Det är inget fel med att vilja lägga till skydd kring din information för att hålla den säker. På grund av denna ökade önskan om integritet lämnar det många människor otro mot teknikföretag och är ovilliga att tro dem när de säger att data är säkra hos dem.
Apple meddelade den här veckan att de kommer att lägga till ett alternativ som låter dig logga in på andra appar och webbplatser med ditt Apple-ID. De kommer att erbjuda ”Logga in med Apple” som en ersättning för ”Logga in med Facebook” och ”Logga in med Google” -länkar. Men kommer användarna att lita på det?
Google och Facebook
Först måste vi ta en titt på varför Facebook och Google är opålitliga. Efter presidentvalet i USA 2016 fick man veta att Facebook tillät Cambridge Analytica att sätta upp personlighetsfrågor på det sociala nätverket som faktiskt användes för att samla kunddata för att skicka spetsiga politiska annonser.
Och det blev inte bättre efter det. Facebook verkar ha felsteg efter felsteg. De litar helt enkelt inte längre på data. De har försökt att nu cirkulera tillbaka och erbjuda skydd där det inte fanns någon tidigare, men det är för sent. Användarna är trötta på att de spelar snabbt och löst med sina data.
Google har ett rykte som är lika dåligt. De har varit med på det här spelet att sälja användardata till annonsörer under mycket längre tid. Det är helt enkelt ett förväntat faktum att Google använder information som de hämtar från sina användare.
De använder detta för att infoga spetsiga annonser i det de vet att användarna är intresserade av. Om du googlar ett visst märke med skor, ögonblick senare träffas du med annonser från det varumärket i nyhetsartiklar som du läser. Det verkar lite läskigt vid en viss tidpunkt.
Men det är där Facebook och Google skiljer sig från Apple. Facebook och Google är i annonsbranschen. De skyddar inte dina uppgifter eftersom de är i affärer för att tjäna pengar på annonser som visas för dig.
Apple har ingen hund i den kampen. De handlar om självreklam. De driver bort tredje parter så mycket som möjligt. De skulle hellre marknadsföra alla sina egna produkter. Visst, de tjänar också pengar på användare, men de gör det genom att sälja produkter och inte annonser. Det är ett helt annat djur.
Logga in med Apple
Det lämnar oss med det nya alternativet ”Logga in med Apple”. Jag slutade logga in med Facebook och Google efter Cambridge Analytica. Jag skapar helt enkelt separata konton med min e-post. Jag tycker inte riktigt om att behöva använda det, men jag vill hellre ha min e-post där ute och att Facebook och Google säljer min information till högst budgivare.
Jag har inget emot att logga in med Apple. Jag har varit en Apple-användare sedan 1989. De har all information de behöver eller vill ha från mig. Jag har inget mer att skydda. Om de skulle ge det till annonsörer hade de redan gjort det någon gång under de senaste trettio åren.
Jag har haft ett Apple-ID i många, många år. Så varför inte använda den information Apple redan har om mig för att logga in på webbplatser och appar? Apples lovande att aldrig spåra användare och säger att du inte behöver dela något annat än ditt namn och e-post.
Dessutom låter Apple dig dölja din e-post om du vill. Eller så kan du skapa Apple en unik e-postadress som sedan vidarebefordras till din mer privata e-post. Du kan radera den unika e-postadressen när du vill. Kontrollen är din.
Kommer Apple att lita på?
Apple anklagades förra månaden för att sälja iPhone-lyssningsdata, men det är ett påstående som inte har fått mycket dragkraft. De få andra tidigare anspråk mötte samma öde. De har helt enkelt inte visat sig sälja kunddata och skulle inte tjäna pengar på samma sätt som Facebook och Google om de gjorde det.
Men räcker det för att tillfredsställa alla användare? Eller kommer de fortfarande att insistera på att Facebook inte kan lita på deras data och vägra att använda ”Logga in med Apple?” Lägg till dina tankar i kommentarerna nedan.
Bildkredit: Äpple och Public domain