Applen uudella yksityisyysominaisuudella on toivottu vaikutus: se pakottaa Googlen omistamaan liiketoimintakäytäntönsä. Viivästyttäen päivityksiä useisiin iOS / iPadOS-sovelluksiinsa se vihdoin tekee niin ja lähettää App Privacy -tarrat vastaamaan Applen vaatimuksia. Google on vihdoin paljastanut Gmail-tiedot, joita se kerää iPhonessa ja iPadissa, ja miten se käyttää niitä.
Applen uusi tietosuojaominaisuus
Apple teki muutoksen iOS 14: een ja vaati sovelluksia paljastamaan App Storessa, mitä tietoja se kerää käyttäjilleen. Ominaisuuden käyttöönotto viivästyi, mutta läpinäkyvyys alkaa vihdoin näkyä App Storen sovellustiedoissa.
Merkittävin yritys taistelemaan Applen kysyntää vastaan oli Facebook. Sosiaalinen verkosto meni jopa niin pitkälle kuin otti sanomalehti-ilmoituksia, jotka halveksivat Appleä tämän tietojen avoimuutta koskevan vaatimuksen vuoksi.
Kehittäjien ei tarvitse vain myöntää, mitä tietoja he keräävät, vaan heidän on myös paljastettava tarkoituksensa kerätä tietoja ja miten niitä käytetään.
Apple näyttää pankkii käyttäjiä, jotka eivät ole tietoisia siitä, mitä heidän sovelluksensa keräävät. Mutta käyttäjätiedot ovat kehittyneitä valuuttoja. Se on erittäin tärkeää useimmille sovellusliiketoimintamalleille, ja Facebook tekee sen selväksi kovalla taistelullaan.
Google pakotettiin noudattamaan
Google ei ollut protestissaan yhtä kovaa kuin Facebook – itse asiassa se ei sanonut mitään. Se kuitenkin teki selväksi, ettei se halunnut paljastaa sellaisia asioita kuin keräämänsä Gamil-tiedot.
Google lykkäsi iOS- ja iPadOS-sovellusten päivittämistä muutaman kuukauden ajan. Joulukuusta lähtien säännöllisesti päivitetyt sovellukset lähettivät päivityksiä App Storeen.
YouTuben ja Gmailin kaltaisten sovellusten päivityksillä näyttää siltä, että Google lopettaa hiljaisen lakonsa. Kukaan yllätyksenä App Storen App Privacy -tarrat osoittavat sen Google kerää paljon henkilökohtaisia tietoja iPhonen ja iPadin käyttäjiltä.
Google on pakotettu omistamaan keräämänsä Gamil-tiedot. Sovelluksen tietosuojamerkki kertoo, että se kerää ostoksia, sijaintia, yhteystietoja, yhteystietoja, käyttäjän sisältöä, hakuhistoriaa, tunnisteita, käyttötietoja, diagnostiikkaa ja muita tietoja. Paitsi että se kerää Gmail-tietoja, se linkittää ne takaisin henkilöllisyykseesi.
Verrattaessa tietojen käyttöä Gmailin ja YouTuben välillä, sitä ei käytetä samalla tavalla sovelluksesta toiseen. YouTubella on enemmän datan käyttöä. Erityisesti Google ei jaa YouTube- tai Gmail-tietoja muiden yritysten kanssa, mutta se käyttää niitä kohdistamaan käyttäjille tiettyjä mainoksia.
Toistaiseksi sovellusten tietosuojatunnisteet ovat paljastaneet Googlen suhteen. Onko se tarkoitettu pienemmille kehittäjille kokonaisuudessaan, ei tiedetä. Mutta tämä voi johtaa alan muutokseen ilman enää piilotettuja tietopolitiikkoja.
Lue, voiko Apple lopettaa jonkin verran riippuvuutta Googlesta, sillä se voi kehittää vaihtoehdon Google-haulle.