Kyselyt ovat loistava tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden tai kollegoiden kanssa keskustelun päättämiseksi tai nopean mielipiteen saamiseksi tietystä tuotteesta tai palvelusta, ja Microsoft Forms voi auttaa sinua luomaan ja jakamaan tämäntyyppisiä kyselyjä nopeasti ja ilmaiseksi.
Microsoft Forms on verkkopalvelu, kuten Google Forms, joka helpottaa kaikenlaisten lomakkeiden luomista erilaisilla kysymystyypeillä, mukaan lukien monivalinta-, teksti-, arvosana-, Likert- ja verkkopromoottoripisteet, jotka voit jakaa muiden ihmisten kanssa kerätäkseen. palautetta lähes mistä tahansa kannettavalla tai pöytätietokoneella, jossa on Windows 10 tai mikä tahansa muu käyttöjärjestelmä tai mobiililaite. Palvelu tarjoaa jopa työkaluja tulosten tarkastamiseen reaaliajassa, analytiikkaan ja muuhun.
Palvelu on ilmainen ja sisältää kaikki perustyökalut kyselyn luomiseen, mutta tarvitset a Microsoft 365 tai yritystilaus käyttääksesi premium-vaihtoehtoja.
Tässä oppaassa opit nopean kyselyn luomisen ja jakamisen vaiheet käyttämällä Microsoft Formsin ilmaista versiota.
Luo nopea kysely Microsoft Formsilla
Voit luoda ja jakaa kyselyn Formsin kanssa seuraavasti:
-
Kirjaudu sisään Microsoft-tililläsi (jos käytettävissä).
-
Klikkaa Uusi -painiketta.
-
Klikkaa Nimetön lomake ja kirjoita kyselylle otsikko ja kuvaus.
-
(Valinnainen) Napsauta Kuva -painiketta lisätäksesi kuvan lomakkeeseen Bingin, OneDriven tai manuaalisen latauksen avulla.
-
Klikkaa Lisää uusi -painiketta.
-
Valitse Valinta, Luokitustai muu kysymystyyppi.
-
Luo kysymys kyselyyn.
-
Määritä vastaukset, jotka haluat ihmisten valittavan.
-
(Valinnainen) Napsauta Lisää vaihtoehto -painiketta lisätäksesi lisää vaihtoehtoja.
-
(Valinnainen) Napsauta Lisää vaihtoehto “Muu”. -painiketta.
-
(Valinnainen) Kytke päälle Useita vastauksia vaihtokytkin.
-
(Valinnainen) Kytke päälle Edellytetään vaihtokytkin.
-
Klikkaa Teema -painiketta oikeassa yläkulmassa valitaksesi taustakuvan ja väriteeman kyselyyn.
Nopea vinkki: Voit myös lisätä mukautetun taustakuvan käyttämällä luettelon lopussa olevaa Lataa kuva -vaihtoehtoa. -
Klikkaa Esikatselu -painiketta oikeassa yläkulmassa nähdäksesi koko kyselyn ennen julkaisemista.
-
Napsauta vasemmassa yläkulmassa olevaa Takaisin-painiketta.
-
Klikkaa Lisää lomakeasetuksia (ellipsi) -painiketta oikeassa yläkulmassa ja valitse asetukset vaihtoehto.
-
Valitse kyselyssä asetukset, jotka haluat ottaa käyttöön, Hyväksy vastaukset, Aloituspäivämäärä, Päättymispäivätai Sähköposti-ilmoitus jokaisesta vastauksesta tai Muokkaa kiitosviestiä.
Pikahuomautus: Lomakkeiden ilmainen versio tai Microsoft 365 Personal tai Family -versio ei sisällä “Kuka voi täyttää tämän lomakkeen” -asetusta osallistujien nimien tallentamiseen. Tarvitset yritystilauksen käyttääksesi tätä ja muita vaihtoehtoja. -
Klikkaa Lähettää -painiketta.
-
Valitse linkki vaihtoehto.
-
Klikkaa Kopio -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, voit liittää ja lähettää linkin kaikille henkilöille, jotka haluat vastata kyselyyn. Voit myös saada QR-koodin, jonka vastaanottajat skannaavat puhelimillaan päästäkseen kyselyyn. On upotusvaihtoehto, jolla voit kopioida koodin upotettavaksi verkkosivulle, tai voit jopa valita sähköpostivaihtoehdon, joka yksinkertaisesti kopioi lomakkeen linkin leikepöydälle ja avaa oletussähköpostiohjelman.
Jos haluat poistaa kyselyn tai minkä tahansa muun lomakkeen, napsauta Microsoft Formsin pääsivulla “Kaikki omat lomakkeet” -vaihtoehtoa oikeasta alakulmasta ja napsauta sitten ellipsi valikkopainiketta ja valitse Poistaa vaihtoehto.
Tarkista pikakyselyn tulokset Microsoft Formsilla
Kun olet julkaissut kyselyn, voit tarkistaa vastaukset lomakkeesta.
Voit tarkastella kyselyn vastauksia seuraavasti:
-
Kirjaudu sisään Microsoft-tililläsi (jos käytettävissä).
-
Napsauta julkaisemaasi kyselyä.
-
Klikkaa Vastaukset -välilehti.
-
Vahvista vastauksensa pikakyselyyn lähettäneiden ihmisten lukumäärä ja kysymyksen täyttämiseen kulunut keskimääräinen aika.
-
Klikkaa Näytä tulokset -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, osallistujat ymmärtävät paremmin, ja voit käyttää näitä tietoja tarjoamiesi tuotteiden tai palveluiden parantamiseen.