Facebook publicerade annonser i tidningar onsdagen den 16 december 2020, där man tuktar Apple för en iPhone-integritetsändring som träder i kraft snart. Tillsammans med tidningsannonserna publicerade Facebook också blogginlägg och en ny webbplats som kretsar kring frågan. Även om företaget på sociala medier säkert kommer att påverkas, säger det att det kämpar för de “miljoner småföretag” som kommer att skadas.
Apples integritetspolicyändring
Apple inför en integritetsändring av iPhones. Det kommer att ändra sättet att se reklam på telefonerna. Medan tidigare integritetsalternativet var något som användarna måste veta om och sedan söka efter för att ändra det, kommer alternativet att dyka upp när de öppnar en app. Man tror att detta kommer att påverka reklam negativt, eftersom iPhone-användare kommer att kunna välja att inte visas på sina telefoner.
Denna förändring tillkännagavs i juni förra året, och Facebook var snabbt med att kritisera Apple då. Det anklagade Apple för att flytta Internet som är gratis men som stöds av annonser till en där appar och tjänster betalas, där Apple minskar 30 procent på appar i sin App Store. Medan Apple fortfarande kommer att ta sin nedskärning, kommer de små företagen inte att använda.
Facebooks Ad Attacking Apple
Facebook gjorde ärendet i ett blogginlägg och sa att Apples nya spårningsregler ”handlar om vinst, inte om integritet.” Socialmediajätten tror att Apple utfärdar denna förändring konkurrensbegränsande, vilket för många kommer att verka som att potten kallar vattenkokaren svart.
Facebook-annonserna visades i The Wall Street Journal, The New York Times och The Washington Post. De läser: “Vi står upp till Apple för småföretag överallt.”
“Utan personanpassade annonser visar Facebook-uppgifter att den genomsnittliga annonsören för småföretag ser en nedskärning på över 60 procent i sin försäljning för varje dollar de spenderar”, säger annonsen.
“Även om begränsningen av hur personanpassade annonser kan användas påverkar större företag som oss, kommer dessa förändringar att vara förödande för småföretag, vilket ökar de många utmaningar de står inför just nu.”
Annonsen dirigerar läsarna till en länk till en webbplats om att hjälpa småföretag. Företagare lägger till sina tankar till Apples förändring på webbplatsen. Det förklarar vad som kommer att hända med Apples policyändring och ger verktygen för människor att posta med hashtaggen “#SpeakUpForSmall.”
Facebook gjorde påståendet på blogginlägget att Apples ändring av integritetspolicyn kommer att leda till att gratisappar och webbplatser ändrar sina policyer och börjar debitera eftersom de inte kommer att kunna tjäna pengar på annonser.
Det sociala medieföretaget noterade också att det inte skulle påverkas alltför negativt av Apples förändring. ”Vi kommer att ha det bra”, sa Facebook VP för annonser och affärsprodukter Dan Levy på onsdagen. Facebook gör redan ändringar baserat på Apples förändringar.
Facebook anklagade också Apple för att inte “spela efter sina egna regler.” Det sa att Apple inte behöver följa sina egna annonspolicyer. Men en Apple-talesman insisterar på att företagets egna appar och tjänster måste följa spårningsreglerna och att det egna annonsnätverket är gratis för utvecklare, och företaget tjänar inga pengar på det.
När det gäller personuppgifter samlar alla stora teknikföretag dina uppgifter för eget bruk. Det är inte bara Apple. Facebook gör det också, liksom Google och Twitter. Läs vidare för att lära dig hur du laddar ner dina personuppgifter från Google, Apple, Facebook och Twitter för att se exakt vilken information de har om dig.