Lägg inte alltför lång tid på att försöka bestämma vilken VPN-tjänst du vill använda. Så många av dem ägs av en annan större tjänst som en del av en handfull företag att det finns en god chans att du kan välja mellan två eller tre VPN-tjänster, och de kan mycket väl ägas av samma företag.
Konglomerat VPN
Vi behöver inte diskutera VPN-värdighetens värdighet vid denna tidpunkt. Vi vet alla att de är värda vår tid och pengar. De håller oss säkra när vi surfar online och låter oss titta på geografiskt begränsat innehåll.
Men även om det verkar som en blomstrande bransch, så många av dessa VPN-tjänster ägs under paraplyet.
AnchorFree äger till exempel sju andra VPN-tjänster: Hotspot Shield, Betternet, TouchVPN, VPN in Touch, Hexatch, VPN 360 och JustVPN. Medan du ibland kan plocka upp en av dessa tjänster och veta direkt att den är associerad med Anchor Free, kommer du inte alltid att veta, eftersom de ibland begraver den informationen.
Det är inte så att det är något fel med att ett större företag förvärvar mindre företag, särskilt i teknikvärlden. Titta på Apple, Google och AT&T. De köper ut mindre företag bara för att de vill ha sin teknik eller sina anställda.
Men det här är större företag som köper ut sina mindre konkurrenter men ändå inte slår dem samman i det större företaget. Dessa mindre företag finns fortfarande.
Den senior e-hotanalytikern på Bitdefender, Liviu Arsene, anser att detta är en bra sak för VPN, eftersom ju fler leverantörer det finns, ”var och en med sin egen anonymisering och säkerhetsteknik, desto mindre är chansen för en myndighet att manipulera den integriteten genom att går efter en enda och stor VPN-leverantör.
”VPN-industrin handlar om att ha så många servrar runt om i världen som möjligt för att säkerställa både tillgänglighet och täckning för sina kunder”, säger Arsene.
”Att förvärva mindre VPN-företag och låta dem fungera självständigt är meningsfullt eftersom deras infrastruktur måste vara smidig, flexibel, dynamisk och ständigt integrera ny integritetsdrivande teknik för att möjliggöra mer integritet för sina kunder.”
Hide.me vägde också in på detta ämne, vilket tyder på att denna process gör det möjligt för de större VPN-konglomeraten att bättre betjäna alla marknadssegment.
”Det är mer lönsamt att skaffa användare genom förvärv av mindre VPN-leverantörer än att få dessa användare genom att stämma vanliga marknadsföringskanaler”, förklarade de. ”När de väl har tillgång till det använder de ett mindre varumärke för testkörningar av olika affärsmodeller utan direkt skada på det vanliga varumärket.”
Slutsats
Så kanske är det som de andra teknikföretagen på något sätt. De förbättrar sitt varumärke och vad de kan erbjuda, och kanske gör dessa större VPN-konglomerat just det, vilket gör deras varumärke starkare samtidigt som de erbjuder ännu mer till sina kunder.
Hur tycker du om dessa VPN-konglomerat? Tror du att det är fördelaktigt för konsumenten eller nej? Låt oss veta hur du känner för VPN-tjänster som köper upp mindre VPN-enheter i kommentarfältet nedan.