Om du har en spel-PC och bestämde dig för att gå ner på den mindre trampade (men fortfarande natursköna) AMD-banan för ditt grafikkort, kommer du att känna till Radeon Settings – tidigare känt som AMD Catalyst Control Center. För de flesta är detta förmodligen en no-go-zon, och du är ganska glad att låta varje enskilt spel bestämma vilka grafiska inställningar som är bäst för dig.
Använd det dock klokt, och det här verktyget kan ta ditt spel upp några steg. Så för att hjälpa dig, här är en lista över alla huvudfunktioner som du hittar i Radeon-inställningar, med särskilt fokus på avsnittet “Gaming” och “Display”.
Radeon Gaming-inställningar
Inställningarna här kommer att ha den mest direkta påverkan på ditt spelprestanda. Klicka på Gaming och sedan på Globala inställningar. Låt oss prata om de tre rubrikerna du ser på den här skärmen.
Global WattMan
Under Globala inställningar är mittfliken högst upp på Radeon-inställningarna Global WattMan – ett verktyg som låter dig överklocka ditt AMD-grafikkort. Klicka på den så visas en skjutreglering högst upp som låter dig välja mellan flera förinställningar för överklockning.
Turbo kommer att driva din GPU att köra med högre klockhastigheter, vilket förbättrar spelprestanda men också värmer upp din GPU mer. Power Save underklockar under tiden din GPU och kyler ner den på bekostnad av prestanda. Om du upptäcker att högspecifika spel kraschar för ofta, försök att välja “Power Save” här för att se om det hjälper.
Om du rullar ner ser du att du kan ha mycket mer detaljerad kontroll över din överklockning, så att du kan justera kortets minne och GPU-klockhastigheter och spänning. Om du inte känner till överklockning rekommenderar vi att du läser en guide innan du pratar med något här.
Prestandaövervakning
Denna lätt förbises funktion i Globala inställningar låter dig ta upp ett lite prestandaövervakningsöverlägg när som helst med hjälp av en snabb kortkommando. Klicka på detta så ser du att du kan göra olika justeringar, till exempel vilken information som visas i överlägget (bildhastighet, GPU-temperatur, VRAM-användning etc.) och vilken kortkommando du vill använda för att öppna den.
Global grafik
Anti-aliasing-läge
Särskilt på skärmar med lägre upplösningar kan diagonala linjer i videospel (som är gjorda av enskilda fyrkantiga pixlar) se ojämna och “trappstegade” snarare än smidiga. Anti-aliasing (AA) löser detta genom att effektivt fylla luckorna i dessa trappstegade linjer för att jämna ut dem.
Om du väljer alternativet “Förbättra applikationsinställningar” använder det något som kallas “Förbättrad kvalitet mot aliasing”, som lagras över dina AA-inställningar i spelet för att ytterligare jämna ut kanterna. Om du väljer “Åsidosätt programinställningar” kommer inställningarna nedan att användas.
Anti-aliasing-metod
Det finns tre typer av aliasing som du kan använda i Radeon-inställningar:
- Multisampling (MSAA) – Det enklaste på din GPU, MSAA minskar aliasing endast på delar av skärmen som verkligen behöver det, vanligtvis längs kanterna på objekt.
- Adaptiv multisampling (Adaptive MSAA) – Mellanvägen. Minskar käftar på kanterna på föremål med transparenta element (taggtrådsstängsel och så vidare).
- Supersampling (SSAA) – Den mest kraftfulla (och grafiskt krävande) AA-metoden, vilket minskar aliasing på hela skärmen.
Morfologisk filtrering (MLAA)
En AMD-specifik typ av anti-aliasing som påstår sig ha en liknande effekt som SSAA men med mindre prestationshit. I verkligheten varierar dess effektivitet från spel till spel, så det är värt att experimentera med det för att se var och när det fungerar bäst.
Anisotropiskt filtreringsläge
Precis som anti-aliasing minskar kanter på kanter, detta förbättrar dem inom texturer (att göra trälådor mer till exempel som trälådor, snarare än lådor med en “trälåda” klistermärke på dem). Det håller också strukturerna snygga på avstånd snarare än att låta dem bli suddiga och förhindrar att strukturerna blir ojämna när de ses från snäva vinklar.
Om du aktiverar detta får du alternativ för 2x, 4x, 8x och 16x anisotropisk filtrering, med även den högsta nivån som går ganska bra på moderna grafikkort.
Texturfiltreringskvalitet
Detta ändrar strukturens kvalitet i farten för att förbättra spelets jämnhet och prestanda. Dess effekter är ganska försumbara jämfört med andra texturalternativ, och den populära uppfattningen i spelgemenskapen är för närvarande att sätta den till “Performance”.
Optimering av ytformat
En annan något föråldrad inställning, detta användes några år tillbaka på spel för att sänka grafisk kvalitet och förbättra prestanda men det är osannolikt att det kommer att ha stor effekt på moderna spel och moderna GPU: er. Du kommer verkligen inte att sakna det om du lämnar det.
Vänta på vertikal uppdatering
Detta är ett något rondell sätt att säga “VSync” (Vertikal synkronisering), som du kanske har hört talas om. Om du har ett spel som körs med en högre bildfrekvens (fps) än uppdateringsfrekvensen (Hz) på din bildskärm, kan du se skurrande horisontella linjer på skärmen som kallas skärmrivning. VSync bekämpar detta genom att begränsa din GPU: s bildhastighet till din bildskärms uppdateringsfrekvens.
