Verksamheten har förändrats på många sätt det senaste året tack vare den globala hälsokrisen. Många företag upphörde att existera, medan andra skickade sina anställda hem för att arbeta där det var säkrare. Men den senare praxis ökade ett annat företag: hacking. Med arbetstagare som använder sina mindre säkra hemdatorer, ger det plats för en ökning av cyberattacker, och vissa använder till och med falska samarbetsappar.
Cyberattacker ökar
Det är lätt att se hur detta ökning av cyberattacker skulle kunna hända. Människor som arbetar hemifrån tar inte samma skydd med sina hemdatorer som de skulle på jobbet, och hackare vet det. Det har lett till en ökning av skadliga programattacker som specifikt riktar sig till avlägsna arbetare.
Cybersäkerhetsföretaget Wanderas Cloud Security Report 2021 hävdar att 52 procent av organisationerna hade någon typ av skadlig kod på en fjärrenhet. För två år sedan var andelen bara 37 procent.

Ofta används programvarusårbarheter för att flytta skadlig kod. Det är lättare att göra eftersom fjärranställda inte har hjälp av ett företags IT-team för att hjälpa dem att hantera programvaran och installera säkerhetsuppdateringar. Phishing-e-postmeddelanden lurar arbetarna att ladda ner appar som installerar skadlig kod, även om de tror att de laddar ner arbetsrelaterade appar.
”Ofta hämtades och installerades de kränkande apparna av fjärrarbetarna själva”, säger Wandera vice president Michael Covington.
”Vi såg ett ganska stort antal appar som påstod sig erbjuda samarbetsfunktionalitet, även om de i själva verket var utformade för att stjäla privat information, som meddelandeinnehåll, eller lura användaren att ge åtkomst till kameran och mikrofonen, vilket gör det möjligt för en fjärranfallare att avlyssna ,” han fortsatte.

Över en tredjedel av användarna vars enheter komprometterades av nedladdad skadlig kod fortsatte att ha tillgång till företagets e-post, utan att veta att de hade ett komprometterat system som gav känslig information till brottslingar. En av tio fortsatte att använda molntjänster, vilket också gav hackare okänd åtkomst. Detta gav hackarna mer valuta för pengarna efter att bara ha attackerat en maskin.
Ingen IT-hjälp
Det är en svår situation för IT-team, eftersom de ofta också arbetar på distans, vilket gör det svårt för dem att ge hjälp. Men om de kan hitta ett sätt att få tillgång till de anställda kan de ge råd om säkrare avlägsna arbetsmetoder.
”Att kontinuerligt engagera sig i arbeten med de skyltmekanismer de ska använda, incidentrapporteringen de ska följa och de ansökningar som är godkända för arbete kommer att hjälpa alla att göra sitt för att skydda verksamheten och dess tillgångar”, säger Covington.

Det är självklart att detsamma skulle gälla för fjärranlärning och att det också skulle se en ökning av cyberattacker. Föräldrar gör allt de kan för att hålla sina barn intresserade och engagerade när de gör klassarbete hemma. Att öva på bra cybervanor och lära sina barn att göra detsamma kan vara det sista de oroar sig för. Visst finns det inget IT-team involverat där.
Naturligtvis är teammötesprogramvaran som anställda och klassrum faller till Zoom, och det har haft sin del av säkerhetsfrågor i år. Lyckligtvis verkar Zoom vara ombord nu. Förhoppningsvis kommer avlägsna anställda och IT-team att hamna i linje och skapa en säkrare miljö när man arbetar hemma.