Teknologia kehittyy koko ajan, mutta tulostimet eivät silti koskaan näytä toimivan, kun tarvitset niitä! Macit ovat tunnettuja tulostimen yhteysongelmista. Täällä jaamme muutamia vianmääritystemppuja, kun Mac ei pysty kommunikoimaan tulostimesi kanssa.
Työskentelemällä läpi tämän artikkelin sinun pitäisi pystyä ratkaisemaan tulostusongelmat vähällä hässäkällä.
Sulkea selvä
Aloitetaan sulkemalla pois kaikki suoraviivat korjaukset. Nämä vaiheet saattavat tuntua ilmeisiltä, mutta ne on helppo unohtaa – varsinkin kun olet vihainen!
Jos käytät kaapelia, tarkista ensin, että tulostin on liitetty Maciin kunnolla. Vaikka yhteys tuntuisi turvalliselta, ei ole haittaa irrottaa kaapeli ja liittää se uudelleen. Joskus kaapelit voivat hiljaa irrota itsestään ajan myötä, joten tämä voi riittää ongelman ratkaisemiseen.
Tarkista myös, onko tulostimessa virheilmoituksia tai varoitusvaloja. On mahdollista, että paperi on juuttunut tulostimen sisälle tai että muste on loppunut. Tästä voi joskus tuntua siltä, kuin lyöisit tulosta, eikä mitään tapahdu.
Vaikka tulostimesi näyttää toimivan oikein, on silti hyvä sammuttaa tulostin ja käynnistää se uudelleen. Kaikki tekniikka on temperamenttista ja se voidaan yleensä korjata uudelleenkäynnistyksellä.
Lopuksi suosittelemme Macin virran katkaisemista ja käynnistämistä sitten varmuuskopioimalla, jotta näet, ratkaiseeko tämä yhteysongelmat.
Tarkista verkko
Jos yrität muodostaa yhteyden Wi-Fi-yhteyden kautta, tarkista, että verkko on verkossa ja toimii oikein. Varmista myös, että tulostimesi ja Mac ovat yhteydessä samaan Wi-Fi-verkkoon.
Jos kaikki näyttää hyvältä, mutta macOS yrittää edelleen muodostaa yhteyttä tulostimeen, heikko tai täplikäs yhteys voi olla syyllinen. Aina kun mahdollista, yritä siirtää tulostin lähemmäksi reititintäsi yhteyden vahvistamiseksi. Yritä myös yrittää irrottaa Mac verkosta ja kytkeä se sitten uudelleen.
Jos sinulla on edelleen heikko tai ajoittainen yhteys, voit usein lisätä heikkoa signaalia vaihtamalla langattoman verkon Ethernet-verkkoon. Jos sinulla on pääsy ethernet-kaapeliin, yritä kytkeä Mac ja / tai tulostin suoraan kotiverkkoon nähdäksesi, aloittaako tämä yhteyden.
Jos epäilet ongelman johtuvan Wi-Fi-verkostasi, toinen mahdollinen ratkaisu on yhdistää tulostin Maciin fyysisen kaapelin avulla. Tämä ei välttämättä ole pysyvä ratkaisu, mutta se voi olla hengenpelastaja, jos joudut tulostamaan tärkeän asiakirjan juuri nyt.
Tarkista tulostusjono
Jos olet taistellut tulostimesi kanssa jonkin aikaa, olet saattanut luoda tulostusjonon. Kun tulostusjono ei ole hallinnassa, se voi johtaa siihen, että tulostin ei vastaa. Tämä voi luoda vaikutelman, että Macia ja tulostinta ei ole yhdistetty.
Voit tarkistaa, oletko vahingossa luonut tulostusjonon:
1. Siirry kohtaan Järjestelmäasetukset … -> Tulostimet ja skannerit.
2. Valitse vasemmalla olevasta valikosta tulostin, jonka haluat tarkastaa.
3. Valitse ”Avaa tulostusjono…”
Näet nyt kaikki tulostimen jonossa olevat työt.

