Windows 10 har många sätt att logga in på ett konto, inklusive att använda en PIN-kod, vilket är en snabbare och bekvämare autentiseringsmetod än ett traditionellt lösenord. Men ibland kommer du inte att kunna använda en PIN-kod för att logga in, och om du försöker ändra eller lägga till en ny PIN-kod kommer det att resultera i ett ”Något gick fel. Försök igen senare” felmeddelande, och du kanske inte ens kan ta bort den aktuella PIN-koden från appen Inställningar.
När du får problem med att använda Windows Hello PIN-kod saknas sannolikt systemfilerna som ansvarar för den här funktionen eller är skadade. Lyckligtvis finns det en lösning som gör det möjligt att åtgärda problemet snabbt.
I den här guiden får du lära dig stegen för att åtgärda problemet som kan hindra dig från att ta bort, konfigurera eller använda en Windows Hello PIN-kod för att logga in på Windows 10.
Fixa Windows Hello PIN-problem på Windows 10
För att fixa Windows Hello PIN-kod när du inte kan använda, ändra, ta bort eller lägga till en PIN-kod till ditt konto, använd dessa steg:
-
Öppen Start.
-
Söka efter Kommandotolkenhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv det första kommandot för att ta äganderätten till NGC-mappen och tryck Stiga på:
takeown /f C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\NGC /r /d y
-
Skriv det andra kommandot för att ta äganderätten till NGC-mappen och tryck Stiga på:
icacls C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\NGC /grant administrators:F /t
-
Öppen Utforskaren.
-
Öppna NGC-mappen på följande plats:
C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\NGC
-
Klicka på Välj alla knappen från fliken ”Hem”.
-
Klicka på Radera knappen från fliken ”Hem”.
Varning: Om du tar bort innehållet i den här mappen tas PIN-koden för Windows Hello bort från alla konton som är konfigurerade på enheten. -
Starta om enheten.
-
Logga in på ditt konto med lösenordet.
-
Ställ in en ny PIN-kod (om tillämpligt).
När du har slutfört stegen kan du börja använda din PIN-kod igen. Om du inte fick uppmaningen att skapa en PIN-kod ställer du in en på sidan Kontoinställningar.
Om du hade mer än ett konto konfigurerat på enheten måste varje användare återskapa sin PIN-kod.