Windows 10:ssä voit ota etätyöpöytä käyttöön salliaksesi etäkäytön tietokoneeseen Remote Desktop Protocol (RDP) -protokollan avulla. Yleensä käytät tätä ominaisuutta tarjotaksesi apua tai ohjataksesi laitetta tai palvelinta olematta fyysisesti paikalla nykyaikaisen “Etätyöpöytä”- tai vanhan “Etätyöpöytäyhteys”-sovelluksen avulla.
Mahdollisuus sallia ulkoinen pääsy laitteeseen on ollut saatavilla useita vuosia, mutta se oli ominaisuus, joka sinun on määritettävä ohjauspaneelin avulla. Windows 10:ssä etäkäytön sallivat asetukset ovat kuitenkin nyt Asetukset-sovelluksessa.
Tässä oppaassa opit, miten voit ottaa Remote Desktopin käyttöön laitteen hallinnan tai tiedostojen ja sovellusten etäkäytön Asetukset-sovelluksen sekä Windows 10:n Ohjauspaneelin avulla.
Ota etätyöpöytä käyttöön Windows 10:ssä asetusten avulla
Voit ottaa etätyöpöydän käyttöön Windows 10:ssä Asetukset-sovelluksen avulla seuraavasti:
-
Avata asetukset Windows 10:ssä.
-
Klikkaa Järjestelmä.
-
Klikkaa Etätyöpöytä.
-
Laita päälle Ota etätyöpöytä käyttöön vaihtokytkin.
-
Klikkaa Vahvistaa -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, voit muodostaa yhteyden tietokoneeseen käyttämällä moderni etätyöpöytäsovellus (suositus) tai Windows 10:n mukana tulevalla Remote Desktop Connection -sovelluksella.
Huomaat myös kaksi uutta lisävaihtoehtoa varmistaaksesi, että voit aina muodostaa yhteyden, kun olet poissa, mukaan lukien “Pidä tietokoneeni hereillä yhteyden muodostamista varten, kun se on kytketty ja “Tee tietokoneestani löydettävissä yksityisissä verkoissa, jotta voit ottaa automaattisen yhteyden etälaitteesta.”
“Lisäasetukset”-sivulta löydät myös lisävaihtoehtoja, kuten mahdollisuuden vaatia tietokoneita käyttämään “Verkkotason todennusta” yhteyden muodostamiseen. Tämä ominaisuus tekee yhteydestä turvallisemman vaatimalla käyttäjiä todentamaan verkon ennen kuin he voivat muodostaa yhteyden laitteeseen.
Asetussivulla näkyy myös nykyinen etätyöpöydän portti, jos sinun on määritettävä reititin sallimaan etäyhteydet verkon ulkopuolella. Jos mikään ei muutu laitteessasi, portin numeron tulee aina olla 3389.
Ota etätyöpöytä käyttöön Windows 10:ssä Ohjauspaneelin avulla
Vaikka Asetukset-sovelluksen avulla on helppo sallia etäkäyttö tietokoneeseen, RDP on silti mahdollista ottaa käyttöön Ohjauspaneelin avulla.
Voit ottaa etätyöpöydän ja ohjauspaneelin käyttöön seuraavasti:
-
Avata Ohjauspaneeli.
-
Klikkaa Järjestelmä ja turvallisuus.
-
Napsauta “Järjestelmä”-osiossa Salli etäkäyttö linkki.
-
Valitse “Etätyöpöytä”-osiosta Salli etäyhteydet tähän tietokoneeseen vaihtoehto.
-
Klikkaa Käytä -painiketta.
-
Klikkaa OK -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, voit käyttää jotakin toisesta tietokoneesta käytettävissä olevista asiakkaista muodostaaksesi etäyhteyden laitteeseesi.
On huomattava, että kun otat ominaisuuden käyttöön Ohjauspaneelin avulla, vaadittava vaihtoehto Verkkotason todennus myös valitaan oletusarvoisesti, mikä on vaihtoehto, jonka haluat ottaa joka tapauksessa käyttöön.
Vaikka voit käyttää Ohjauspaneelia etätyöpöydän määrittämiseen Windows 10:ssä ja aiemmissa versioissa, kuten Windows 8.1:ssä ja Windows 7:ssä, ominaisuus voidaan ottaa käyttöön Asetukset-sovelluksella vain Windows 10:stä alkaen.