Euroopan unioni ravisti Internetiä muutama kuukausi sitten, kun se otti käyttöön GDPR-politiikan. Jopa Kalifornian osavaltio asetti oman politiikkansa. Nyt Yhdysvallat työskentelee oman tietosuojakäytäntönsä parissa. Toistaiseksi he ovat vielä suunnitteluvaiheessa, joten ei tiedetä, järkyttääkö tämä käytäntö myös.
Muistutus siitä, mikä GDPR on
GDPR (General Data Protection Regulation) on suunniteltu suojaamaan Internetin käyttäjiä EU: ssa. Se sisältää joukon ohjeita siitä, miten käyttäjien henkilökohtaisia tietoja kerätään ja mitä niille tapahtuu niiden keräämisen jälkeen.
Vaikka kaikki tämä on hyvää kuluttajille, se aiheutti yrityksille ja verkkosivustojen omistajille paljon surua, koska heitä kehotettiin vaihtamaan verkkosivustonsa vastaamaan GDPR: n ohjeiden odotuksia.
Lyhyen ajan kuluttua määräajan päättymisestä, jonka yrityksille ja verkkosivustojen omistajille annettiin, levisi huhu siitä, että Yhdysvallat harkitsi omaa politiikkaansa. Kysyimme lukijoitamme ja kirjoittajiamme kysyäkseen, pitäisikö heidän mielestämme tämän politiikan olla maailmanlaajuinen.
Tuolloin meillä oli vain epävirallinen sana siitä, että Yhdysvallat työskenteli omalla politiikallaan, ja teknologia-, televiestintä- ja kyberpolitiikkaa käsittelevän presidentin Gail Slaterin erityisavustajan sanalla. Hän sanoi, että he olivatkeskustelemalla siitä, mitä hallinto voisi tehdä ja mitä sen pitäisi tehdä.”
Mutta nyt on virallinen sana Yhdysvaltain kauppaministeriön vanhemmalta David Redliltä, joka valvoo kansallista televiestintä- ja tietohallintoa, ja Valkoisen talon tiedottaja Lindsay Walterilta, että kuluttajien tietosuojakäytäntö on parhaillaan käynnissä.
Mikä on vahvistettu
Redl sanoi puheessaan Internet Government Forum USA: lle, että nykyinen hallinto “alkoi järjestää sidosryhmäkokouksia selvittääkseen yhteisen pohjan ja muotoillakseen ydinsisäiset korkean tason tietosuojaperiaatteet”.
Hänen mukaansa suunnitelmana on julkaista “korkean tason periaatteita” ja kerätä kommentteja yleisöltä heidän työskennellessään Yhdysvaltojen tietosuojasuunnitelman parissa.
Walters sanoi, että Valkoisen talon kansallisen talousneuvoston kautta hallinto “pyrkii laatimaan kuluttajien yksityisyyden suojaa koskevan politiikan, joka on sopiva tasapaino yksityisyyden ja vaurauden välillä”. Hän lisäsi, että he “odottavat innolla yhteistyötä kongressin kanssa lainsäädäntöratkaisun löytämiseksi kattavan politiikkamme mukaisesti”.
Yhdysvaltojen suurimmilla yrityksillä on ollut tietorikkomuksia tai ne ovat jakaneet väärin käyttäjiensä tietoja. Näitä ovat Facebook, Yahoo!, Equifax Inc., Target Corp. ja Home Depot Inc.
Näihin kokouksiin on osallistunut suuria Internet-yrityksiä, kuten Facebook ja Alphabet (Googlen emoyhtiö), ja Internet-palveluntarjoajia, kuten AT&T Inc. ja Comcast Corp.
AT&T: n mukaan se tukee “liittovaltion lainsäädäntöä, joka vahvistaa vahvan kuluttajansuojan, joka koskee kaikkia Internetissä toimivia yrityksiä”.
Tietotekniikkateollisuuden neuvoston edustaja Jose Castaneda näkee suuren mahdollisuuden. “Yhdysvalloilla on mahdollisuus luoda uusi, luokkansa paras yksityisyyden paradigma digitaalitalouteen sekä välttää sellaisten lakien muodostamista, jotka estävät innovointia.”
Kaikki tämä tapahtuu kuitenkin sen jälkeen, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kumosi yksityisyyden suojan säännöt, jotka nykyinen hallinto oli hyväksynyt. He vaativat Internet-palveluntarjoajia suojelemaan paremmin asiakkaiden yksityisyyttä kuin mitä verkkosivustot tekivät. Nyt näyttää siltä, että tavoitteena on vain aloittaa tämän hallinnon oma politiikka.
Mihin kaikki tämä pääsee?
Suuri kysymys on, mihin kaikki tämä pääsee. Castaneda löi naulan päähän, että emme tarvitse joukkoa ristiriitaisia lakeja, jotka tekisivät vaikeuksia tehdä mitään Internetissä. Meillä on jo GDPR: n asettamat säännöt – emme halua joukkoa enemmän, mutta haluamme suojella.
Millaiset tietosuojasäännöt mielestäsi on määritettävä tässä vaiheessa, jotta emme vain lisää sääntöjä sääntöihin, ja jotka todella auttavat pitämään meidät turvassa Internetissä? Lisää ajatuksesi alla olevaan kommenttiosioon.