Windows 10:ssä verkon etsintä on ominaisuus, jonka avulla voit löytää nopeasti verkkoon liitetyt laitteet File Explorerin avulla.
Kun ominaisuus on käytössä, File Explorerin Verkko-välilehdellä näet kaikki laitteet ja voit jopa selata niiden käytettävissä olevia resursseja, kuten jaettuja kansioita ja tulostimia ja paljon muuta. Ainoa varoitus on, että verkon etsintä ei aina toimi odotetulla tavalla, ja joskus et ehkä löydä tietokonetta tai saatat nähdä osan niistä, mutta toiset saattavat puuttua.
Olipa syy mikä tahansa, voit tehdä vianmäärityksen ja ratkaista lähes kaikki verkon havaitsemiseen liittyvät ongelmat varmistamalla, että ominaisuus on käytössä, tarvittavat palvelut ja protokollat ovat käynnissä, käyttämällä verkon vianmääritystä tai nollaamalla verkkopinon Windows 10:ssä.
Tässä oppaassa opit vianetsinnän ja verkon löytämisen korjaamisen vaiheet Windows 10:ssä.
Contents
Korjaa verkon löytämisen mahdollistava ominaisuus
Jos et näe mitään verkkolaitteita File Explorerissa, se johtuu luultavasti siitä, että verkon etsintä ei ole käytössä.
Ota verkon etsintä käyttöön Ohjauspaneelin avulla seuraavasti:
-
Avata Ohjauspaneeli Windows 10:ssä.
-
Klikkaa Verkko ja Internet.
-
Klikkaa Verkko-ja jakamiskeskus.
-
Klikkaa Muuta jakamisen lisäasetuksia vaihtoehto vasemmasta ruudusta.
Muuta jakamisen lisäasetuksia -
Laajenna Yksityinen verkkoprofiili.
-
Valitse “Verkon etsintä” -osiosta Ota verkon etsintä käyttöön vaihtoehto.
Ota verkon etsintä käyttöön Ohjauspaneelissa -
Valitse “Tiedostojen ja tulostimien jakaminen” -osiosta Ota tiedostojen ja tulostimen jakaminen käyttöön vaihtoehto.
-
Klikkaa Tallenna muutokset -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, sinun pitäisi nyt pystyä löytämään muita tietokoneita ja gadgeteja paikallisverkosta.
Korjaa verkon etsintä käynnistämällä tarvittavat palvelut
Jos verkon etsintä on käytössä ja File Explorer ei näytä mitään laitteita, yksi tai useampi vaadituista palveluista ei ehkä ole käynnissä.
Korjaa verkon löytäminen Windows 10:ssä seuraavasti:
-
Avata alkaa.
-
Etsiä Palvelut ja napsauta ylintä tulosta avataksesi konsolin.
-
Varmista, että seuraavat palvelut ovat käynnissä:
- DNS-asiakas.
- Function Discovery Provider -isäntä.
- Function Discovery Resource -julkaisu.
- SSDP:n löytö.
- UPnP-laiteisäntä.
-
Jos jokin palveluista ei ole käynnissä, kaksoisnapsauta sitä.
Upnp-laitteen isäntäpalvelu -
Käytä “Käynnistystyyppi”-vaihtoehdossa avattavaa valikkoa ja valitse Automaattinen vaihtoehto.
Käynnistä palvelu Windows 10:ssä -
Napsauta Palvelun tila -osiossa alkaa -painiketta.
-
Toista vaiheet Nro 4 kautta 6 varmistaaksesi, että tarvittavat palvelut ovat käynnissä.
Kun olet suorittanut vaiheet, avaa Resurssienhallinnassa Verkko-välilehti ja varmista, että verkon etsintä toimii.
Korjaa SMB-protokollan mahdollistava verkon etsintä
Jos verkon etsintä toimii, mutta sinulta puuttuu joitain laitteita, kuten vanha tietokone, verkkoon kytketty kiintolevy tai NAS (Network Attached Storage), on mahdollista, että kyseiset laitteet käyttävät edelleen vanhaa versiota. Server Message Block (SMB) -protokolla.
