Google har arbetat med idén att implementera en spelströmningstjänst i tre år med ”Protect Steam.” Den här veckan tillkännager de äntligen tjänsten vid Game Developer Conference (GDC).
Förutom spelströmningstjänsten förväntas de också erbjuda spelkonsolen “Yeti”. Förhoppningen är att de tillsammans med Project Stream kommer att kombineras och bli det som har beskrivits som en ”Netflix för videospel”, vilket är så vettigt att det får dig att undra varför ingen har tagit den idén helt i bruk än.
Cloud Gaming
Detta kan revolutionera spel. För närvarande kan du spendera ett par hundra dollar på en spelkonsol – som PlayStation, Xbox eller till och med Wii – och ännu mer pengar för att köpa varje spel du vill spela. Du måste antingen köpa en skiva som innehåller spelet eller vänta vad som verkar som en evighet för att det ska laddas ner till din spelkonsol.
Men Googles nya spel-streaming-tjänst kommer att ändra det, låta dig spela spel utan kostnaden för att köpa det och utan att behöva vänta på en nedladdning och gör att du kan strömma dem på vilken enhet som helst, som en dator, smartphone eller strömmande låda.
”Cloud-spel kommer att göra det möjligt för publicister att bredda sin räckvidd ytterligare genom att potentiellt utnyttja nya målgrupper på vilken enhet och vilken skärm som helst”, förklarade Thomas Husson, Forrester vice president och huvudanalytiker.
”Utöver musik eller video är spel ytterligare en möjlighet att erbjuda återkommande streamingintäkter för företag i spelekosystemet. För molnplattformar som Amazon, Google eller Microsoft blir det också en möjlighet att erbjuda molnlagring och tjänster till spelutgivare som spenderar mer och mer i sin IT-infrastruktur. ”
Det är lätt att se varför detta är en viktig strävan för Google. De står för att tjäna ännu mer pengar, medan du bara byter en konsol mot en annan när du byter till Yeti, och medan du kommer att betala ett abonnemang för att streama spel istället för att köpa dem, står Google också för att tjäna pengar på spelutgivare som strömmar sin produkt.
Google hade en smak de senaste åren av hur detta skulle fungera. De initierade Project Stream-rättegången som gjorde det möjligt för människor att strömma ”Assassin’s Creed Odyssey.” Detta kan göras med bara webbläsaren Google Chrome.
Det är okänt hur Yeti kommer att ta med i processen med att det sker via streaming, oavsett om det är en styrenhet, streamingbox etc.
Kommer Google att lyckas?
Det finns frågor om huruvida den nya Googles spelströmningstjänsten kommer att lyckas, eftersom de inte är de enda som vågar in i det utrymmet. Sony och NVIDIA har båda erbjudit en spel-streaming-tjänst, med båda fortfarande för närvarande i drift. Det fanns också OnLive-tjänsten som aldrig lyckades få tillräckligt med prenumeranter.
Vissa föreslår att Google inte heller kommer att ha stor framgång, eftersom de aldrig har varit riktigt framgångsrika med andra betalda tjänster, som musik, filmer och böcker. Dessutom har de inte en spelkatalog att lita på som Sony har. Och Microsoft och Amazon sägs arbeta med liknande speltjänster.
Tror du att Googles nya tjänst kommer att lyckas? Vad mer tror du att vi kommer att lära oss om spelströmningstjänsten och Yeti när de tillkännages? Lägg till dina tankar om allt detta till kommentarerna nedan.