Jos tämä ikkuna paljastaa tehtäväluettelon, valitse jokin jonossa oleva kohde napsauttamalla ja valitse sen mukana oleva X-kuvake. Vaihtoehtoisesti, jos kohde on keskeytetty, se saattaa estää tulostusjonon. Valitse keskeytetty tehtävä ja valitse joko Jatka tai Käynnistä.
Tulostusjonon tyhjentämisen jälkeen tulostimesi saattaa yhtäkkiä reagoida. Jos se ei onnistu, voit saada positiivisia tuloksia käynnistämällä tulostimen uudelleen manuaalisesti.
MacOS: n Tulostimen diagnostiikka
Joskus. saatat joutua kaivamaan hieman syvemmälle ja suorittamaan diagnostiikkatoimintoja. Diagnostiikkaprosessi vaihtelee tulostimen mallin mukaan. Vianmääritysasetukset löydät kuitenkin yleensä Macin Järjestelmäasetuksista. Noudata alla olevia ohjeita.
1. Valitse vasemmassa yläkulmassa Apple-logo.
2. Siirry kohtaan ”Järjestelmäasetukset … -> Tulostimet ja skannerit”.
3. Valitse vasemmalla olevasta valikosta tulostin, jonka haluat tehdä vianmäärityksessä.
4. Valitse tulostimesi vasemmalla olevasta valikosta.
5. Valitse “Asetukset ja tarvikkeet” -painike.

Tämän pitäisi käynnistää ikkuna, joka sisältää erilaisia asetuksia. Tulostimen diagnostiikkavaihtoehdot löytyvät yleensä alueelta, joka on merkitty apuohjelmalla tai diagnostiikalla.
Lisää tulostin manuaalisesti
Nykyaikaiset Mac-tietokoneet tekevät melko hyvää työtä tunnistaessaan lähellä olevat tulostimet automaattisesti. On kuitenkin mahdollista, että MacOS ei tunnista tulostinta, varsinkin jos olet äskettäin lisännyt tulostimen verkkoosi.
Lisää tulostin manuaalisesti siirtymällä kohtaan ”Järjestelmäasetukset … -> Tulostimet ja skannerit”. Voit sitten valita “+” -painikkeen.
Täältä sinulla on muutama vaihtoehto:
- Oletus. Tässä luetellaan kaikki tulostimet, jotka ovat fyysisesti liitetty Maciin.

- IP. Jos tulostin on kytketty verkkoon, yritä antaa IP-osoitteesi. Tämä saattaa riittää saamaan Mac tunnistamaan kyseisen tulostimen.

- Windows. Oletko määrittänyt tiedostojen jakamisen Mac-tietokoneellasi? Tämä välilehti näyttää kaikki tulostimet, jotka on kytketty verkon Windows-tietokoneisiin.
Poista ja lisää uudelleen
Onko tulostimesi luettelossa ”Järjestelmäasetukset … -> Tulostimet ja skannerit” -valikossa, mutta macOS yrittää edelleen muodostaa yhteyttä? Voit saada positiivisia tuloksia poistamalla tulostimen ja lisäämällä sen sitten manuaalisesti.
Tulostimen poistaminen:
1. Siirry kohtaan ”Järjestelmäasetukset … -> Tulostimet ja skannerit”.
2. Valitse vasemmalla olevasta valikosta kyseinen tulostin.
3. Napsauta “-” -painiketta. Tämä tulostin katoaa nyt luettelostasi.
4. Sammuta tulostin ja irrota se, jos se on kytketty Maciin kaapelilla.
Lisää tulostin uudelleen käynnistämällä se uudelleen. Tulostin saattaa nyt näkyä kohdassa ”Järjestelmäasetukset… -> Tulostimet ja skannerit” automaattisesti. Jos tulostin ei tule näkyviin, napsauta “+” -painiketta ja lisää tulostin uudelleen noudattamalla ohjeita.
Päivitä tulostinohjaimet
Jos tulostimesi ohjaimet ovat vanhentuneita, saatat kohdata ongelman, joka on jo korjattu myöhemmässä päivityksessä.
Voit tarkistaa, onko päivityksiä saatavilla, käynnistämällä App Store ja valitsemalla sitten Päivitykset. Voit nyt tarkistaa käytettävissä olevien päivitysten luettelon ja asentaa kaikki tulostimeen liittyvät asiat.
Palauta tehdasasetukset
Jos kaikki yhteyden muodostamisen epäonnistuneet yritykset ovat epäonnistuneet, voit yrittää palauttaa tulostimen tehdasasetuksiin.
Palautus- ja asennusprosessi vaihtelee tulostimen mallin mukaan. Tulisi löytää tulostimesi ohjeet viittaamalla valmistajan verkkosivustoon tai tulostimen mukana toimitettuihin fyysisiin asiakirjoihin.
Nyt kun olet korjannut Macin ja tulostimen välisen yhteysongelman, voit jatkaa tulostimien lisäämistä (tai poistamista) Maciin tai oppia tulostusprosessin nopeuttamisesta.
Liittyvät:
-
Turbo Boostin ottaminen käyttöön tai poistaminen käytöstä Macissa
-
Tiedostojen, kansioiden ja työpöydän kuvakkeiden piilottaminen Macissa
-
Kuinka lisätä ja poistaa Kexts macOS: sta