Kaikki Facebook-käyttäjät tietävät turhautumisen mennä uutissyötteesi eikä lukea mitä toivoit. Meille sanotaan, että se johtuu sosiaalisen verkoston algoritmista, mutta sillä ei näytä olevan paljon järkeä, aivan kuten algoritmi, joka ohjaa Google-hakua.
Lopuksi, Facebook päästää meidät uutissyötealgoritmiin ja osoittavat kuinka he päättävät mitä näemme. He tarjoavat myös rajoitettuja valvontatoimia sen muuttamiseksi. Myönnetty, se voi olla enemmän, mutta tämä on hieno alku.
Miksi näen tämän viestin?
Kenen viestejä odotat näkevän uutissyötteessäsi? Äitisi? Parhaat kaverisi? Entä kaveri toisella puolella koppua sinulta? Joku, jonka kanssa olet käynyt koulussa ja jonka kanssa et ole koskaan puhunut, mutta kuka ystäväsi on? Haluat varmasti nähdä muiden merkittävien.
Se, että näette näennäisesti liian monta mainosta ja paljon saman henkilön memejä, samalla kun sinun on taisteltava kaiken läpi päästäksesi viesteihin, joiden tiedät tekevän päiväsi, on turhauttavaa. Mutta Facebook auttaa vihdoin meitä hieman.
Facebook tuo viesteihisi linkin, joka sanoo: “Miksi näen tämän viestin?” ja se toimii aivan kuten “Miksi näen tämän mainoksen?” linkki.
Sosiaalinen verkosto selitti ilmoituksessa, että “uutissyötteen tavoitteena on näyttää ihmisille heille tärkeimmät viestit. ‘Miksi näen tämän viestin?’ Se, joka löytyy avattavasta valikosta viestin oikeassa reunassa, selittää, miten aiemmat vuorovaikutuksesi vaikuttavat uutissyötteesi postauksiin. “
Facebook selitti, että näet “Miksi näet tietyn viestin uutissyötteessäsi – esimerkiksi, jos viesti on kirjoittamaltasi kaverilta, ryhmältä, johon olet liittynyt, tai sivulta, jota seurait.”
Näet myös “Millä tiedoilla on yleensä suurin vaikutus viestien järjestykseen, mukaan lukien: (a) kuinka usein olet tekemisissä ihmisten, sivujen tai ryhmien viestien kanssa; (b) kuinka usein olet tekemisissä tietyn tyyppisen viestin, esimerkiksi videoiden, valokuvien tai linkkien kanssa; ja (c) seuraamiesi ihmisten, sivujen ja ryhmien jakamien viestien suosio. “
Joten se ei vain näytä sinulle yleistä algoritmia, vaan se osoittaa, kuinka se määrittää algoritmin. Tämän lisäksi he tarjoavat sinulle linkkejä sen muuttamiseen, jonkun seuraamisen lopettamiseen, jonkun toisen viestien tarkastelemiseen ensin, ryhmän seuraamisen lopettamiseen jne.
Sen sanotaan olevan saatavana sekä iOS: lle että Androidille, mutta toistaiseksi, vaikka sovelluksen päivityksellä, tämä uusi ominaisuus ei ole vielä saatavilla minulle iOS-laitteillani, mutta se näyttää olevan sekaisin algoritmini kanssa, joka on menossa olla hyvin turhauttavaa ihmisille.
Muutokset myös mainostyökaluun
Lisäksi Facebook parantaa myös mainostyökalua. Ne paljastavat, kun mainostaja lähettää yhteystietosi. Yritykset saavat ladata asiakastietokantansa, jotta Facebook voi sovittaa sen yhteen heidän omistamiensa yhteystietojen kanssa. Nyt tiedät, kun Facebook yhdistää yhteystietosi niin, että et ole enää täysin pimeässä.
Luuletko, että käytät näitä muutoksia Facebookin uutissyötealgoritmiin? Kerro meille, jos luulet sen hyödyttävän sinua alla olevissa kommenteissa.