Det här är en kamp som har funnits sedan smartphones började: iOS vs Android. När det gäller antalet användare har Android alltid varit på topp – om det av ingen annan anledning finns helt enkelt fler telefonmärken som har Android OS, medan endast iPhone har iOS. Men en ny undersökning visar att när det gäller varumärket dumpar fler smartphone-användare Android för iOS – i snabb takt.
Android vs iPhone Survey
När du läser detta nu har du förmodligen en åsikt i debatten om Android vs iPhone. Om du är en iPhone-användare kommer du inte att bli förvånad över dessa resultat, men om du är en Android-användare kan du vara. Färre känner fortfarande kärleken till ditt varumärke.
SellCell genomförde en undersökning av 5 000 USA-baserade smartphoneanvändare från fem smarttelefontillverkare. Användarna ombads att föredra att telefonmärket byter till och deras minst och mest favorit smartphones.

Apple klarade sig bra med varumärkeslojalitet. De flesta iPhone-användare som någonsin vill hålla fast vid det: nästan 92 procent. Det är en ökning från 90,5 procent 2019. Samsung har dock tappat mer än 10 procent av sina användare. Lojaliteten minskade från 85,7 procent till 74 procent under de senaste två åren.
Undersökningsresultaten visade att iPhone-användare var nästan 18 procent mer lojala mot Apple än Samsung-användare var mot Samsung. Upp till 26 procent av Samsung-användare rapporterade att de hoppade till ett annat varumärke när de skulle uppgradera.
Undersökningsresultaten visade att 31,5 procent av Android-användare sa att integritetsproblem var den främsta anledningen till att de övervägde att lämna Android, och en fjärdedel av dem sa att iPhone skulle vara ett bättre värde.

Missnöjet med Android kan inte bara skyllas på Samsung. Google Pixel-användarnas lojalitet minskade från 84 till 65,2 procent under samma tidsram. Motorola- och LG-användare överväger också att lämna Android.
Även om det här stora antalet olyckliga smartphone-användare inte nödvändigtvis dumpar Android för iPhone, är det bara fem procent som uppgav att de stannade med Android på grund av kostnaden. Cirka 18 procent sa att de skulle byta till iOS om det inte skulle vara för mycket besvär.
Säkerhetskopiera undersökningsresultaten
Tillägg till dessa undersökningsresultat, under fjärde kvartalet 2020, skickade Apple 81,8 miljoner iPhones, vilket gör det till världens största smarttelefontillverkare. Samsung levererade bara 62 miljoner. Och kom ihåg att de som inte köpte Samsung svarade på en undersökning och sa att de överväger att dumpa Android till iPhone.

Drygt 30 procent av befolkningen i undersökningen tyckte att Samsung Galaxy 521-linjen var de bästa mobiltelefonerna. Men mer än 46 procent gav den ära åt iPhone 12 Lineup. Det lämnar inte mycket utrymme för de andra varumärkena.
Om du är en av dem som dumpar Android för iPhone, läs vidare för att lära dig hur du överför dina kontakter.