- För att ändra standardskrivaren i Windows 10, öppna inställningar > Skrivare och skannrar, Klicka på ”Hantera” på skrivaren och klicka på knappen ”Ange som standard” knapp.
- Du kan också behöva stänga av ”Låt Windows hantera min standardskrivare” alternativet för att aktivera alternativet att ändra standardinställningarna.
Du kan snabbt ändra standardskrivaren i Windows 10 genom appen Inställningar, men du måste inaktivera en specifik inställning innan alternativet är tillgängligt och i den här guiden visar jag dig hur.
I Windows 10 har du förmodligen märkt att standardskrivaren fortsätter att ändras när du har flera skrivare inställda på din dator. Detta beror på att operativsystemet har en funktion som automatiskt ställer in den senast använda skrivaren som standard.
Även om det kan vara en användbar funktion att låta operativsystemet ändra standardskrivaren automatiskt, är det inte något för alla. Om du måste ställa in en specifik skrivare som standard måste du först inaktivera funktionen för att förhindra att systemet gör ändringar i skrivarinställningarna, och sedan måste du välja den nya standardutskriftsenheten.
Den här guiden lär dig stegen för att välja standardskrivare i Windows 10.
Ändra standardskrivaren i Windows 10
För att ändra standardskrivaren i Windows 10, följ dessa steg:
-
Öppen inställningar i Windows 10.
-
Klicka på Enheter.
-
Klicka på Skrivare och skannrar.
-
Rengör ”Låt Windows hantera min standardskrivare” alternativ.
-
Välj skrivaren för att ställa in det nya systemet som standard och klicka på Hantera knapp.
-
Klicka på ”Ange som standard” för att ställa in standardskrivaren i Windows 10.
När du har slutfört stegen kommer den nya skrivaren att bli standardskrivaren i Windows 10.