Taistelu Facebookin ja Applen välillä on jälleen lämpenemässä. Se keskittyy Applen uuteen iOS 14 -ominaisuuteen, joka ilmoittaa käyttäjille, että sovellus haluaa seurata heitä. Facebook lähetti yrityksille sähköpostiviestin, jossa ilmoitettiin, ettei sillä ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa iOS 14 -ominaisuutta.
Facebookin sähköposti yrityksille
Ensinnäkin meidän on palattava kuukausi takaisin. Facebook otti sanomalehtimainoksia valittamalla Applen toiminnasta. Sosiaalisen verkoston mukaan se olisi kunnossa – se oli vain huolissaan pienistä yrityksistä, joihin se vaikuttaa.
Mitä iOS 14 alkaa pian tehdä, on ponnahdusikkunoiden näyttäminen sovelluksissa, kysyttäen käyttäjiltä, haluavatko he sallia sovelluksen seurata toimintaansa.

Facebook sanoi viimeisimmissä sähköposteissa että iOS 14 -sovelluksen seurannan läpinäkyvyysominaisuudella on “kovaa vaikutusta kohdistamiseen, optimointiin ja kampanjan tehokkuuden mittaamiseen”.
Sosiaalisen median yritys sanoi sähköpostissa uskovansa, että on olemassa tapa, jolla “räätälöidyt mainokset ja käyttäjien yksityisyys voivat esiintyä rinnakkain”. Ironista kyllä, Apple on sanonut saman. Vaikuttaa siltä, että asia on, että Apple haluaa käyttäjien päättävän, kuinka he elävät rinnakkain, kun taas Facebook uskoo sovelluskehittäjien pitäisi.
Sähköpostin mukaan iOS 14 -muutoksilla olisi “kovaa vaikutusta kohdistamiseen, optimointiin ja kampanjoiden tehokkuuden mittaamiseen mobiililaitteilla ja verkossa mainostaville yrityksille”.
Se lisäsi, että muutokset hyödyttävät Applea “vahingoittaen samalla teollisuutta ja kaiken kokoisten yritysten kykyä markkinoida itseään tehokkaasti ja kasvaa henkilökohtaisen mainonnan avulla”.

Facebook kertoi kuitenkin yrityksille sähköpostissa, että sillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lisätä iOS 14 -seuranta-ponnahdusikkuna. Jos ei, Facebook uskoo, että Apple voi estää Facebook-sovelluksen ja sen muut sovellukset App Storesta.
Facebookin pelko on, että jos käyttäjät kieltäytyvät seurannasta, mitä varmasti monet tekevät, se voi johtaa mainosten tehokkuuden ja mittausten rajoitusten vähenemiseen.
Muut seurantatekniikat
Käyttäjien jäljittäminen on tietysti niin olennainen sovellusten liiketoimintamallille, että muut yritykset ovat myöntäneet suunnittelevansa jo muita tapoja seurata käyttäjiä. Jos ne ovat, olisi järkyttävää, jos Facebook päättäisi, ettei se aio tehdä samoin.
Jotkut sovelluskehittäjät ovat sanoneet he aikovat käyttää invasiivisia seurantatekniikoita sen sijaan. Esimerkiksi he käyttävät laitteen sormenjälkien ottamista. Kuitenkin, jos he tekevät tämän, he voivat vaarata, että Apple heittää heidät App Storesta.

“Sataprosenttisesti kaikki yrittävät tehdä sormenjälkiä riippumatta siitä, noudattaako Apple sääntöjään vai ei”, sanoi mobiilipelien kehittäjä.
“Seuranta on vielä kesken”, sanoi kuluttajien yksityisyystekniikan johtaja Andrés Arrieta Electronic Frontier -säätiöltä. “Näemme sovellusten yrittävän tehdä pahoja asioita. Riippumatta siitä, mitä teet, sinulla on niitä huonoja näyttelijöitä. “
Sovellusten seurannan läpinäkyvyysominaisuus saapuu iOS 14: een jossain vaiheessa tänä vuonna. Alun perin Apple oli suunnitellut käynnistää sen julkaisemalla sovellusversion syyskuussa. Se kuitenkin viivästytti julkaisua, jotta kehittäjät saivat enemmän aikaa valmistautua.
Tietysti tällaista tapahtuu myös Android-laitteissa. Lue, kuinka voit estää sovelluksia käyttämästä mobiilidataa Androidissa.
Kuvahyvitys: Sovelluskauppa mennessä Cristiano Betta, Sovelluskauppa mennessä Cristiano Betta, Moderni valkoinen iPad – sormella koskettava Facebook-sovellus – hyvitys osoitteelle https://www.lyncconf.com mennessä nodstrum