.