Apple Pay växer som en bekvämlighet i den moderna världen. Antalet försäljningsställen som nu låter dig använda NFC-tekniken i din iPhone för att betala för varor ökar, och det är utan tvekan det snabbaste och säkraste sättet att göra dina transaktioner (vid sidan av trådlösa chipkort).
Men Apple Pay är inte perfekt, och ibland kan det sluta fungera. Det finns många möjliga skäl _ varför detta händer, och vi är här för att ta dig igenom några av de vanligaste (och mindre vanliga) korrigeringarna för Apple-betalning som inte fungerar.
Stör din telefonväska?
Det kan verka som ett uppenbart förslag, men telefonfall kan störa NFC-kommunikationen som Apple Pay litar på. De gummitunga stötdämpande fodral som täcker hela telefonen kan ibland vara för tjocka för att NFC ska fungera. Fodral som har metall- eller magnetiska element (som de som fäster vid fästen i bilen) kan också vara problematiska.

Det bästa sättet att testa detta är naturligtvis att ta din iPhone ur alla fall du har för det och testa Apple Pay. Om det fungerar på det sättet men inte i fallet, kan du behöva undersöka hur du får ett nytt telefonfodral.
Logga ut och logga in på ditt Apple-konto igen
Vissa användare som har försökt använda Apple Pay mellan sin iPhone eller iWatch och en NFC-läsare på sin Mac har rapporterat detta problem och lösningen. Även om det har rapporterats fungera när du använder Apple Pay med en Mac, är det också värt att prova om Apple Pay på din telefon inte fungerar i butiker eller andra scenarier.

Lösningen är helt enkelt att logga ut och logga in på ditt Apple-konto.
På din iPhone gör du detta genom att gå till ”Inställningar -> iTunes & App Store”, tryck sedan på ditt Apple-ID och logga ut. Logga in igen.
Om du använder en Mac klickar du på ”Apple-menyn -> Systeminställningar -> iCloud -> Logga ut.” Logga in igen.
Se till att Apple Pay inte är nere
Om Apple Pay inte fungerar kan du anta att något inte fungerar på din iPhone eller iPad, men så är inte alltid fallet. Det kan helt enkelt vara så att webbtjänsten som Apple Pay använder i backend för närvarande är nere. Om så är fallet kan du bara behöva vänta några minuter tills det är säkerhetskopierat.

Den goda nyheten är att du inte sitter fast och undrar om så är fallet utan bekräftelse. Du kan ta en titt på Apples systemstatuswebbplats för att se om det finns några problem med Apple Pay-tjänsten. Om Apple Pay är igång enligt den sidan kan du gå vidare till de andra tipsen här.
Försök använda en annan läsare
Om du försöker använda Apple Pay i en butik antar vi att du redan har kontrollerat att butiken stöder Apple Pay. Även om det gör det kan du stöta på problem vid vissa terminaler. Om så är fallet kanske du vill kontrollera om butiken har en annan terminal.

Om flera terminaler är tillgängliga, prova dem. Det kan helt enkelt vara så att en av terminalerna inte fungerar bra med Apple Pay. Om en annan terminal fungerar för dig, kom ihåg detta för framtiden om det är en butik du besöker.
Välj ett kort manuellt
Det är möjligt att även om en Apple Pay-klar terminal fungerar med din telefon har dess NFC-läsare inte korrekt upptäckt Apple Pay. Om du upptäcker att det bara inte går att hålla telefonen mot terminalen kan du prova att välja ett kort manuellt.

För att göra detta, gå in i Wallet-appen och välj sedan det kort du vill använda. Håll telefonen bredvid läsaren. Om detta fungerar, använd Touch ID eller Face ID när du blir ombedd, så ska din transaktion slutföras.
Starta om din iPhone
Om inget av ovanstående alternativ fungerar för dig, eller om du inte använder det i en butik och använder det för att köpa något online, finns det några andra steg du kan prova. Det enklaste är bara att starta om telefonen.
Människor antar ofta att en sådan enkel fix faktiskt aldrig kommer att fungera. I verkligheten återställs en hel del olika statistik och bitar av data inuti din telefon när du startar om den. Det är möjligt att en av dessa påverkade Apple Pay, så en omstart borde fixa det.
Ladda din iPhone

Ett annat till synes enkelt sätt att åtgärda problemet med Apple Pay som inte fungerar är att helt enkelt ladda din iPhone. Ju lägre batteri desto fler funktioner stängs av för att bevara återstående batteri. Om det sjunker till cirka tio procent kanske Apple Pay inte fungerar, så ladda din enhet innan du handlar.
Lägg till ditt kort igen
Om du har ett kort som konsekvent har problem med Apple Pay, kan du försöka ta bort det och lägga till det igen till Apple Pay. Det här är också praktiskt om du precis har fått ett nytt kort från ditt kreditkortsföretag, eftersom de ändrade uppgifterna inte alltid automatiskt registreras hos Apple Pay.

För att göra detta öppnar du Inställningar på din telefon och går sedan till Wallet & Apple Pay. Välj det kort du vill lägga till igen och tryck sedan på ”Ta bort kort”. Återgå till Inställningar, sedan Plånbok och Apple Pay. Välj Lägg till kredit- eller bankkort och följ anvisningarna för att lägga till ditt kort.
Välj alltid kredit
Det kan tyckas konstigt, men ibland om du väljer Debit som betalningsmetod på betalterminalen fungerar inte Apple Pay. Försök att välja kredit, även om du använder ett betalkort. Detta kan lösa problemet och låta dig betala med ditt betalkort utan problem.
Förhoppningsvis fick ett av flera av ovanstående steg Apple Pay att börja arbeta för dig. Om det var en snabbare lösning, se till att ha det i åtanke eller till och med skriva ner det för framtida referens.
Nu när Apple Pay fungerar ordentligt är det dags att använda den. Är du inte säker på var du kan använda Apple Pay? Vi har sammanställt några tips för att hitta butiker som stöder Apple Pay i ditt område. Eller, om du har internetproblem med din iPhone, kolla in vår lista över korrigeringar för mobildata som inte fungerar.
Bildkredit: Wikimedia Commons / mybloodtypeiscoffee
Relaterad:
-
Showdown för mobilbetalningar: Google Pay vs. Apple Pay vs. Samsung Pay
-
Så här ställer du in familjedelning på Apple-enheter
-
Så här ställer du in Apple Pay på din iPhone, iPad, Apple Watch och Mac