Microsoft Edge har en “Smart Copy”-funktion som låter dig kopiera innehåll från webben och klistra in det i ett dokument som bevarar källformateringen. Om du någon gång kopierar något innehåll från webben (som tabeller eller innehåll med en blandning av text, länkar och bilder), vet du att det aldrig ser ut som originalinnehållet att klistra in det i ett dokument. Smart Copy gör det lättare att välja, kopiera och klistra in webbinnehåll samtidigt som du behåller samma formatering, text, avstånd och länkar som originalkällan.
När detta skrivs är funktionen ett pågående arbete, men vem som helst kan testa den nedladdning och installation den senaste versionen (version 89 eller högre) från Canary-kanalen.
I den här guiden kommer du att lära dig stegen för att använda Smart Copy på Canary-versionen av Microsoft som finns tillgänglig på Windows 10.
Hur man använder Smart Copy på Microsoft Edge
För att använda Smart Copy för att kopiera och klistra in innehåll som bevarar formatering, använd dessa steg:
-
Öppet Microsoft Edge.
-
Öppna webbplatsen med tabellen, bilderna eller innehållet att kopiera.
-
Högerklicka på sidan och välj Smart kopia alternativ.
Snabbt tips: Du kan också anropa funktionen med hjälp av Ctrl + Shift + X tangentbordsgenväg. -
Använd muspekaren för att välja området på sidan med innehåll du vill kopiera.
-
Klicka på Kopiera alternativ.
När du har slutfört stegen, när du klistrar in innehållet i en annan applikation, kommer stilen, länkarna och andra element att bevaras.
Enligt företag, när du klistrar in bör du få ett alternativ att klistra in urklippsinnehållet som en bild eller som en text med originalformateringen, men för närvarande verkar alternativet inte vara tillgängligt. Om du till exempel kopierar något från WikiPedia klistras det in som en bild, och från en vanlig webbplats klistras innehållet in som text med originalformatering.