- För att aktivera Remote Desktop i Windows 11, öppna inställningar > Systemet > FjärrskrivbordSlå på ”Fjärrskrivbord” vänd omkopplaren och klicka ”Bekräfta.”
- Alternativt kan du också konfigurera funktionen via Kontrollpanelen eller med kommandon med PowerShell och Kommandotolken.
UPPDATERAD 2023-10-30: I Windows 11 kan du aktivera funktionen ”Remote Desktop” för att komma åt en dator från en annan plats med hjälp av RDP (Remote Desktop Protocol) för att erbjuda hjälp eller styra en annan enhet utan att vara fysiskt närvarande på plats med hjälp av modernt ”Remote Desktop” eller ärvt. Applikationen ”Remote Desktop Connection”.
Om du måste ansluta till en enhet på distans, innehåller Windows 11 flera sätt att konfigurera funktionen med hjälp av Inställningar-appen, Kontrollpanelen, Kommandotolken och PowerShell-kommandon.
Den här guiden lär dig hur du aktiverar funktionen för att fjärrstyra andra datorer i Windows 11.
Contents
Aktivera fjärrskrivbord i Windows 11
För att aktivera Remote Desktop i Windows 11 från appen Inställningar, följ dessa steg:
-
Öppen inställningar i Windows 11.
-
Klicka på Systemet.
-
Klicka på Fjärrskrivbord ögonhår.
-
Slå på Fjärrskrivbord brytare.
-
Klicka på Bekräfta knapp.
När du har slutfört stegen kommer du att kunna ansluta till din dator med hjälp av modern fjärrskrivbordsapp (rekommenderas).
Använd funktionen Remote Desktop, använd alternativet ”Network Level Authentication” för att göra anslutningen säkrare. Dessutom visar konfigurationssidan den aktuella Remote Desktop-porten om du behöver konfigurera en router för att tillåta fjärranslutningar utanför nätverket. Om ingenting ändras på din enhet bör portnumret alltid vara det 3389.
Aktivera Remote Desktop från Kontrollpanelen
För att aktivera Remote Desktop med Kontrollpanelen, följ dessa steg:
-
Öppen kontrollpanel.
-
Klicka på Säkerhetssystem.
-
I avsnittet ”System”, klicka på ”Tillåt fjärråtkomst” alternativ.
-
I avsnittet ”Fjärrskrivbord” väljer du ”Tillåt fjärranslutningar till den här datorn” alternativ.
-
Klicka på Tillämpa knapp.
-
Klicka på OK knapp.
När du har slutfört stegen kan du använda en av de tillgängliga klienterna från en annan dator för att ansluta till din enhet på distans.
När du aktiverar funktionen via kontrollpanelen, alternativet att kräva ”Autentisering på nätverksnivå” är också valt som standard, vilket är ett alternativ som du ändå vill tillåta.
Aktivera fjärrskrivbord från kommandotolken
För att aktivera Remote Desktop Protocol med kommandotolk i Windows 11, följ dessa steg:
-
Öppen Börja.
-
Leta efter Symbol för systemethögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att aktivera fjärrskrivbordsprotokoll och tryck Kom in i:
reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Terminal Server" /v fDenyTSConnections /t REG_DWORD /d 0 /f
-
(Valfritt) Skriv följande kommando för att aktivera fjärrskrivbord via Windows-brandväggen och tryck på Kom in i:
netsh advfirewall firewall set rule group="remote desktop" new enable=Yes
När du har slutfört stegen kommer funktionerna att aktiveras och brandväggen kommer att konfigureras så att du kan komma åt datorn på distans.
Aktivera fjärrskrivbord från PowerShell
För att aktivera funktionen Remote Desktop med PowerShell-kommandon i Windows 11, följ dessa steg:
-
Öppen Börja.
-
Leta efter Power Shellhögerklicka på det översta resultatet och välj Kör som administratör alternativ.
-
Skriv följande kommando för att aktivera fjärrskrivbordsprotokoll och tryck Kom in i:
Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\System\CurrentControlSet\Control\Terminal Server' -name "fDenyTSConnections" -value 0
-
(Valfritt) Skriv följande kommando för att aktivera fjärrskrivbordsfunktionen via Windows-brandväggen och tryck på Kom in i:
Enable-NetFirewallRule -DisplayGroup "Remote Desktop"
När du har slutfört stegen kan du använda appen Remote Desktop i Windows 11 för att komma åt enheten från en fjärrplats, även när brandväggen är aktiverad.
Uppdatering 30 oktober 2023: Lade till videoinstruktioner och reviderade steg för att se till att de fortfarande är korrekta.