Yksi ongelma, joka on vain pahentunut älypuhelimien myötä, on hajautunut ajaminen. Aina on ollut ihmisiä, jotka ovat häirinneet jotain tai toista asiaa, mutta älypuhelimessa on liikaa asioita kiinnittämään huomiosi pois. Puhelimen käyttöä ajaessasi on monia lakeja, ja siksi heillä on nyt älykkäät liikennemerkit, jotka tunnistavat älypuhelimesi käytön ajaessasi.
Älykkäät liikennemerkit
Jopa kurinalaisin henkilö haluaa joskus kurkistaa älypuhelinta. Mutta on joitain, jotka käyttävät väärin etuoikeutta, tarkistavat tekstinsä, lähettävät Facebookiin jne. Se on todellinen vaara tiellä.
Pyrkiessään lopettamaan ihmiset, jotka väärinkäyttävät älypuhelimen käyttöä ajon aikana, a älykäs liikennemerkkijärjestelmä asennetaan Norfolkiin.
Tämä järjestelmä pystyy kertomaan, milloin laitteen puhelinominaisuus on käytössä. Se vilkkuu punaisena varoittaakseen kuljettajia havaitsevansa puhelun. Toki jotkut ihmiset käyttävät handsfree-puheluita, mutta älykäs liikennemerkkijärjestelmä pystyy havaitsemaan Bluetooth-signaalit, joten handsfree-puhelut eivät kosketa sitä.
Toistaiseksi tämä on kuitenkin vain vilkkuva valo. Se siitä. Se ei voi kirjata järjestelmän väärinkäyttäjien rekisterikilven numeroita. Mutta näitä ominaisuuksia harkitaan joskus myöhemmin tiellä, mutta toistaiseksi he toivovat, että nykyinen käytössä oleva järjestelmä on pelote kuljettajille.
Varoitusmerkkiasiantuntijoiden Westcotecin ja Norfolkin kreivikunnan liikenneturvallisuusryhmän kehittämä järjestelmä on ensimmäinen käytössä Isossa-Britanniassa.
Hajamielinen ajo Yhdistyneessä kuningaskunnassa
Viime vuoden RAC: n raportti moottoreista osoittaa, että 23% ihmisistä myönsi ottaneensa puhelun ajon aikana. Vuotta aiemmin matkapuhelinta käyttävä kuljettaja tappoi yhden ihmisen joka kymmenes päivä. 137 ihmistä loukkaantui vakavasti saman tyyppisissä onnettomuuksissa.
Ei siitä, että se ei jää rankaisematta Isossa-Britanniassa, vain jos et harkitse jonkun tappamista rangaistukseksi, matkapuhelimen käyttö ajon aikana saa kuusi rangaistuspistettä ja 200 puntaa sakon. Vuosi sitten se oli vain kolme rangaistuspistettä ja 100 puntaa sakkoa.
Norfolkin tienvalvontatarkastaja Jonathan Chapman on tyytyväinen älykkääseen liikennemerkkijärjestelmään. “Käytämme Norfolkin kreivikunnan tieliikenneturvallisuusryhmän antamia tietoja auttaaksemme meitä kohdistamaan kuljettajia tulevaisuudessa, mutta viesti on yksinkertainen – jätä puhelin yksin, kun olet ratissa,”Hän kehotti.
Tarve lisää
On hienoa, että he torjuivat ihmisiä, jotka puhuvat puhelimessa, mutta tarvitaan vielä enemmän. Oletko hajamielinen, jos olet puhelimessa? Kyllä, mutta ei läheskään niin paljon kuin muiden asioiden tekeminen puhelimessa.
Tekstiviestit ajon aikana näyttää vain paljon pahemmalta. Sinun on luettava, mitä toinen kirjoittaa, ja sinun on katsottava alas näppäimiä kirjoittaaksesi, vaikka en epäile, että monet tavanomaiset tekstiviestit voivat tehdä sen katsomatta näppäimistöä.
Vuoden 2011 tilastot todeta, että tekstiviestit liittyivät korkeimpaan mahdolliseen häiriötekijöihin. Kymmenen numeron valitseminen oli toiseksi suurin häiriötekijä, kun taas radiosäätö koki alimman tason.
Vuoden 2009 tilastot – todetaan, että tekstiviestit aiheuttavat kaksikymmentäkolme kertaa suuremman kaatumisriskin kuin ajaminen häiritsemättä, kun taas ajoissa tapahtuvien tekstiviestien aiheuttamat kaatumiset lisääntyvät kuusinkertaisesti.
Nämä ovat melko raittiita tilastoja. On upeaa, että he käyttävät älykästä liikennemerkkijärjestelmää, mutta heidän on tehtävä enemmän. Heidän on käsiteltävä tekstiviestejä ajon aikana.
Mitä ajattelet tästä? Luuletko, että vilkkuva punainen valo riittää pelotteeksi? Tuntuuko sinusta, että tekstiviestit ovat pahempia kuin puhelimessa keskusteleminen? Kerro meille ajatuksesi ja huolesi alla olevissa kommenteissa.