Med allt prat om flera instanser av Facebook som inte skyddar användardata och till och med ger bort det medvetet, kan vi inte glömma de andra sociala medierna. Eftersom Instagram och SnapChat också kan göra dig sårbar. Faktum är att Twitter nyligen skyllde på ett fel för iOS-användares platsdata som oavsiktligt delades.
Twitter Bug läcker platsdata
Twitter har på något sätt blivit mer än konversationer. Det är ett säljverktyg, det är ett politiskt verktyg, det är ett klagomålsverktyg. Det är många, många saker, men varje gång du använder något sådant verktyg lämnar du dig själv öppen för potentiella svagheter på plattformen.
På måndag Twitter meddelade deras plattform av misstag samlade in och delade platsdata för iOS-användare med en av deras ”betrodda partners.” Detta möjliggjordes av ett fel.
Men de flesta användare som drabbades hade mer än ett Twitter-konto i appen. Twitter delade användarnas postnummer eller städer med sin namnlösa partner. Detta gjordes under annonseringsprocessen för att köpa och sälja annonsvisningar.
”På grund av ett fel på Twitter för iOS samlade vi in oavsiktligt och delade platsdata (på postnummer eller stadsnivå). Vi har fixat felet, men vi ville se till att vi delade mer av sammanhanget kring detta med dig, ”twittrade kontot,” Twitter Support. ” De tillade en länk för mer information.
Denna länk fortsätter med att säga att om du var en iOS-Twitter-användare med flera konton och ”valde att använda den exakta platsfunktionen” att de kanske ”av misstag samlade in platsdata” när du använde appen även om ”du använde någon andra konton på samma enhet som du inte hade aktiverat den exakta platsfunktionen för. ”
”Separat”, tillägger länken, ”hade vi tänkt att ta bort platsdata från fälten som skickades till en betrodd partner under en annonseringsprocess som kallas budgivning i realtid. Denna borttagning av plats hände inte som planerat. ”
Men de medgav också att de ”fuzzade” data som delades med sin partner så att den enda informationen som delades var postnummer eller stad.
Twitter betonade att informationen inte kunde användas för att bestämma din adress eller kartlägga dina rörelser, eftersom partnern inte fick Twitter-handtag eller konto-ID som ”kunde ha äventyrat din identitet på Twitter.”
Litar du på Twitter
Twitter fortsatte med att förklara att reklampartnern raderade informationen efter en kort tid och att felet som orsakade att informationen delades var felaktig.
Men de gick från att hänvisa till det andra företaget som en ”betrodd partner” till en ”reklampartner.” Varför lämnade de i första hand kontodata, även om de var ”fuzzed”, öppna för sina annonsörer? Det finns för många frågor i detta avseende, och det placerar Twitter väldigt mycket i samma plan som Facebook.
Har du flera Twitter-konton i en iOS-app? Är du orolig att dina data läcktes ut? Berätta för oss i kommentarfältet nedan.