SMBv1:n käyttöä ei suositella turvallisuussyistä, mutta jos sinun on käytettävä laitteita verkon etsinnän avulla, sinun on ehkä otettava ominaisuus käyttöön.
Ota SMB-versio 1 käyttöön Windows 10:ssä seuraavasti:
-
Avata alkaa.
-
Etsiä Ota Windowsin ominaisuudet käyttöön tai poista ne käytöstä ja napsauta ylintä tulosta avataksesi Windowsin ominaisuudet.
-
Laajenna SMB 1.0/CIFS -tiedostonjakotuki haara.
-
Valitse SMB 1.0/CIFS-asiakas vaihtoehto.
Ota SMBv1 käyttöön Windows 10:ssä -
Klikkaa OK -painiketta.
-
Klikkaa Käynnistä uudelleen nyt -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, avaa File Explorer ja Verkko-välilehdessä sinun pitäisi nyt nähdä puuttuvat laitteet.
Korjaa verkon löytäminen vianmäärityksen avulla
Jos verkon etsintä ei vieläkään toimi, on mahdollista, että kyseessä on verkko-ongelma, jonka voit ehkä ratkaista verkon vianmäärityksen avulla.
Voit suorittaa verkon vianmäärityksen verkon löytämisen korjaamiseksi seuraavasti:
-
Avata asetukset Windows 10:ssä.
-
Klikkaa Päivitys ja suojaus.
-
Klikkaa Vianetsintä.
-
Klikkaa Muita vianmäärityksiä vaihtoehto.
-
Valitse Verkkosovitin vaihtoehto.
-
Klikkaa Suorita vianmääritys -painiketta.
Verkkosovittimen vianmääritysvaihtoehto versiossa 2004 -
Valitse verkkoon liitetty verkkosovitin – esim. Wi-Fi.
Verkkosovittimen ohjattu toiminto -
Klikkaa Seuraava -painiketta.
Kun olet suorittanut vaiheet, vianmääritys yrittää korjata verkko-ongelman. Kun prosessi on valmis, avaa File Explorer ja varmista, että laitteet näkyvät nyt Verkko-välilehdessä. Jos kaikki toimii taas, olet valmis. Jos se ei vieläkään toimi, kokeile seuraavaa menetelmää.
Korjaa verkkotunnistuksen nollaussovitin
Jos vianmääritys ei toiminut, voit käyttää verkon nollausominaisuutta, joka poistaa ja asentaa uudelleen kaikki tietokoneesi verkkosovittimet. Tämä prosessi nollaa kaikki verkkokomponentit ja palauttaa oletusasetukset, mikä voi auttaa korjaamaan verkon etsintäongelmia.
Voit nollata verkkosovittimen asetukset verkon havaitsemisongelmien korjaamiseksi sulkemalla kaikki käynnissä olevat sovellukset ja toimimalla seuraavasti:
-
Avata asetukset.
-
Klikkaa Verkko ja Internet.
-
Klikkaa Tila.
-
Klikkaa Verkon nollaus vaihtoehto.
Windows 10 2004:n verkkoasetusten palautusvaihtoehto -
Klikkaa Palauta nyt -painiketta.
Windows 10 verkon nollaus -
Klikkaus Joo vahvistaa.
-
Klikkaa kiinni -painiketta.
-
Käynnistä tietokoneesi uudelleen.
Kun olet suorittanut vaiheet, saatat joutua asentamaan uudelleen muut verkkoohjelmistot, kuten VPN-asiakasohjelmiston tai virtuaalisen kytkinohjelmiston (tarvittaessa). Sinun on myös muodostettava manuaalinen yhteys uudelleen mihin tahansa langattomaan verkkoon, mikä saattaa edellyttää salasanan syöttämistä uudelleen.
Kun olet muodostanut yhteyden verkkoon, avaa Resurssienhallinnassa Verkko-välilehti, ota verkon etsintä käyttöön napsauttamalla yläreunassa olevaa viestiä ja valitse Ota verkon etsintä ja tiedostojen jakaminen käyttöön vaihtoehto ja napsauta Ei, tee minusta yhdistetty verkko yksityiseksi verkkoksi vaihtoehto. Kun ominaisuus on otettu käyttöön, laitteiden pitäisi nyt näkyä File Explorerissa.