Jos käytät 3D-sovelluksia tai pelejä, olet saattanut törmätä outoon vaihtoehtoon videoasetuksissa. Sitä kutsutaan yleensä “pystysynkronoinniksi” tai “VSynciksi”, eikä se ole heti selvää, mitä se tekee. Joten miksi tämä vaihtoehto on täällä, ja mitä se tekee? Minkälaisia muotoja se on? Tässä kerromme, mikä on VSync ja haluatko ottaa sen käyttöön tai poistaa sen käytöstä.
Mitä VSync tekee
Aluksi katsotaanpa, miten grafiikkaa käsitellään tietokoneellasi. Tietokoneellasi tai kannettavallasi on tapa tuottaa grafiikkaa näytölle. Tämä voi olla joko prosessorin integroitu grafiikka tai itsenäinen näytönohjain. Grafiikkaprosessorin päätehtävä on “maalata” grafiikka näytölle. Syy, jonka vuoksi voit lukea tämän artikkelin, johtuu grafiikkaprosessorista, joka järjestää pikselit näytölläsi.
Kun käsket grafiikkaprosessoriasi renderöimään 3D-kohtauksen, se käsittelee kokonaiset piirustukset tai “kehykset” mahdollisimman nopeasti. Sitten se antaa nämä kehykset monitorille käsiteltäväksi. Tuloksena on diashow-tyyppinen vaikutus nopean palamisen kehyksistä, jotka antavat animaation ulkonäön, kuten flipbook. Nopeutta, jolla grafiikkaprosessori voi lähettää kehyksiä, kutsutaan “kehyksiksi sekunnissa” tai lyhyeksi FPS: ksi. Mitä enemmän kehyksiä grafiikkaprosessori pystyy tuottamaan, sitä pehmeämmät pelisi näyttävät.
Näyttösi yrittää aina pysyä mukana grafiikkaprosessorin tuottamissa kehyksissä. Suurin mahdollinen kehysten määrä näytetään sen virkistystaajuudessa, joka on yleensä määritetty taajuudella tai “Hz”. Suhde on 1: 1, joten 60 Hz: n näyttö voi näyttää jopa 60 kuvaa sekunnissa. Päivitysnopeus ilmoitetaan tuoteluettelossa kuten seuraava kuva.

Kun ne ovat ristiriidassa
Ongelmat alkavat, kun grafiikkasuoritin alkaa tuottaa enemmän kehyksiä kuin mitä näyttösi pystyy käsittelemään, kuten 100 FPS 60 Hz: n näytöllä. Näyttösi voi kamppailla pysyäkseen virtauksessa ja joutumatta kahden kehyksen väliseen synkronointiin. Tätä kutsutaan “näytön repeytymiseksi”, jossa kuva näyttää olevan “leikattu kahtia”.

