Ensi silmäyksellä tämä uutinen näyttää upealta, että Google lupaa lopettaa käyttäjien seuraamisen. Voisivatko he todella poistaa liiketoimintamallinsa? Älä pelkää – vaikka Google poistaa yksittäisten käyttäjien seurannan, se jatkaa ryhmän seurantaa.
Google lopettaa seurannan
Ensinnäkin meidän pitäisi ehkä antaa luottoa siellä, missä se on määrä. Apple voi olla tämän takana, ainakin osittain. Äskettäinen App Store -muutos, joka pakottaa sovellukset paljastamaan tiedonkeruun, sai Google viivyttämään sovellustensa päivittämistä. Muutaman kuukauden kuluttua se lopulta päivitti sovelluksensa, paljasti keräämänsä tiedot ja antoi sitten tämän upean ilmoituksen, vaikka se oli myös levittänyt ajatusta muutama kuukausi sitten.
Monet ihmiset jäävät kysymään, jos Google lopettaa käyttäjien seurantakäytäntönsä, miten se tukee itseään? Vaikuttaa siltä, että se oli suurin osa yrityksen liiketoimintamallista. Korvaaako Google yksinkertaisesti tämän käytännön toisella tavalla käyttäjien jäljittämiseen?

Yritys vastasi huolenaiheisiin blogikirjoituksessa: “Saamme edelleen kysymyksiä siitä, liittyykö Google muihin mainosteknologia-alan yrityksiin, jotka aikovat korvata kolmannen osapuolen evästeet vaihtoehtoisilla käyttäjätason tunnisteilla. Tänään sanomme selvästi, että kun kolmannen osapuolen evästeet poistetaan käytöstä, emme rakenna vaihtoehtoisia tunnisteita yksilöiden seuraamiseksi heidän selatessaan verkossa, emmekä käytä niitä tuotteissamme. “
Mutta kuten Ars Technica huomautti, että yksittäiset tiedot ovat jonkin verran kuluttavia. Google korvaa yksittäisten tietojen seurannan Chromen “Privacy Sandbox” -palvelulla. Tämä prosessi hyödyntää ryhmän seurantaa.
Google selitti blogikirjoituksessaan: “Mainostajien ei tarvitse seurata yksittäisiä kuluttajia verkossa, jotta he saavat digitaalisen mainonnan suorituskykyedut. Edistyminen yhdistämisessä, anonymisoinnissa, laitteen prosessoinnissa ja muussa yksityisyyttä suojaavassa tekniikassa tarjoaa selkeän tien yksilöllisten tunnisteiden korvaamiseen. ” Jos myyt puhelimia, sinun on huolehdittava mainoksesi näyttämisestä “ihmisille, jotka välittävät puhelimista”, ei erityisesti tietylle henkilölle, joka on kiinnostunut ostamaan puhelimen.

Tämä tarkoittaa sitä, että mainostajana et ole niin huolissasi yksilön selaushistoriasta, kunhan tiedät, että mainoksesi tavoittaa ihmisiä, jotka todennäköisesti ostavat tuotteesi.
Googlen tietosuojahiekkalaatikko
Googlen uusi tiedonseurantajärjestelmä, “Privacy Sandbox”, toimii koneoppimisen avulla. Ihmiset kootaan ryhmiin etujen perusteella. Se näyttää sinulle mainoksia, jotka perustuvat siihen sidosryhmään, johon kuulut, sen sijaan, että se tietäisi henkilökohtaisesti.
On huomattava, että suurta osaa tästä ja miten se toimii tarkalleen, ei vielä tunneta, koska Google ei ole täsmentänyt sitä. Se näyttää kuitenkin samanlaiselta käytännöltä. Google kerää edelleen tietoja. Se antaa sen edelleen mainostajille. Ainoa ero on se, että profiilia ei pidetä John Doessa. Sen sijaan sinut asetetaan ryhmiin, kuten lemmikkieläinten omistajat, usein matkustavat, pienten lasten vanhemmat jne. Joten se silti kerää tietoja – se vain järjestää ne eri tavalla ja toimittaa ne eri paketissa mainostajille.

Google näyttää kuitenkin hyvältä suunnitelmastaan lopettaa tietojen seuranta erikseen enemmän ryhmille. Se ei ole huolissaan siitä, rakentavatko uudet käyttäjien seurantajärjestelmät. Pohjimmiltaan Google ei usko, että kaikki yritykset olisivat onnistuneet. Se arveli: “Sen sijaan verkkotuotteitamme käyttävät yksityisyyttä suojaavat sovellusliittymät, jotka estävät yksilöllisen seurannan ja tuottavat kuitenkin tuloksia mainostajille ja julkaisijoille.”
Lue lisää saadaksesi tietää, mitä Google sanoi tiedonkeruuprosessinsa tarkistamisesta tammikuussa. Se kutsui prosessia “parveksi”.