OpenGL Triple Buffering
Inte ett stort antal spel använder OpenGL API idag (här är en lista över de som gör det), men för de som gör det kan du ha den här aktiverad tillsammans med VSync så att din bildfrekvens kan fluktuera smidigare. Så där dubbel buffring skulle sänka fps till 30 trots att det tekniskt sett kunde köras vid 55 för att kompensera för fördröjningen som orsakades av synkronisering, tar Triple buffering bort problemet, vilket gör att bildhastigheter kan köras med vilken fps din GPU klarar.
Shader-cache
Lagrar shaders för spel lokalt på din hårddisk, vilket ökar laddningstiderna (särskilt om du inte har en SSD). Varna att detta tar upp mycket hårddiskutrymme (3oGB eller så).
Tessellationsläge
Ökar grafiken i spelet genom att bryta upp större polygoner i mindre bitar, vilket gör grafiken mjukare (lite som att krossa pepparkorn i pulveriserad peppar – om du gillar dina matiga analogier). “AMD Optimized” använder x64-tessellation, men om du väljer “åsidosätta applikationsinställningar” kan du ställa in en lägre hastighet om du tycker att prestandapåverkan är för hög.
Effektivitet
Det sparar inte mycket på elräkningar, men den här funktionen minskar klockhastigheterna på din GPU för spel med låg efterfrågan, vilket gör att ditt grafikkort blir tystare när det inte skjuts till gränsen. Vissa människor har rapporterat att detta har en negativ om de lämnas på under mer moderna spel; det är bäst att bara slå på detta i inställningarna för ‘Profil’ för äldre spel.
Bildhastighetskontroll
I grund och botten en bildhastighetsbegränsare som säkerställer att din GPU inte överanstränger sig själv, som 120fps på ett äldre spel när din bildskärm bara kan hantera 75Hz eller körs med enorma bildhastigheter i spelmenyer. Det betyder att ditt grafikkort blir tystare när det är möjligt, förblir svalare och därför lever längre.
‘Adrenalin’ Edition-funktioner
Från och med december 2017 har Radeon Settings hade en mängd praktiska nya funktioner tack vare den så kallade “Adrenalin” -uppdateringen. Här är de bästa av dem:
AMD Link
Bredvid alternativet Meddelanden på startskärmen för Radeon Settings finns en ny flik “AMD Link”. Detta låter dig synkronisera dina Radeon-inställningar och GPU-övervakning med AMD Link-appen på din telefon så att du kan övervaka saker som GPU-fläkthastighet, temperatur och bildhastighet. Du kan även använda din telefon för att spela in ditt spel med ReLive!
Radeon Overlay
Brådskande Alt + R som standard kan du ta upp ett nytt overlay som låter dig ändra grafiska inställningar, spela in dina bilder och aktivera Radeon-bildhastighetskontroll.
Ansluta
En annan ny flik på startskärmen för Radeon Settings är “Connect”, som i huvudsak är ett verktyg för att hantera alla bilder du tar med ReLive. Dela ditt innehåll, redigera det och hålla koll på det i det här praktiska nya gränssnittet.
Radeon Display-inställningar
I Radeon-inställningsmenyn klickar du på “Display” till inställningarna för din bildskärm. Här är allt du behöver veta om dem.
AMD FreeSync
AMDs svar på Nvidia G-Sync, den här “adaptiva synkronisering” -tekniken är inbyggd i vissa GPU: er och bildskärmar och allt annat än tar bort skärmrivning. Den synkroniserar uppdateringsfrekvensen för din bildskärm och grafikkort, och anpassar bildskärmens uppdateringsfrekvens till grafikkortets. Tänk på det som en mycket kraftfull version av V-Sync som du kan läsa om längre ner.
Virtuell superupplösning
AMD: s fina ord för “nedprovning”. Den här typen av låser upp upplösningar som är högre än din bildskärm kan (4k för en 1080p-bildskärm, till exempel), och klämmer sedan upplösningen ner till din bildskärmsstorlek, vilket resulterar i en skarpare bild med mindre kittlar.
GPU-skalning
Detta använder ditt grafikkort (istället för din bildskärm) för att passa upplösningen av vad du än kör till din skärm. För de flesta anständiga grafikkort för spel är detta ett bättre alternativ än att låta din skärm göra jobbet och bör leda till en tydligare bild.
Skalningsläge
I de flesta fall kommer du att använda skärmens fulla storlek, men om du spelar spel i bildförhållandet 4: 3, kommer du att tvinga den att passa hela skärmen på ett ful sätt. Kanske stör det dig inte, i vilket fall går du till “Full panel”, men vi rekommenderar alternativet “Bevara bildförhållande” här.
Slutsats
Gott att ta in, men dessa kommer förhoppningsvis att ge dig självförtroendet att leka med dina AMD-inställningar lite mer. Kom ihåg att alla dessa inställningar också kan tillämpas på enskilda spel (För att lägga till spelprofiler i Radeon-inställningar, gå till “Gaming -> Lägg till -> Skanna.”), Och vad som fungerar för vissa spel kanske inte fungerar för andra. Lyckligt tinker!
Den här artikeln publicerades först i januari 2018 och uppdaterades i mars 2019.