Uutiskirjoittajana käytän Googlea jatkuvasti ja etsin erilaisia asioita, joten on iso uutinen tarkoittaa, kun kuulen, että Google päivittää hakutulossivua ja tekee siitä “älykkäämpiä”.
Mutta vaikka mainitut muutokset kuulostivatkin painetuilta, todelliset erot käytettäessä ovat hyvin hienovaraisia. Katsotaanpa näitä muutoksia, kuten Google kuvaa ne.
Google-haku on älykkäämpi
Google sanoi heidän ilmoitus viimeisimmistä muutoksista hakutuloksiin, joita he tekevät parannuksia “auttaakseen ihmisiä paremmin orientoitumaan aiheeseen ja helposti tutkimaan aiheeseen liittyviä ideoita, jotta he voivat siirtyä nopeammin kysymyksestä mielessä syvempään ymmärrykseen”.
Uusia muutoksia varten he soveltavat koneoppimista Google-haun suosituimpiin tarinoihin, jotta ihmisten on helpompi löytää ajankohtaisia uutisia, jotka ovat heille hyödyllisimpiä.
He selittävät, että jos etsit uutisia erityisen ajankohtaisesta aiheesta, näet hakutulosten yläosassa artikkeleiden karusellin, joka tuo esiin tärkeimmät uutiset. Mutta nyt, kun hakuihisi liittyy useita tarinoita, Google järjestää tulokset myös tarinoittain, jotta on helpompi nähdä sinulle tärkeimmät.

He uskovat, että tämä johtaa enemmän “laadukkaaseen sisältöön” kuin vain uusimpaan, samoin kuin “monipuolisempiin lähteisiin tuoda enemmän kontekstia ja näkökulmaa päivän uutisiin”.
Ne tarjoavat esimerkin “NASA-uutisten” etsimisestä ja tulosten löytämisestä ryhmiteltyjen uutisten alle “NASA lisää Dve -yritykset kuutarjoukseen” ja “NASA havaitsee vesihöyryn Jupiterin kuussa Europa”. Lisätulokset on lueteltu kohdassa “Myös uutiset.” En löytänyt organisaatiota, jossa on monia googloituja aiheita, joten se on jälleen hienovarainen.
Google kertoo, että he ovat kehittäneet uuden tarinankäsittelytekniikan, jolla kartoitetaan uutisessa mukana olevat ihmiset, paikat ja asiat ja luodaan sitten yhteydet niiden välille. Tämä antaa heille mahdollisuuden ryhmitellä artikkelit ala-aiheiden mukaan ja koneoppiminen antaa heille mahdollisuuden “määrittää, missä yksi tarina loppuu ja toinen alkaa”.
Google sisällyttää myös lainauksia ja niihin liittyviä mielipide-artikkeleita suosituimpien tarinoiden karuselliin ajatellen, että “erilaiset sisältötyypit tarjoavat ihmisille kattavamman kuvan uutisesta, jotta he voivat päättää, mitä kulmaa tutkia syvemmälle”.
Käynnistetään vain mobiililaitteilla
Nämä muutokset ovat voimassa nyt, mutta vain mobiililaitteissa ja vain englanniksi Yhdysvalloissa. Jälleen, ne ovat hienovaraisia muutoksia, ja ne varmasti auttavat jossain vaiheessa, mutta se ei ole valtava huomattava ero. Se vain näyttää olevan jotain, joka auttaa jossain vaiheessa.
Oletko huomannut nämä muutokset Google-haussa? Luuletko, että organisaatio auttaa sinua paljon? Kerro meille kommenteissa, jos muutokset näyttävät hyödyllisiltä sinulle.