Täällä VSync tulee sisään. VSync pyrkii sovittamaan grafiikkaprosessorin kehykset näytön virkistystaajuuteen korjaamaan synkronointiongelmat. Tämä tehdään tyypillisesti jäädyttämällä pelimoottori tai puskuroimalla kehyksiä, kunnes näyttö on valmis antamaan seuraavan kehyksen.
VSyncin edut
Kuten todettiin, VSync on kokeilun arvoinen, jos sinulla on näytön kyyneleitä. Tämä tuo grafiikkasuoritimesi samalle tasolle kuin näyttösi ja antaa heidän toimia paremmin yhdessä, mikä eliminoi näytön repeämisen, kun se tehdään oikein.
Se voi olla hyödyllinen myös sovelluksissa (kuten hyvin vanhoissa peleissä), joissa grafiikkaprosessorisi ylittää graafisen kysynnän voimakkaasti. Koska grafiikkaprosessorit etenevät niin nopeasti kuin pystyvät, vanhojen kohtausten renderointi voi johtaa äärimmäisen korkeisiin kuvataajuuksiin. Tämä voi aiheuttaa grafiikkaprosessorin ylikuumenemisen, koska se tuottaa kehyksiä uskomattoman nopeasti. VSyncin ottaminen käyttöön tukee FPS: n näytön virkistystaajuutta ja lopettaa grafiikkaprosessorin liiallisen rasituksen.
VSyncin haitat
Koska VSync saa kehykset odottamaan, kun näyttö on valmis, tämä voi aiheuttaa ongelmia. Saatat huomata, että syötteesi, kuten näppäinpainallukset ja hiiren napsautukset, viivästyvät hieman. Tämä voi olla kohtalokas peleissä, joissa pelaaminen edellyttää refleksiä ja nopeaa reaktiota. VSyncille on kehitetty joitain tekniikoita tämän viiveen vähentämiseksi, mutta kannattaa pitää mielessä, jos otat VSyncin käyttöön ja huomaat, että toimintasi ovat vähemmän reagoivia kuin ennen.
VSync on loistava, kun kehysnopeus ylittää näytön virkistystaajuuden. Jos kuitenkin saavutat graafisesti intensiivisen hetken ja kehysnopeus laskee alle virkistystaajuuden, näytönohjain pudottaa sen edelleen alaspäin vastaamaan parhaiten näytön asetuksia. Tuloksena on vielä suurempi kehysnopeuden lasku voimakkailla hetkillä. Teknologiat, kuten kolminkertainen puskurointi, voivat auttaa estämään tämän, mutta se ei ehkä ole vaihtoehto, jolla kaikilla on pääsy.
VSyncin kaksi päätyyppiä
Yllä olevat kuvaukset viittaavat oletusarvoiseen VSync-toimintoon, joka on ollut olemassa tietokoneella vuosia. Viime aikoina peliteollisuuden laitteistovoimalaitokset ovat kuitenkin alkaneet tuottaa uusia ja parannettuja VSync-muotoja, jotka hylkäävät joitain näistä ongelmista. Tässä on, mitä sinun tarvitsee tietää heistä.
Nvidia G-Sync
Tämä uraauurtava tekniikka ilmestyi pari vuotta sitten ja tekee nerokkaan työn mukauttamalla näytön virkistystaajuus pelikehykseen. Tuloksena on täysin sujuva pelikokemus (jos grafiikkasuoritin pystyy käsittelemään sen) ilman normaalia VSyncin mukana tulevaa näytön repeytymistä, änkyttämistä, viivettä tai teräviä FPS-pudotuksia. Saalis on, että tarvitset G-Sync-yhteensopiva näyttö ja Nvidia GPU käyttää sitä.

Jos haluat tietää enemmän G-Syncistä, kirjoitimme siitä kokonaisen artikkelin täällä.
AMD FreeSync
Tämä on AMD: n suora vastaus Nvidia G-Synciin. Vaikka tulokset ovat erinomaisia, tarvitset FreeSync-yhteensopivan näytön ja AMD GPU: n hyödyntämiseksi FreeSync.

Pitäisikö minun kytkeä se päälle tai pois?
Joten sinun pitäisi kytkeä VSync päälle tai pois päältä? Kuten näette, se riippuu käyttötapauksestasi. Yleensä, jos grafiikkaprosessorisi hahmottaa enemmän kehyksiä kuin näyttö pystyy näyttämään, se voi aiheuttaa liikaa lämpöä ja näytön repeytymistä. Yritä ottaa VSync käyttöön joko ohjelmiston tai grafiikkasuorittimen asetusten avulla.

Kuitenkin, jos kehysnopeus on alle näytön virkistystaajuuden, ei ole juurikaan syytä pitää sitä päällä. Korjaamiseen ei ole repeämiä tai ylikäsittelyä, joten VSyncin ainoa vaikutus on potentiaalisesti huonontaa kehysnopeutta ja aiheuttaa viiveitä. Tässä tapauksessa on parasta pitää se pois päältä.
Oikein käytettynä VSync voi auttaa tasoittamaan ongelmia ja pitämään grafiikkaprosessorin käynnissä punaisena. Väärällä käytöllä se voi vahingoittaa FPS: ää tarpeettomasti ja aiheuttaa viiveet ilman hyötyä. Nyt tiedät mitä VSync tekee ja milloin se otetaan käyttöön.
Nyt kun sinulla on VSync tajunnut, entä jos yrität kättäsi ylikellottaa näytönohjainta? Katso myös oppaat, jotka koskevat tietokoneen hiljentämistä, vuoden 2021 parhaita pelikannettavia ja suorittimen ytimien määrää kellonopeudesta.
Liittyvät:
-
AMD vs. Nvidia-näytönohjaimet: Kenen pitäisi toimittaa näytönohjaimesi vuonna 2021?
-
Grafiikkakortti ei toimi? Tässä ovat syyt ja korjaukset
-
Nvidian ohjauspaneelin asetukset: mitä ne kaikki tarkoittavat?