Kämpar du med att hålla hela teamet uppdaterad om aktuella projekt eftersom alla verkar vara utanför kontoret mer än i det? Det är fullt möjligt att ändra din Android-telefon till ett samarbetscenter som passar i fickan.
Om du behöver ditt team att arbeta tillsammans utan att vara fysiskt tillsammans behöver du kraftfulla samarbetsappar. Dessa bör inkludera de som delar dokument, anteckningar och ritytor. Andra viktiga aktiviteter som chatt och projektledning kommer att komplettera en fullständig samarbetssvit.
Du kan skapa en anpassad konfiguration av appar baserat på dina behov och budget. Många av dessa Android-samarbetsappar är gratis eller tillgängliga till en låg kostnad.
Dokumentdelning
Det första du bör välja för ditt samarbete är en dokumentdelningsapp. De bästa är de som låter dig arbeta på ett dokument samtidigt med en annan person. De mest använda dokumentdelningsapparna är naturligtvis Microsoft Office och GSuite.
Microsoft fokuserar nu mer av sina resurser på att göra sin programvara kompatibel med Android-enheter. Deras nya Android-appar fungerar mycket bättre än äldre versioner du kanske har provat tidigare.
Ett annat alternativ, förutom de två stora aktörerna på produktivitetsmarknaden, är ENDAST KONTOR. Detta program fungerar väldigt mycket som de andra och integreras med dem båda. En unik funktion är det val du har mellan snabbläge och långsamt läge. I snabbläge kan alla arbeta samtidigt, vilket är bra men kan bli förvirrande. Om du tycker att det är svårt kan du använda långsamt läge där ONLYOFFICE väntar tills ändringarna sparas innan du avslöjar dem för alla andra.
Både Microsoft Office och G Suite har andra appar inom sitt system för att slutföra några av de andra uppgifterna vi kommer att diskutera snart, så om du vill kan du teoretiskt använda ett system för allt. Men det finns andra alternativ tillgängliga.
Noteringsdelning
När teammedlemmar har en glans och vill skriva ner det utan att öppna ett nytt dokument eller hitta en artikel som gynnar teamet, vill du ha en app för delning av anteckningar. Den mest populära är Evernoteoch med goda skäl. Det är otroligt mångsidigt och har kraftfulla funktioner även med gratisversionen. Listan över funktioner i den här appen är omfattande, så om du behöver mer information, kolla appens webbplats.
Google Keep är Googles svar på Evernote. Det är också gratis men saknar många funktioner i Evernote. Du kan inte redigera tillsammans eller ladda upp externa dokument till appen.
Projektledning
Projekthanteringsappar håller ditt team på toppen av alla rörliga delar i dina nuvarande projekt. Trello och Asana är mycket lika, och ditt val beror på hur många olika projekt du har på gång och om du upprepar samma processer för dessa uppgifter eller inte.
Trello är bäst för upprepade procedurer, och Asana är bättre för ett stort antal projekt. De har båda gratisalternativ och mycket liknande prisplaner om du väljer att uppgradera.
Chattar
För att chatta med ditt team, appar som Slak och Google Hangouts är båda bra alternativ.
Konversationer i Slack kallas kanaler. Kanaler kan ställas in baserat på teammedlemmar, personer som arbetar med samma projekt eller med samma klient eller någon annan kategori som du behöver för ditt team. Teammedlemmar undviker till synes oändliga e-postkedjor genom att bara gå med i en kanal när de behöver.
Google Hangouts kallar sina meddelandekedjor för rum. De delar många av samma funktioner. Hangouts har dock nyligen uppdaterats för att inkludera Googles smarta svar. Smart Response föreslår lämpliga svar på meddelanden så att du kan svara med ett klick på svaret du väljer.
Virtuella whiteboards
Whiteboard-stilappar för att dela mind-mapping-aktiviteter med din grupp gör brainstorming möjlig, även när teamet inte är tillsammans. Den mest populära på marknaden idag är LiveBoard. En användbar funktion i den här appen är handskriftsigenkänning. Det gör dina handskrivna bidrag till skriven text för enkel läsning. LiveBoard ger också snabbmeddelanden och möjlighet att ladda upp bilder till dina brädor.
Även om det finns många Android-samarbetsappar som du kan använda, är de ovan nämnda verktygen några av de populäraste som du bör använda, eftersom de ofta uppdateras med korrigeringar och uppdateringar. Berätta om det i kommentarerna nedan om ditt favoritverktyg för samarbete inte finns på listan.