Pääsitkö äskettäin Internetiin kaupallisella lennolla? Yhä useammat lentoyhtiöt tarjoavat lennon aikana Wi-Fi-vaihtoehtoja lentäjille ja jopa myyvät niitä lisäpaketteina, kun varaat lippusi verkosta. Wi-Fi-yhteyttä käytetään tyypillisesti web-käyttöliittymän hallintapaneelista, ja joissakin tapauksissa se on jopa saatavilla ilmaiseksi.
Kuinka lentokoneen Wi-Fi toimii
Oletko viime aikoina huomannut pienen kohouman kaupallisten lentokoneiden yläpuolella? Tätä käytetään tyypillisesti antenniparin pitämiseen, jotka ottavat vastaan signaaleja. Joissakin lentokoneissa antennit sijoitetaan rungon vatsaan.
Nämä ovat kaksi signaalien lähetystapaa.
- Maapohjaiset järjestelmät: Silloinkin kun kone zippii nopeudella 500 mailia tunnissa, Wi-Fi-signaalit voidaan vastaanottaa maapuhelintorneista (LTE / 4G). Vastaanotettuaan signaalin sisäinen reititin (joka sijaitsee kätevästi lähellä ensiluokkaista luokkaa) jakaa signaalin koko koneelle.
- Satelliitti-Wi-Fi-järjestelmät: Satelliitti-Wi-Fi-järjestelmissä signaali maasta lähetetään satelliittiin, joka välittää sen sitten lentokoneen antenneille.
Kuinka hyvä Wi-Fi-signaali on?
Ilmailun Wi-Fi-verkon kautta kulkeutuneen etäisyyden takia voi olla viiveongelmia, jotka johtavat viiveisiin sivun latausaikaan. Lentoyhtiöt hallitsevat yleensä viiveongelmia pitämällä puskurin kaistanleveyttä. Yhdysvaltain kotimaan reiteillä Jet Blue tarjoaa jopa ”ilmaisen nopean Wi-Fi-yhteyden jokaisella istuimella”. Se kuulostaa uudelta todellisuudelta. Heidän verkkosivustonsa tietojen mukaan jopa 35 000 jalan nopeudella on tarpeeksi hyvä saada suoratoistovideo Amazon Prime -palveluun.
Toiset kuitenkin vaativat enemmän varovaisuutta ja pyytävät matkustajia pidättymään katsomasta suoratoistettuja videoita, käyttämällä VPN: ää jne. Lentoyhtiöstä riippuen saatat kohdata rajakiintiötä, joka riittää vain lähettimien käyttämiseen. Kansainvälisillä lennoilla on selvästi enemmän rajoituksia, etenkin kaukoliikenteen reiteillä, joissa aluksella oleva Wi-Fi on yleensä kalliimpaa.
Kaikkien laitteidesi pitäminen samanaikaisesti ei ehkä ole mahdollista. On muitakin matkustajia, jotka saattavat ladata raskasta dataa. Saat usein 20-50 Mt ilmaista Wi-Fi-verkkoa Emiratesin kaltaisessa lentoyhtiössä, tyypillisesti bisnesluokassa tai premium-luokassa. Vahvan signaalin saaminen on edelleen haaste, kun lennät valtameren yli, koska etäisyydellä ei ole torneja.
Keitä ovat suurimmat palveluntarjoajat?
Gogon Wi-Fi lennon aikana on yksi parhaista tällä hetkellä, koska he käyttävät maa- ja satelliittisignaalien yhdistelmää maksimaaliseen kattavuuteen. He kutsuvat maanpäällisiä järjestelmiä ATG: ksi (Air-to-Ground). Stratosfäärissä he käyttävät K: tau kaista (12-18 GHz), joka on ihanteellinen pitkiä matkoja varten. Ilmeisesti Ku toimii myös kansainvälisen avaruusaseman astronauttien kanssa kommunikoimaan maapohjan kanssa.
OnAir, Immarsat ja Panasonic Aviation ovat muita merkittäviä ilmailun WiFi-ratkaisujen tarjoajia. Immarsat on edelläkävijä Euroopan ilmailuverkostossa, jonka tavoitteena on tuoda huippuluokan nopeudet ja laajempi kattavuus.
Mitä tulevaisuus odottaa lentoyhtiön WiFi: lle?
Tekniikan kehittyessä lentoyhtiöt pystyisivät pitämään runsaasti kaistanleveyspuskuria latenssiongelmien välttämiseksi. On ennustettu, että vielä kuuden vuoden kuluttua melkein kaikki lentoyhtiöt tarjoavat nopean Wi-Fi-yhteyden matkustajilleen. Joillekin meistä tämä ei ehkä ole hyvä uutinen. Loppujen lopuksi emme voi enää käyttää tekosyötä: ”Olen pahoillani. En voinut tarkistaa sähköpostisi, koska puhelimeni oli lentokonetilassa. ”